Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Engelska – Byggnader och platser i staden

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Byggnader och platser i staden

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om byggnader och platser i staden genom att använda det engelska språket. Eleverna ska visa sin förståelse för de ord och fraser relaterade till olika byggnader samt deras funktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika byggnader och platser i staden. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika platser och vad man kan göra på dessa platser.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna namnge olika byggnader och platser i staden på engelska och beskriva deras funktion. De ska också kunna använda dessa ord i meningar och samtal.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken byggnad är där du kan låna böcker?
    • A. **Bibliotek**
    • B. Skola
    • C. Restaurang
    • D. Affär
  2. Vad kan du göra i en park?
    • A. Köpa mat
    • B. **Leka och ha picknick**
    • C. Låna böcker
    • D. Gå till läkaren
  3. Vilken byggnad är avsedd för undervisning?
    • A. **Skola**
    • B. Bibliotek
    • C. Restaurang
    • D. Sjukhus
  4. Vilken plats är avsedd för att få vård?
    • A. Affär
    • B. Park
    • C. **Sjukhus**
    • D. Skola
  5. Vad kan man göra på en restaurang?
    • A. **Äta mat**
    • B. Spela fotboll
    • C. Läsa böcker
    • D. Gå på toa
  6. Vad är en vanlig plats för att handla?
    • A. **Affär**
    • B. Skola
    • C. Park
    • D. Bibliotek
  7. Vilken plats används för att få information och läsa?
    • A. Skola
    • B. **Bibliotek**
    • C. Restaurang
    • D. Affär
  8. Vilken byggnad är oftast grön och har bänkar?
    • A. Skola
    • B. Sjukhus
    • C. **Park**
    • D. Affär
  9. Vad kan du göra i en affär?
    • A. Leka
    • B. **Köpa saker**
    • C. Gå till doktorn
    • D. Spela spel
  10. Vilken plats är viktig för offentliga möten och utbildning?
    • A. Sjukhus
    • B. **Skola**
    • C. Restaurang
    • D. Affär
  11. Vilken byggnad erbjuder mat och dryck?
    • A. Park
    • B. Bibliotek
    • C. **Restaurang**
    • D. Sjukhus

Resonerande frågor

  1. Vilken plats i din stad tycker du är mest viktig och varför?
    Syftet med frågan är att få eleverna att reflektera över betydelsen av olika platser.
  2. Hur påverkar olika byggnader och platser i staden människors liv?
    Denna fråga hjälper eleverna att tänka på kopplingar mellan platser och samhälle.
  3. Kan du jämföra två byggnader och deras funktioner?
    Här får eleverna visa sin kunskap om skillnader och likheter mellan olika platser.
  4. Vad skulle du ändra i din stad för att göra den bättre?
    Denna fråga uppmanar eleverna att vara kreativa och kritiska.
  5. På vilket sätt hjälper en park till att förbättra människors livskvalitet?
    Målet här är att förstå vikten av gröna områden i staden.
  6. Hur skulle en stad utan bibliotek påverka befolkningen?
    Eleverna ska reflektera över vikten av utbildning och tillgång till information.
  7. Vilka aktiviteter görs oftast i en restaurang?
    Med denna fråga ska eleverna kunna diskutera sociala och kulturella aspekter.
  8. Om du fick skapa en ny plats i staden, vad skulle den vara och varför?
    Denna uppmaning gör att eleverna kan tänka visionärt och kreativt.

Bedömning

Provet bedöms på följande sätt:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 10 poäng.
  • Resonerande frågor: 2 poäng per korrekt och välformulerat svar, totalt 16 poäng.

För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp
×