Prov. Åk. 3. Biologi – Naturruta

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Biologi

Tema: Naturruta

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekosystem, levande organismer och deras livscykler, samt hur dessa är kopplade till varandra i naturen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
  • Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.

Betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen.
  • Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen.
  • Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande djur är en producent?
    • A. Rådjur
    • B. Gräs (Korrekt svar)
    • C. Uggla
    • D. Svamp
  2. Vilken av följande är en nedbrytare?
    • A. En älg
    • B. En bi (Korrekt svar)
    • C. En svamp
    • D. En ekorre
  3. Vad händer med kropparna av döda djur och växter i naturen?
    • A. De blir till sten
    • B. De bryts ner av nedbrytare (Korrekt svar)
    • C. De försvinner helt
    • D. De förvandlas till andra djur
  4. Vilken av följande växter kallas för en producent?
    • A. Rosor
    • B. Ekorrar
    • C. Lövträd (Korrekt svar)
    • D. Blommor
  5. Vilken art är en konsument i en näringskedja?
    • A. Gräs
    • B. Lodjur (Korrekt svar)
    • C. Vitsippa
    • D. Det finns inte
  6. Vilken av följande är en anpassning hos djur?
    • A. Att kunna flyga (Korrekt svar)
    • B. Att ändra färg
    • C. Att sova
    • D. Att simma
  7. Vad betyder ekosystem?
    • A. En samling av djur i en djurpark
    • B. En plats med många och olika djur (Korrekt svar)
    • C. Ett system för att odla växter
    • D. En grupp växter
  8. Vilka växter växer typiskt i en skog?
    • A. Kaktusar
    • B. Oblandade växter
    • C. Lövträd (Korrekt svar)
    • D. Ökenväxter
  9. Vilket djur äter växter?
    • A. Orm
    • B. Rådjur (Korrekt svar)
    • C. Katt
    • D. Uggla
  10. Vad är en näringskedja?
    • A. En kedja av växter
    • B. Ett diagram som visar energiflödet (Korrekt svar)
    • C. En lista med djur
    • D. En kedja som hålls av djur
  11. Vilken växt är en konsument?
    • A. Gräs
    • B. Skog
    • C. Sväva
    • D. Det finns ingen (Korrekt svar)
  12. Vad är en nedbrytare?
    • A. Ett djur som äter växter
    • B. En organism som bryter ner döda organismer (Korrekt svar)
    • C. En person som plockar upp skräp
    • D. En växt
  13. Vad kallas de organismer som producerar sin egen mat?
    • A. Konsumenter
    • B. Producenter (Korrekt svar)
    • C. Nedbrytare
    • D. Rovdjur
  14. Vilken av dessa är en aspekt av livscykeln?
    • A. Födas
    • B. Växa upp
    • C. Åldras
    • D. Alla ovanstående (Korrekt svar)
  15. Vad kallas en grupp av samma art som bor i samma område?
    • A. Population (Korrekt svar)
    • B. Samhälle
    • C. Ekosystem
    • D. Individ

Resonerande frågor

  1. Resonera kring hur olika växters anpassningar påverkar deras förmåga att överleva i olika miljöer. (Syftet är att låta eleven reflektera över anpassningar och deras betydelse.)
  2. Diskutera hur förändringar i årstid påverkar djurens livscykler. (Frågan ger eleverna möjlighet att knyta teoretiska kunskaper till praktiska exempel.)
  3. Hur påverkar nedbrytare ekosystemet? Beskriv. (Denna fråga ger eleven chans att utföra djupare analys av ekosystemet och nedbrytarens roll.)
  4. Varför är det viktigt att bevara olika arter i ett ekosystem? (Eleven kan resonera kring biologisk mångfald och dess betydelse för ekosystemets stabilitet.)
  5. Kan människans aktiviteter förändra ekosystem? Ge exempel. (Detta uppmanar eleven att reflektera över mänsklig påverkan på naturen.)
  6. Beskriv hur man kan observera och dokumentera levande organismer i naturen. (Ger eleverna möjlighet att dela sina erfarenheter och metoder.)
  7. Vilka konsekvenser kan det få om en art försvinner från ett ekosystem? (Eleven reflekterar över ekosystemets komplexitet och samspel.)
  8. Hur kan vi bidra till att bevara naturen? (Denna fråga uppmuntrar till egna reflektioner och handlingar för naturvård.)

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, med totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För att nå de olika betygsnivåerna krävs följande poäng:

  • E: Minst 8 poäng totalt
  • C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
  • A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor

Modern Tillbaka-knapp