Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Att beskriva känslor och humör
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse och förmåga att använda engelska ord och fraser kopplade till känslor och humör. Provets mål är att säkerställa att eleverna kan namnge känslor samt använda dessa i enkla meningar och beskriva situationer kopplade till dessa känslor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till känslor och humör. Eleverna kommer att lära sig att namnge olika känslor och kunna beskriva dem i olika situationer.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika känslor och humör på engelska samt använda dessa ord i enkla meningar. De ska också kunna beskriva situationer där de upplever dessa känslor.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken känsla beskriver “happy”?
A. Arg
B. Glad
C. Rädd
D. Trött
2. Vad betyder “sad” på svenska?
A. Glad
B. Ledsen
C. Arg
D. Överraskad
3. När känner man sig ofta “surprised”?
A. När man vinner
B. När något oväntat händer
C. När man är trött
D. När man är glad
4. Vilken känsla betyder “scared”?
A. Överraskad
B. Redd
C. Glad
D. Trött
5. Vilken av följande meningar beskriver känslan “tired”?
A. I feel happy when I play.
B. I feel tired when I wake up early.
C. I feel scared during a storm.
D. I feel surprised by a gift.
6. Vad är en synonym för “angry”?
A. Ledsen
B. Arg
C. Glad
D. Redd
7. Vilken känsla associeras oftast med “excited”?
A. Rädsla
B. Gladhet
C. Sorg
D. Trötthet
8. När tycker du att man kan känna sig “happy”?
A. När något dåligt händer
B. När man är med vänner
C. När man äter ensamma
D. När man är trött
9. Vilket ord betyder “rädd” på engelska?
A. Angry
B. Sad
C. Scared
D. Happy
10. Vad betyder “surprised”?
A. Överraskad
B. Ledsen
C. Arg
D. Glad
11. Hur beskriver man känslan “happy” i en mening?
A. I feel angry when it rains.
B. I feel happy when I play with my friends.
C. I feel scared of the dark.
D. I feel tired after school.
12. Vilken känsla förknippas ofta med “crying”?
A. Glad
B. Ledsen
C. Arg
D. Trött
13. Vad gör du när du är “excited”?
A. Sover
B. Skrattar
C. Gråter
D. Käkar
14. Hur känns det att förlora?
A. Glad
B. Förvirrad
C. Ledsen
D. Arg
15. Vilken känsla beskriver “overwhelmed”?
A. Glad
B. Arg
C. Överväldigad
D. Trött
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där du kände dig glad och vad som gjorde dig glad. (Syftet är att bedöma förmågan att beskriva känslor i meningar.)
2. Berätta om en gång när du kände dig rädd. Hur hanterade du den känslan? (Syftet är att förstå hur eleverna reflekterar över rädsla och sina hanteringsstrategier.)
3. Diskutera varför det är viktigt att kunna uttrycka sina känslor. (Syftet är att utvärdera elevens insikt om känslors betydelse.)
4. Hur kan vi stödja varandra när någon är ledsen? Ge exempel på vad du kan göra. (Syftet är att undersöka elevens förståelse för empati och stöd.)
5. Beskriv hur du skulle känna dig om du vann en tävling och varför. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att knyta känslor till specifika situationer.)
6. Vad skulle du säga till en vän som känner sig arg? (Syftet är att utvärdera elevens förmåga att ge råd och stöd.)
7. Diskutera hur olika känslor kan påverka våra handlingar. (Syftet är att utforska elevens förståelse för känslors påverkan på beteende.)
8. Hur kan vi lära oss att hantera våra känslor bättre? (Syftet är att bedöma elevens förmåga att tänka kritiskt kring känslohantering.)
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje fråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje resonerande fråga ger 1 poäng. För betyget E behövs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).