Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Kost och matspjälkningssystemet
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om kostens betydelse för människokroppen och hur matspjälkningssystemet fungerar, i enlighet med de mål som anges i läroplanen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Kostens betydelse för människokroppen och hur matspjälkningssystemet fungerar.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]
Betygskriterier
“Eleven kan berätta om vikten av en balanserad kost och hur matspjälkningssystemet fungerar.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en viktig del av en balanserad kost?
A. Endast kolhydrater
B. Endast proteiner
C. En blandning av olika livsmedelsgrupper
D. Ingen speciell kost
2. Vad kallas systemet som bryter ner maten i kroppen?
A. Blodomloppet
B. Matspjälkningssystemet
C. Nervsystemet
D. Andningssystemet
3. Vilket organ är INTE involverat i matsmältningen?
A. Magsäcken
B. Hud
C. Tunntarmen
D. Munnen
4. Vad gör kolhydrater för kroppen?
A. Hjälper till att bygga muskler
B. Ger energi
C. Stärker immunförsvaret
D. Bryter ner fett
5. Vilken typ av mat bidrar mest till kroppens reparationsprocesser?
A. Kolhydrater
B. Proteiner
C. Fetter
D. Fiber
6. Vad händer med maten i tunntarmen?
A. Den bryts ner i småbitar
B. Näringsämnen absorberas
C. Den lagras för senare användning
D. Inget särskilt
7. Vilket av följande livsmedel är rik på vitaminer?
A. Frukt och grönsaker
B. Bröd
C. Kött
D. Pasta
8. Vad betyder det att ha en balanserad kost?
A. Att äta samma sak varje dag
B. Att hoppa över måltider
C. Att inkludera alla livsmedelsgrupper i rätt mängd
D. Att äta så lite som möjligt
9. Vilken funktion har fetter i kroppen?
A. Bryta ner mat
B. Ge energi och lagra vit-kost
C. Absorbera vatten
D. Ingen funktion
10. Vad är en viktig del av matspjälkningssystemet?
A. Hjärtat
B. Magsäcken
C. Lungorna
D. Njurarna
11. Vilket av följande livsmedel är en bra källa till fibrer?
A. Kött
B. Fullkornsprodukter
C. Smör
D. Socker
12. Vad är en risk med att äta för mycket snabbmat?
A. Det ger mer energi
B. Det kan leda till ohälsosamma viktökningar
C. Det stärker immunförsvaret
D. Det ger bra näring
13. Hur kan vi beskriva vikten av att äta grönsaker?
A. De är rika på vitaminer och fiber
B. De innehåller mycket socker
C. De ger ingen energi
D. De är svåra att smälta
14. Vilken del av matspjälkningssystemet fungerar som en kammare för att lagra maten?
A. Tunntarmen
B. Magsäcken
C. Munnen
D. Tarmen
15. Vad är en viktig funktion av vitaminer i kosten?
A. Ge energi
B. Stödja kroppens funktioner
C. Lagras som fett
D. Bryta ner kolhydrater
Resonerande frågor
1. Analysera dina egna matvanor. Hur bidrar de till din hälsa? Beskriv med exempel.
Denna fråga ger elever möjligheten att reflektera över sina egna matvanor och koppla dem till hälsa.
2. Diskutera varför en blandning av livsmedelsgrupper är viktig för en balanserad kost. Ge konkreta exempel.
Frågan uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring kostens sammansättning.
3. Hur påverkar en ohälsosam kost våra kroppar på lång sikt? Resonera kring konsekvenser.
Eleverna får möjlighet att resonera om de långsiktiga effekterna av kostval.
4. Berätta om hur vår kulturella bakgrund kan påverka våra matval. Ge exempel.
Eleverna kan koppla sina egna erfarenheter till kulturella matval.
5. Hur kan vi öka medvetenheten om kost och näring bland unga? Diskutera möjliga strategier.
Frågan uppmuntrar till perspektiv på vikten av kostinformation.
6. Resonera kring hur reklam påverkar våra matval, särskilt bland barn. Ge exempel.
Eleverna får möjlighet att reflektera på reklamens påverkan på kostval.
7. Beskriv varför det är viktigt att ha kunskap om matspjälkningssystemet när vi planerar vår kost.
Frågan ger möjlighet för djupare insikter om sambandet mellan kost och matsmältning.
8. Vilka livsmedel skulle du rekommendera för en hälsosam kost? Resonera med stöd i läroplanens innehåll.
Eleverna kan applicera sin kunskap praktiskt i en rekommendation.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).