Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Förståelse av enkla instruktioner på engelska
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att följa samt ge enkla instruktioner på engelska. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan tillämpa sina kunskaper i olika praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att träna eleverna i att förstå och följa enkla instruktioner på engelska. Eleverna kommer att lära sig hur man ger och tolkar olika typer av instruktioner i praktiska sammanhang.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna förstå och följa enkla instruktioner på engelska. De ska också kunna ge instruktioner till sina klasskamrater på ett klart och tydligt sätt.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “Sit down” på svenska?
A. Stå upp
B. Sätt dig ner
C. Gå
D. Hoppa
2. Vilken instruktion betyder att man ska vara tyst?
A. Speak up
B. Close your eyes
C. Be quiet
D. Stand up
3. Vad ska du göra när någon säger “Touch your toes”?
A. Klappa händerna
B. Stå stilla
C. Nå dina tår
D. Vinka
4. Vilken instruktion ger du för att öppna en bok?
A. Close your book
B. Open your book
C. Stand up
D. Sit down
5. Vad innebär instruktionen “Turn around”?
A. Sätt dig ner
B. Vänd dig om
C. Gå framåt
D. Klättra
6. Vad betyder “Draw a star”?
A. Rita en cirkel
B. Rita en fyrkant
C. Rita en stjärna
D. Måla en bild
7. Vilken av följande instruktioner innebär att man ska resa sig?
A. Sit down
B. Stand up
C. Walk
D. Turn on the light
8. Vad betyder “Open the door”?
A. Stäng dörren
B. Öppna dörren
C. Sätt dig ner
D. Gå ut
9. Vilken instruktion ger du om du vill att någon ska stänga boken?
A. Open your book
B. Close your book
C. Write your name
D. Stand up
10. Vad ska du göra när du hör “Raise your hand”?
A. Hoppa
B. Höj din hand
C. Gå fram
D. Sitt ner
11. Vilken av dessa instruktioner betyder att du ska gå framåt?
A. Walk backward
B. Sit down
C. Walk forward
D. Turn to the left
12. Vad innebär instruktionen “Write your name”?
A. Rita en bild
B. Skriv ditt namn
C. Tala om ditt namn
D. Sätt dig vid bordet
13. Vad innebär “Clap your hands”?
A. Håll händerna stilla
B. Vinka
C. Klappa händerna
D. Rör på fötterna
14. Vilken instruktion innebär att du ska stanna?
A. Keep going
B. Stop
C. Move forward
D. Sit down
15. Vilken av följande instruktioner betyder “Sitt ner”?
A. Stand up
B. Open your book
C. Sit down
D. Walk outside
Resonerande frågor
1. Beskriv varför det är viktigt att kunna följa instruktioner. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara innebörden av följsamhet.)
2. Vilka instruktioner tycker du är lättast att förstå och varför? (Syftet är att eleverna ska reflektera över sina egna erfarenheter.)
3. Diskutera en situation där du följde en instruktion och det gick bra. Vad hände? (Syftet är att eleverna ska kunna ge konkreta exempel.)
4. Hur kan instruktioner vara olika beroende på olika situationer? (Syftet är att stimulera kritiskt tänkande kring kontext och kommunikation.)
5. Tänk på en instruktion som du tycker är svår. Vad gör den svår att förstå? (Syftet är att få eleverna att analysera svårigheter i instruktioner.)
6. Varför tror du att det är viktigt att kunna ge tydliga instruktioner? (Syftet är att uppmana till reflektion kring tydlighet i kommunikation.)
7. Hur kan kroppsspråk hjälpa till att ge instruktioner? (Syftet är att eleverna ska tänka på icke-verbal kommunikation.)
8. Vilka andra språk tror du att instruktioner kan ges på, och hur kan det påverka förståelsen? (Syftet är att få eleverna att tänka på språklig mångfald.)
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger högst 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger högst 15 poäng, där varje fråga kan ge mellan 0 och 2 poäng beroende på djup och relevans i svaret.
För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).