En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Engelska – Personliga pronomen

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Personliga pronomen

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av personliga pronomen i tal och skrift, samt att ge dem möjlighet att formulera meningar med rätt pronomen i olika sammanhang.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Lektionens syfte är att introducera personliga pronomen och deras användning i meningar. Genom att förstå hur pronomen fungerar kan eleverna förbättra sitt språk och göra sina meningar mer varierade och förståeliga.”

Kunskapskrav

”Eleven kan använda personliga pronomen i tal och skrift och kan beskriva sig själv och andra med hjälp av dessa pronomen. Eleven kan även förstå och skapa meningar där pronomen används korrekt.”

Prov

Faktafrågor

  1. Vilket av följande är ett personligt pronomen?
    • A. Apple
    • B. Table
    • C. He
    • D. Car
  2. Vilket pronomen skulle du använda istället för “Sara”?
    • A. They
    • B. She
    • C. He
    • D. It
  3. Vilket pronomen används när man pratar om sig själv?
    • A. You
    • B. I
    • C. He
    • D. She
  4. Vilket pronomen kan användas för en grupp av personer?
    • A. He
    • B. We
    • C. She
    • D. It
  5. Vad innebär pronomenet “they”?
    • A. En person av maskulint kön
    • B. Flera personer
    • C. En person av feminint kön
    • D. En sak
  6. Vilket av följande är ett exempel på ett subjektivt pronomen?
    • A. Me
    • B. Him
    • C. She
    • D. Her
  7. Vilket pronomen skulle ersätta “John”?
    • A. It
    • B. He
    • C. She
    • D. We
  8. Vad betyder pronomenet “it”?
    • A. En person
    • B. En sak eller ett djur
    • C. En grupp av människor
    • D. En lösning
  9. Används “you” för att hänvisa till…
    • A. Enbart en person
    • B. En eller flera personer
    • C. Endast en grupp
    • D. Inget av ovanstående
  10. Vilket pronomen skulle användas för att beskriva en kvinna?
    • A. They
    • B. She
    • C. We
    • D. He
  11. Vilket pronomen skulle användas istället för “the dog”?
    • A. It
    • B. He
    • C. She
    • D. We
  12. Vilket pronomen används när man talar till någon?
    • A. He
    • B. You
    • C. They
    • D. We
  13. Vad betyder pronomenet “we”?
    • A. En person
    • B. Vi
    • C. Du
    • D. De
  14. Vilket pronomen är korrekt för en katt?
    • A. He
    • B. She
    • C. It
    • D. They
  15. Vilket pronomen är felaktigt i denna mening: “They are happy”?
    • A. They
    • B. Are
    • C. Happy
    • D. Ingen – alla är korrekta

Resonerande frågor

  1. Hur påverkar användningen av personliga pronomen förståelsen i en text?
    Syftet är att ge eleven möjlighet att utveckla tankar kring kommunikation och språkstruktur.
  2. Kan ni ge exempel på situationer där pronomen används på ett förvirrande sätt?
    Denna fråga uppmanar eleverna att kritiskt tänka och reflektera över språket i kontext.
  3. Varför tror ni att det är viktigt att kunna använda pronomen korrekt?
    Här kan eleverna resonera kring språkets betydelse och förmågan att kommunicera effektivt.
  4. Hur kan ni använda personliga pronomen i era egna berättelser och varför?
    Denna fråga öppnar för att se personliga kopplingar och uttryckt kreativitet hos elever.
  5. Vilka utmaningar kan ni stöta på när ni använder pronomen i andra språk, om ni lär er dem?
    Syftet är att utmana eleverna att tänka på språk och kultur i en bredare kontext.
  6. Hur skulle ni förklara skillnaden mellan subjektiva och objektiva pronomen för en yngre elev?
    Denna frågeställning kräver att eleverna visar sin förståelse och förmåga att förklara.
  7. Kan ni diskutera hur pronomen kan påverka en berättelses perspektiv?
    Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring berättande och punkt av syn.
  8. Hur kan ni genom att använda pronomen göra era meningar mer varierade?
    Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på stil och variation i sitt språkbruk.

Bedömning

Provet betygsätts med poängsystemet nedan:

Faktafrågor ger upp till 15 poäng och resonerande frågor ger upp till 3 poäng per fråga.

För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För att nå betyg C krävs totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För att nå betyg A krävs totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×