Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Människokroppen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om människokroppens organ och deras funktioner, samt att uppmuntra till en djupare förståelse för kroppens olika system.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Människokroppen och dess organ, samt grundläggande funktioner.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3]
Betygskriterier
“Eleven kan berätta om människokroppens huvudsakliga organ och deras funktioner.” [Lgr 22, Biologi, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
1. Vilket organ pumpar blod i kroppen?
A) Lungorna
B) Hjärnan
C) **Hjärtat**
D) Magen
2. Vilket organ hjälper oss att andas?
A) **Lungorna**
B) Hjärnan
C) Magen
D) Hjärta
3. Vad gör magen?
A) Bryter ner maten vi äter
B) **Bryter ner maten vi äter**
C) Pumpar blod
D) Kontrollerar kroppens funktioner
4. Vilket organ kontrollerar våra tankar?
A) Hjärtat
B) Lungorna
C) **Hjärnan**
D) Magen
5. Vad gör hjärtat?
A) **Pumpar blod i kroppen**
B) Bryter ner maten
C) Hjälper oss att andas
D) Kontrollerar tankar
6. Vilket organ är viktigt för att andas?
A) Hjärtat
B) Hjärnan
C) **Lungorna**
D) Magen
7. Vilken funktion har hjärnan?
A) Bryta ner maten
B) Pumpar blod
C) **Kontrollerar kroppens funktioner**
D) Hjälper oss att andas
8. Vad kallas organ som utför specifika funktioner i kroppen?
A) Anatomi
B) **Organ**
C) Vätska
D) System
9. Vilket organ hjälper till att bryta ner maten?
A) Hjärtat
B) **Magen**
C) Hjärnan
D) Lungorna
10. Vilket organ är ansvarig för blodcirkulationen?
A) Magen
B) **Hjärtat**
C) Lungorna
D) Hjärnan
11. Vad kallas processen där vi tar in syre?
A) **Andning**
B) Cirkulation
C) Matsmältning
D) Reception
12. Vad gör matsyran i magen?
A) **Bryter ner maten**
B) Pumpar blod
C) Får oss att andas
D) Talar om för hjärnan vad vi gör
13. Vilka organ ingår i lungsystemet?
A) Hjärtat
B) Magen och hjärnan
C) **Lungor**
D) Mage och lungor
14. Vad är en funktion av njurarna?
A) Bryta ner maten
B) **Filtrera blodet och reglera vätska**
C) Pumpar blod
D) Kontrollerar tankar
15. Vad kan hända om hjärtat slutar fungera?
A) Vi kan andas bättre
B) **Det kan leda till livshotande situationer**
C) Vi får mer syre
D) Vi kan äta mer mat
Resonerande frågor
1. Beskriv hur hjärtat och lungorna samarbetar i kroppen. (Frågan ger möjlighet att visa förståelse för kroppens system och deras interaktion.)
2. Vad kan hända om ett av kroppens organ inte fungerar som det ska? Ge exempel. (Frågan kräver koppling mellan organ och deras funktioner i kroppen.)
3. Varför är det viktigt att ta hand om sin kropp? Resonerar kring organens funktioner. (Frågan ger eleverna möjlighet att knyta an till hälsa och kroppens betydelse.)
4. Hur påverkar kost och motion våra organ? Ge exempel. (Eleven får möjlighet att visa förståelse för livsstilsval och hälsa.)
5. Resonera kring symtomen på en sjukdom relaterad till ett organ och hur det påverkar kroppen. (Ger elever möjlighet att koppla sjukdom till organens funktioner.)
6. Beskriv hur våra organ är anpassade till våra behov. (Elever får tänka på evolution och anpassning.)
7. Tänk på ett organ – vad skulle hända med kroppen om det försvann? (Frågan uppmuntrar kreativt tänkande och förståelse för organens betydelse.)
8. Hur kan kunskap om våra organ påverka vårt dagliga liv? (Eleven får reflektera kring betydelsen av kunskap i praktiska situationer.)
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, och eleverna kan max få 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, och eleverna kan max få 16 poäng för dessa.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från de resonerande frågorna).