Prov om djurens livsmiljöer
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Berätta om djurens livsmiljöer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för djurens livsmiljöer på engelska. Eleverna kommer att få visa sin förmåga att namnge djur och deras livsmiljöer, samt förklara hur djuren anpassar sig till sin omgivning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till djurens livsmiljöer. Eleverna kommer att lära sig om olika typer av livsmiljöer, som skogar, ängar, öknar och oceaner, samt vilka djur som lever i dessa miljöer och hur de anpassar sig till sin omgivning.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika djur och deras livsmiljöer på engelska. De ska kunna beskriva hur djur anpassar sig till sina livsmiljöer och använda dessa ord i meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket djur lever vanligen i skogen?
- A. Örn
- B. **Björn**
- C. Fisk
- D. Krokodil
2. Vad kallas den livsmiljö där kameler bor?
- A. Skog
- B. **Öken**
- C. Hav
- D. äng
3. Vilket djur är känd för att leva i havet?
- A. **Delfin**
- B. Kanin
- C. Elefant
- D. Giraff
4. Vilket livsmiljö passar bäst för en pingvin?
- A. **Ocean**
- B. Öken
- C. äng
- D. Berg
5. Vilket djur lever främst i tundran?
- A. **Renn**
- B. Tiger
- C. Apa
- D. Sköldpadda
6. Vad kallas den plats där en björn bor?
- A. Stuga
- B. **Håla**
- C. Bur
- D. Höstack
7. Vilket av följande djur kan du hitta i en regnskog?
- A. Dromedar
- B. **Basilisk**
- C. Panda
- D. Fenix
8. Vad gör en igelkott för att skydda sig?
- A. Låter som en katt
- B. **Rullar ihop sig**
- C. Flyger bort
- D. Gräver ett hål
9. Vad äter en giraff?
- A. Kött
- B. **Blad och frukter**
- C. Insekter
- D. Gräs
10. Vad representerar en livsmiljö?
- A. Enskilda djur
- B. **Arten och deras omgivning**
- C. Människors liv
- D. Djurens beteende
11. Vilket djur lever i kalla områden?
- A. **Isbjörn**
- B. Katt
- C. Räv
- D. Fågel
12. Vilken typ av livsmiljö är en savann?
- A. **Grässlätt**
- B. Berg
- C. Öken
- D. Damm
13. Vilket djur är känd för att simma i havet?
- A. **Val**
- B. Varg
- C. Orm
- D. Bland annat
14. Vilket av följande djur kan anpassa sig till att leva i både vatten och på land?
- A. **Groda**
- B. Höns
- C. Elefant
- D. Råtta
15. Vad är en anpassning?
- A. **Egenskaper som hjälper djur att överleva**
- B. Djurens föda
- C. Det klimat de lever i
- D. Deras hem
Resonerande frågor
1. Beskriv hur en pingvins livsmiljö hjälper den att överleva i kalla förhållanden.
Syftet med denna fråga är att få eleverna att tänka kritiskt på djurens anpassningar till sin miljö.
2. Vilket djur skulle du vilja vara och varför? Diskutera den livsmiljö du skulle befinna dig i.
Här får eleverna möjlighet att uttrycka sina tankar och fantasier kring djur och livsmiljöer.
3. Hur skulle en förändring i klimatet påverka djuren i deras livsmiljöer?
Eleverna kan reflektera över miljöfrågor och djurens sårbarhet.
4. Vilka djur skulle klara sig bättre vid förändrade livsmiljöer och vilka skulle ha det svårare? Varför?
Denna fråga hjälper eleverna att analysera och jämföra djurens anpassningar.
5. Beskriv hur du ser på samband mellan djur och växtliv i en viss livsmiljö.
Eleverna får möjlighet att tänka på ekosystem och hur allt hänger ihop.
6. Diskutera vilken livsmiljö du tycker är mest fascinerande och varför. Vilka djur lever där?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sina intressen och nyfikenhet.
7. Vilken påverkan har människan på djurens livsmiljöer idag? Ge exempel.
Frågan uppmanar eleverna att tänka på den mänskliga påverkan på naturen.
8. Hur kan vi som människor bidra till att skydda djurens livsmiljöer?
Den här frågan ger eleverna möjlighet att diskutera ansvar och hållbarhet.
Bedömning
Provets faktafrågor ger en möjlighet till totalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger möjlighet till 8 poäng, vilket ger totalt 23 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).