Prov i Immunförsvaret Åk 3 Biologi 2
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om immunförsvaret och dess funktioner, samt förmågan att analysera och resonera kring immunologiska processer och sjukdomar i relation till kroppens försvar mot infektioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Immunologi och sjukdomar, inklusive immunförsvar och dess betydelse för människors hälsa.”
Kunskapskrav
- Eleven beskriver och förklarar centrala biologiska begrepp, teorier och modeller inom immunologi.
- Eleven redogör för hur immunförsvaret fungerar och vilka faktorer som påverkar det.
- Eleven kan analysera sambanden mellan immunförsvaret och sjukdomar.
Prov
Faktafrågor
- Vilken typ av celler spelar en central roll i det adaptiva immunförsvaret?
- a) Erytrociter
- b) Lymfocyter
- c) Neutrofiler
- d) Trombocyter
- Vilken del av immunförsvaret aktiveras först vid en infektion?
- a) Det adaptiva immunförsvaret
- b) Det medfödda immunförsvaret
- c) B-celler
- d) T-celler
- Vad är antikroppar?
- a) Celler som dödar bakterier
- b) Proteiner som bekämpar främmande ämnen
- c) Delar av virus
- d) En typ av vit blodcell
- Vad kallas de signalämnen som frisätts av immunförsvarsceller för att kommunicera med varandra?
- a) Hormoner
- b) Näringsämnen
- c) Cytokiner
- d) Enzymer
- Vilken typ av immunitet ger vaccination?
- a) Naturlig immunitet
- b) Förvärvad immunitet
- c) Medfödd immunitet
- d) Omedelbar immunitet
- Vad är en allergisk reaktion?
- a) En infektion
- b) En överreaktion av immunförsvaret mot ofarliga ämnen
- c) En autoimmun sjukdom
- d) En virusinfektion
- Vilken typ av celler är ansvariga för att producera antikroppar?
- a) T-celler
- b) B-celler
- c) Makrofager
- d) Neutrofiler
- Vad är en vaccination?
- a) En behandling av sjukdom
- b) En metod för att stimulera immunförsvaret
- c) En typ av antibiotika
- d) En diagnosmetod
- Vilken celltyp bekämpar virusinfekterade celler?
- a) T-mördarceller
- b) B-celler
- c) Antikroppar
- d) Eosinofiler
- Vad innebär “autoimmun sjukdom”?
- a) Kroppen skyddar sig mot bakterier
- b) Kroppen attackerar sina egna celler
- c) Sjukdom orsakad av virus
- d) En typ av allergi
- Vilken del av immunsystemet producerar antikroppar?
- a) T-celler
- b) B-celler
- c) Makrofager
- d) Dendritiska celler
- Vad kallas det immunförsvar som är medfött och alltid aktivt?
- a) Förvärvat immunförsvar
- b) Medfött immunförsvar
- c) Lokalt immunförsvar
- d) Adaptivt immunförsvar
- Vilken typ av immunologisk cell är den första som reser sig till en infekterad plats?
- a) Lymfocyter
- b) Neutrofiler
- c) Eosinofiler
- d) T-hjälparceller
- Vad innebär begreppet “immunitet”?
- a) En sjukdomstillstånd
- b) Förmågan att motstå infektioner
- c) En typ av vaccin
- d) En typ av immunologisk cell
- Vilken roll har makrofager i immunförsvaret?
- a) De producerar antikroppar
- b) De äter upp mikrober och döda celler
- c) De aktiverar B-celler
- d) De bildar minnesceller
Resonerande frågor
- Beskriv skillnaden mellan det medfödda och det förvärvade immunförsvaret.
Syftet är att ge elever möjlighet att förklara och jämföra olika försvarssystem i kroppen.
- Hur påverkar vaccinationer det förvärvade immunförsvaret?
Frågan ger eleverna möjlighet att diskutera process och resultatet av vaccinationer.
- Kan du ge exempel på autoimmuna sjukdomar och förklara hur immunförsvaret beter sig i dessa fall?
Syftet är att utmana eleverna att analysera och ge exempel på komplexa sjukdomsprocesser.
- Hur kan livsstilsfaktorer påverka immunförsvaret?
Denna fråga kräver att eleverna kopplar livsstil till biologiska processer och sjukdomar.
- Diskutera hur stress kan påverka immunförsvaret och ge exempel på eventuella konsekvenser.
Syftet är att fördjupa förståelsen för sambandet mellan psykologiska och biologiska faktorer.
- Vad är betydelsen av minnesceller i det adaptiva immunförsvaret?
Frågan ger möjlighet att förklara en viktig funktion inom immunologin.
- I vilken utsträckning kan genetiska faktorer påverka immunförsvaret?
Syftet är att låta eleverna utforska hur genetiska skillnader kan påverka immunologiska respons.
- Resonera kring sambandet mellan immunförsvaret och moderna sjukdomar såsom COVID-19.
Denna fråga uppmuntrar till aktuell diskussion och reflektion runt aktuella pandemier.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng.
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje rätt och välutvecklad svar ger 3 poäng, totalt 24 poäng.
- För betyg E krävs 8 poäng totalt.
- För betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
- För betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).