Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Bygga enkla meningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att formulera och använda enkla meningar i engelska, samt att förstå meningsbyggnad och användning av ordförråd i kontext. Provets struktur syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin kunskap både skriftligt och muntligt.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll och syftar till att stödja elevernas kunskaper i meningsbyggnad genom “att använda och förstå enkla meningar i tal och skrift.”
Kunskapskrav
Provet redovisar kopplingen till ämnets kunskapskrav där eleven kan formulera och använda enkla meningar i tal och skrift. Eleven kan med stöd skapa meningar och beskriva sig själv och sina omgivningar med hjälp av grundläggande ordförråd.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är en korrekt mening?
A. I am happy
B. Happy am I
C. I happy am
D. Am happy I
2. Vilket ord fungerar som ett substantiv i meningen: “The cat is sleeping.”?
A. Cat
B. Is
C. Sleeping
D. The
3. Vilken mening använder ett adjektiv?
A. I see a cat.
B. I see a big cat.
C. I see cats.
D. Cats are sleeping.
4. Vilken struktur bör en enkel mening följa?
A. Adjektiv + substantiv
B. Substantiv + verb + adjektiv
C. Verb + substantiv
D. Adverb + verb
5. Vad kallar vi en grupp av ord som ger en komplett tanke?
A. Mening
B. Fras
C. Ord
D. Stavelse
6. Vad är verbet i meningen “She runs fast.”?
A. She
B. Runs
C. Fast
D. None
7. Vilken av följande är inte en mening?
A. Sun is shining
B. Birds are singing.
C. The dog barked.
D. Running in park.
8. Vad kan vi använda för att beskriva en platser?
A. Substantiv
B. Adjektiv
C. Verb
D. Adverb
9. Vilken mening vill säga något om en hund?
A. The cat jumps.
B. The dog runs fast.
C. They are playing.
D. I eat.
10. I meningen “He is tall,” vilket ord är adjektivet?
A. He
B. Tall
C. Is
D. None
11. Vad är huvudsyftet med meningsbyggnad?
A. Att skapa förståelse och kommunikation
B. Att formulera frågor
C. Att förvirra läsaren
D. Att enbart följa regler
12. Vilket av följande är ett exempel på en enkel mening?
A. She dances.
B. He and she dances.
C. Dancing is fun.
D. They like to dance.
13. Vad betyder ordet “the” i en mening?
A. Bestämd artikel
B. Okänd artikel
C. Verb
D. Substantiv
14. Vilket av följande är en korrekt fråga?
A. What is your name?
B. Where you are?
C. You like pizza?
D. Why going home?
15. Vad används för att skilja meningarna åt i text?
A. Punkt
B. Komma
C. Semikolon
D. Bindestreck
Resonerande frågor
1. Beskriv en mening du har skapat idag och förklara varför du valde just de orden.
Syftet med frågan är att bedöma elevens förmåga att reflektera över sitt eget val av ord och deras betydelse.
2. Hur har meningsbyggnad förändrat din kommunikation på engelska?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att beskriva sina egna erfarenheter och förståelse av meningsbyggnad.
3. Kan du ge exempel på hur du kan använda den nya meningsstrukturen i ditt dagliga liv?
Frågan ger eleverna möjlighet att koppla lektionens innehåll till sin verklighet.
4. Vad anser du är den största utmaningen när du skapar meningar, och hur kan du övervinna den?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna svårigheter och föreslå strategier för förbättring.
5. Vilken typ av mening tycker du är mest utmanande att formulera? Varför?
Genom att svara på denna fråga får eleven möjlighet att resonera kring olika meningsformer.
6. Hur kan bildmaterial stödja meningsbyggnad? Ge exempel från dagens lektion.
Genom att förklara sambandet mellan bildmaterial och skriven kommunikation visar eleven sin förståelse för verktyg i lärandeprocessen.
7. Vilka viktiga lärdomar har du tagit med dig från denna lektion angående meningsbyggnad?
Frågan öppnar för reflektion och sammanfattning av lärdomar.
8. Hur kan du se din utveckling inom engelsk språk under de senaste veckorna?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att se tillbaka på sin egen progression och ge exempel på tillväxt.
Bedömning
Faktafrågor är värda 1 poäng styck, och resonerande frågor är värda 2 poäng styck.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).