Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Beskrivande adjektiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda beskrivande adjektiv i både tal och skrift. Provets utformning syftar till att stärka deras färdigheter att skapa mer uttrycksfulla och detaljerade meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets innehåll kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Eleven kan använda vanliga adjektiv i tal och skrift för att beskriva personer och saker.”
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven omfattar följande: “Eleven kan skapa enkla meningar där adjektiv används korrekt.” samt “Eleven kan använda vanliga adjektiv i tal och skrift.”
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
- A. Dog
- B. **Happy**
- C. Run
- D. Jump
2. Vad beskriver adjektivet “big”?
- A. En känsla
- B. En färg
- C. **En storlek**
- D. Ett ljud
3. Vilken mening är korrekt strukturerad med adjektiv?
- A. The dog is.
- B. **The big dog is happy.**
- C. The happy is dog big.
- D. Dog big is happy.
4. Vilket av följande adjektiv beskriver en känsla?
- A. **Sad**
- B. Red
- C. Tall
- D. Smooth
5. Vilket adjektiv beskriver något med färg?
- A. Fast
- B. **Blue**
- C. Loud
- D. Happy
6. När använder du adjektiv?
- A. För att beskriva verb
- B. **För att beskriva substantiv**
- C. För att beskriva pronomen
- D. För att beskriva adverb
7. Vad kan adjektiv hjälpa dig att göra?
- A. Göra verb starkare
- B. **Göra meningar mer intressanta**
- C. Göra substantiv svagare
- D. Göra predikat tydligare
8. Vilken mening innehåller två adjektiv?
- A. The cat is small.
- B. **The small, black cat is cute.**
- C. The dog runs fast.
- D. The boy is very happy.
9. Vad skulle du kalla en stor och röd bil?
- A. En gammal bil
- B. **En stor, röd bil**
- C. En snabb bil
- D. En liten bil
10. I vilken mening används adjektivet korrekt?
- A. **The park is beautiful.**
- B. The beautiful park is.
- C. Is park beautiful.
- D. Beautiful is park.
11. Vilket adjektiv passar bäst i meningen: “Det är en ___ katt.”?
- A. Jump
- B. Happy
- C. **Small**
- D. Run
12. Vilket av följande adjektiv beskriver väder?
- A. **Sunny**
- B. Dog
- C. Quick
- D. Happy
13. Välj rätt mening med adjektivet “big”:
- A. The big dog runs fast.
- B. **The dog is big.**
- C. Big runs dog.
- D. Dog big fast runs.
14. Vad betyder adjektivet “tall”?
- A. Låg
- B. **Hög**
- C. Smal
- D. Kort
15. Vilken mening är felaktig med adjektiv?
- A. The cat is black.
- B. **Black is cat the.**
- C. The big dog is brown.
- D. The happy boy is playing.
Resonerande frågor
1. Hur kan du använda adjektiv för att förbättra dina berättelser? (Syftar till att bedöma elevens förmåga att reflektera över språkets användning.)
2. Ge exempel på hur adjektiv kan förändra betydelsen av en mening. (Syftar till att visa förståelse för adjektivens betydelse i olika sammanhang.)
3. Vilka adjektiv använder du oftast och varför? (Ger möjlighet att reflektera över eget språkbruk och intressen.)
4. Kan ett adjektiv alltid beskriva något? Ge ett exempel. (Bedömer elevens förmåga att tänka kritiskt kring adjektivens roll och användning.)
5. Hur kan du förbättra dina adjektivbeskrivningar? (Syftar till att få eleven att tänka på utveckling och variation i språk.)
6. Vilka adjektiv skulle du vilja lära dig mer om och varför? (Uppmuntrar till djupare reflektion och vilja att lära sig.)
7. Reflektera över skillnaden mellan adjektiv och adverb. (Bedömer förståelsen för grammatiska skillnader.)
8. Beskriv en situation där adjektiv gjorde en diskussion mer intressant. (Ger möjlighet att koppla språk till verkliga situationer.)
Bedömning
Provet kan bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor är värda 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor är värda 2 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).