Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Biologi
Tema: Naturruta
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekosystem, levande organismer och deras livscykler, samt hur dessa är kopplade till varandra i naturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Betygskriterier
- Eleven visar grundläggande kunskaper om natur, kropp och hälsa, kraft och rörelse samt material och ämnen.
- Utifrån egna upplevelser och utforskande av närmiljön beskriver eleven enkla naturvetenskapliga samband i naturen och människokroppen.
- Utifrån tydliga instruktioner utför eleven enkla fältstudier, observationer och experiment.
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande djur är en producent?
- A. Rådjur
- B. Gräs (Korrekt svar)
- C. Uggla
- D. Svamp
- Vilken av följande är en nedbrytare?
- A. En älg
- B. En bi (Korrekt svar)
- C. En svamp
- D. En ekorre
- Vad händer med kropparna av döda djur och växter i naturen?
- A. De blir till sten
- B. De bryts ner av nedbrytare (Korrekt svar)
- C. De försvinner helt
- D. De förvandlas till andra djur
- Vilken av följande växter kallas för en producent?
- A. Rosor
- B. Ekorrar
- C. Lövträd (Korrekt svar)
- D. Blommor
- Vilken art är en konsument i en näringskedja?
- A. Gräs
- B. Lodjur (Korrekt svar)
- C. Vitsippa
- D. Det finns inte
- Vilken av följande är en anpassning hos djur?
- A. Att kunna flyga (Korrekt svar)
- B. Att ändra färg
- C. Att sova
- D. Att simma
- Vad betyder ekosystem?
- A. En samling av djur i en djurpark
- B. En plats med många och olika djur (Korrekt svar)
- C. Ett system för att odla växter
- D. En grupp växter
- Vilka växter växer typiskt i en skog?
- A. Kaktusar
- B. Oblandade växter
- C. Lövträd (Korrekt svar)
- D. Ökenväxter
- Vilket djur äter växter?
- A. Orm
- B. Rådjur (Korrekt svar)
- C. Katt
- D. Uggla
- Vad är en näringskedja?
- A. En kedja av växter
- B. Ett diagram som visar energiflödet (Korrekt svar)
- C. En lista med djur
- D. En kedja som hålls av djur
- Vilken växt är en konsument?
- A. Gräs
- B. Skog
- C. Sväva
- D. Det finns ingen (Korrekt svar)
- Vad är en nedbrytare?
- A. Ett djur som äter växter
- B. En organism som bryter ner döda organismer (Korrekt svar)
- C. En person som plockar upp skräp
- D. En växt
- Vad kallas de organismer som producerar sin egen mat?
- A. Konsumenter
- B. Producenter (Korrekt svar)
- C. Nedbrytare
- D. Rovdjur
- Vilken av dessa är en aspekt av livscykeln?
- A. Födas
- B. Växa upp
- C. Åldras
- D. Alla ovanstående (Korrekt svar)
- Vad kallas en grupp av samma art som bor i samma område?
- A. Population (Korrekt svar)
- B. Samhälle
- C. Ekosystem
- D. Individ
Resonerande frågor
- Resonera kring hur olika växters anpassningar påverkar deras förmåga att överleva i olika miljöer. (Syftet är att låta eleven reflektera över anpassningar och deras betydelse.)
- Diskutera hur förändringar i årstid påverkar djurens livscykler. (Frågan ger eleverna möjlighet att knyta teoretiska kunskaper till praktiska exempel.)
- Hur påverkar nedbrytare ekosystemet? Beskriv. (Denna fråga ger eleven chans att utföra djupare analys av ekosystemet och nedbrytarens roll.)
- Varför är det viktigt att bevara olika arter i ett ekosystem? (Eleven kan resonera kring biologisk mångfald och dess betydelse för ekosystemets stabilitet.)
- Kan människans aktiviteter förändra ekosystem? Ge exempel. (Detta uppmanar eleven att reflektera över mänsklig påverkan på naturen.)
- Beskriv hur man kan observera och dokumentera levande organismer i naturen. (Ger eleverna möjlighet att dela sina erfarenheter och metoder.)
- Vilka konsekvenser kan det få om en art försvinner från ett ekosystem? (Eleven reflekterar över ekosystemets komplexitet och samspel.)
- Hur kan vi bidra till att bevara naturen? (Denna fråga uppmuntrar till egna reflektioner och handlingar för naturvård.)
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor och 8 resonerande frågor. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, med totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera, vilket ger totalt 24 poäng. För att nå de olika betygsnivåerna krävs följande poäng:
- E: Minst 8 poäng totalt
- C: Minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor
- A: Minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor