En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Biologi – Miljö och biologisk mångfald


Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Biologi

Tema: Hur vi kan skydda vår miljö och biologiska mångfald

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för hur individer och samhällen kan bidra till att skydda miljön och bevara den biologiska mångfalden. Provets upplägg syftar till att stimulera reflektion och diskussion kring hållbara vanor och konkreta åtgärder för miljöskydd.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om hur vi, som individer och samhälle, kan bidra till att skydda miljön och bevara den biologiska mångfalden. Eleverna ska få kunskap om konkreta åtgärder och beteenden som gynnar hållbarhet.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva olika sätt att hjälpa till att skydda miljön och biologisk mångfald. Eleven kan ge exempel på hållbara vanor i vardagen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är ett sätt att skydda miljön?

A) Slänga skräp på marken

B) Använda plastpåsar flera gånger

C) Köpa fler engångsprodukter

D) Återvinna material

2. Vad innebär biologisk mångfald?

A) Många olika plastprodukter

B) Variation av arter i en ekosystem

C) En typ av träd

D) Ett sätt att återvinna

3. Vilken aktivitet är bäst för miljön?

A) Att ta bilen till skolan

B) Att cykla

C) Att ha många lampor tända

D) Att använda mycket vatten

4. Vad kan du göra för att spara vatten?

A) Duscha länge

B) Stänga av kranen när du borstar tänderna

C) Låta vattnet rinna fritt

D) Använda en slang för att vattna

5. varför är det viktigt att plantera träd?

A) För att rena luften

B) För att skapa mer skräp

C) För att bygga hus

D) För att få mer asfalt

6. Vad är en hållbar vana?

A) Beteende som gynnar miljön

B) Beteende som ökar skräpet

C) Beteende som är omodernt

D) Beteende som inte påverkar miljön

7. Vilket av följande påståenden är sant?

A) Plast bryts ner snabbt i naturen

B) Plast kan ta hundratals år att brytas ner

C) Plast är biologiskt nedbrytbart

D) Plast försvinner av sig själv

8. Vad är ett sätt att minska användningen av plast?

A) Använda engångsprodukter

B) Använda tygkassar

C) Köpa mer plastförpackningar

D) Använda mer plastmuggar

9. Vad är en konsekvens av miljöförstöring?

A) Ökad biologisk mångfald

B) Utrotning av djurarter

C) Bättre livskvalitet

D) Renare luft

10. Vilken av följande aktiviteter är bäst för att bevara naturen?

A) Göra upp eld i skogen

B) Respektera djurliv och vegetation

C) Skräpa ner i naturen

D) Bygga fler bostäder

11. Hur kan återvinning hjälpa miljön?

A) Minska avfall och spara resurser

B) Öka koldioxidutsläpp

C) Skapa mer skräp

D) Öka användningen av plast

12. Vad kan du göra för att påverka miljön positivt?

A) Välja att gå eller cykla

B) Köpa fler läskedrycker på burk

C) Spola toaletten onödigt många gånger

D) Lämna lampor tända när man går ut

13. Vad handlar biologisk mångfald om?

A) Variation av livsformer

B) Endast träd och växter

C) En typ av djur

D) Människors livsstil

14. Varför ska vi skydda naturområden?

A) För att bevara livsmiljöer för djur och växter

B) För att bygga fler städer

C) För att öka luftföroreningar

D) För att skapa mer skräp

15. Vilken metod kan spara energi?

A) Låta apparater stå på

B) Använda energieffektiva lampor

C) Köra bil dagligen

D) Göra mycket matlagning

Resonerande frågor

1. Diskutera vikten av biologisk mångfald och hur den påverkar oss som människor.

Syftet är att eleverna ska förstå sambandet mellan biologisk mångfald och människans överlevnad.

2. Vad kan du som individ göra för att främja miljöskydd? Ge konkreta exempel.

Frågan ger möjlighet för eleverna att visa sina egna initiativ och insikter kring hållbart liv.

3. Reflektera över hur samhället kan arbeta för att skydda miljön. Vilka åtgärder behöver vidtas?

Eleverna får möjlighet att utforska samhällsperspektivet och kollektivt ansvar i miljöfrågor.

4. Vilken roll spelar utbildning i att öka medvetenheten om miljöskydd?

Frågan fokuserar på hur kunskap sprids och dess betydelse för att förändra beteenden.

5. Diskutera effekterna av plastanvändning på miljön och möjliga lösningar.

Syftet är att eleverna ska kritiskt analysera problemet och tänka på lösningar.

6. Hur kan vi inspirera andra att agera för miljön?

Eleverna får möjligheten att utveckla sina kommunikativa färdigheter och övertygande argument.

7. Reflektera över dina egna vanor. Vilka förändringar skulle kunna göra en positiv skillnad för miljön?

Frågan uppmuntrar personlig reflektion och ansvarstagande.

8. Vilka konsekvenser ser du av det globala klimathotet och hur kan vi motverka dessa?

Eleverna får möjlighet att diskutera aktuella globala frågor och lösningar.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng per fråga (totalt 15 poäng) och resonerande frågorna ger 3 poäng per fråga (totalt 15 poäng).

För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).