Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Mångfald i naturen – vad är biologisk mångfald?
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper om biologisk mångfald, dess betydelse för ekosystemens funktion och stabilitet samt identifiera hot mot mångfalden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om biologisk mångfald och dess betydelse för ekosystemens funktion och stabilitet. Eleverna ska få kännedom om olika arter och variationer inom arter samt hur dessa bidrar till ett välmående ekosystem.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad biologisk mångfald är, ge exempel på olika arter och förklara varför biologisk mångfald är viktigt för naturens hälsa.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär biologisk mångfald?
A) Variationen av olika livsformer i ett ekosystem
B) Antalet personer i en grupp
C) Hur många arter som lever på planeten
D) Variation av olika livsformer i ett ekosystem
2. Vilken typ av mångfald handlar om variation inom arter?
A) Genetisk mångfald
B) Artsmångfald
C) Ekologisk mångfald
D) Klimatförändringar
3. Vad kan ett tap av biologisk mångfald leda till?
A) Ökad population av en specifik art
B) Mindre sjukdomsspridning
C) Instabilitet i ekosystemet
D) Mycket fler resurser
4. Vad är en konsekvens av habitatförlust?
A) Ökad biologisk mångfald
B) Minskat antal arter
C) Förbättrad livsmiljö
D) Hot mot olika arters överlevnad
5. Vilka av följande faktorer hotar biologisk mångfald?
A) Endast föroreningar
B) Invasiva arter och klimatförändringar
C) Bara klimatförändringar
D) Endast habitatförlust
6. Vad är ett exempel på ekologisk mångfald?
A) Hög andel av en art i en miljö
B) Många olika ekosystem i ett område
C) Endast växter i ekosystemet
D) Balanserade populationer av fågelarter
7. Hur kan människor bidra till att skydda biologisk mångfald?
A) Genom att öka föroreningar
B) Genom att bevara naturliga livsmiljöer
C) Genom att föra in invasiva arter
D) Genom att rensa ekosystem från alla djur
8. Vad betyder resiliens i samband med biologisk mångfald?
A) Förmågan att påverka människor
B) Förmågan att återhämta sig efter förändringar
C) Att alltid vara stabil
D) Aldrig förändras
9. Vad är en negativ effekt av föroreningar på biologisk mångfald?
A) Inga effekter alls
B) Förlust av livsmiljöer och arter
C) Ökat antal arter
D) Sänker kostnaderna för ekosystemtjänster
10. Vilken av följande är en fördel med hög biologisk mångfald?
A) Ökar giftighet i ekosystemet
B) Gör ekosystem mer stabila och resilienta
C) Påverkar inte ekosystemet alls
D) Minskar resiliens
11. Vad är en invasiv art?
A) En art som är utrotad
B) En art som skadar den lokala biologiska mångfalden
C) En art som aldrig får sprida sig
D) En art med hög genetisk variation
12. Hur kan människor påverka klimatförändringar?
A) Genom mänsklig aktivitet
B) Genom att bevara naturen
C) Genom att alltid använda förnybar energi
D) Genom att skydda hotade arter
13. Vilken typ av art är oftast mest sårbar?
A) Hotade arter
B) Vanliga arter
C) Invasiva arter
D) Stabila arter
14. Vad kan ett stabilt ekosystem bidra med?
A) Mer osäkerhet
B) Bättre matproduktion och hälsa för arter
C) Ökad risk för föroreningar
D) Förlust av livsmiljöer
15. Vad innebär bevaring av biologisk mångfald?
A) Att skriva dokument om olika arter
B) Att skydda och bevara arter och deras livsmiljöer
C) Att ta bort arter från ekosystemen
D) Att inte påverka någon natur alls
Resonerande frågor
1. Varför är biologisk mångfald viktig för människan och våra samhällen?
Denna fråga uppmanar eleverna att reflektera över sambandet mellan biologisk mångfald och mänskligt välbefinnande.
2. Hur kan vi som individer bidra till att skydda den biologiska mångfalden i vår närmiljö?
Frågan kopplar till aktiva handlingar som individer kan ta för att skydda naturen.
3. Vilka konsekvenser kan en minskning av biologisk mångfald få för ett ekosystem?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring möjliga negativa effekter av minskad mångfald.
4. Hur hänger habitatförlust och klimatförändringar ihop och varför är det viktigt att förstå detta?
Denna fråga utmanar eleverna att göra kopplingar mellan olika hot mot biologisk mångfald.
5. Ge exempel på konkreta åtgärder som kan vidtas för att bevara hotade arter. Diskutera varför dessa åtgärder är viktiga.
Eleverna uppmanas att tänka kritiskt på bevarandeinsatser och deras betydelse.
6. Vilken roll spelar utbildning i bevarandet av biologisk mångfald?
Frågan belyser vikten av medvetenhet och utbildning i bevarandearbetet.
7. Kan teknologiska framsteg bidra positivt till bevarande av biologisk mångfald? Hur?
Eleverna kan diskutera potentialen i teknologi för att hjälpa miljön.
8. Reflektera över ditt personliga förhållande till naturen och biologisk mångfald. Hur påverkar detta dina åsikter om bevarande?
Denna fråga uppmanar till personlig reflektion och koppling mellan individ och miljö.
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
Resonerande frågor: Varje välgrundat svar kan ge 2 poäng.
Det krävs minst 8 poäng för betyg E, 12 poäng för betyg C (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och 18 poäng för betyg A (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).