Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Personliga pronomen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av personliga pronomen i tal och skrift, samt att ge dem möjlighet att formulera meningar med rätt pronomen i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Lektionens syfte är att introducera personliga pronomen och deras användning i meningar. Genom att förstå hur pronomen fungerar kan eleverna förbättra sitt språk och göra sina meningar mer varierade och förståeliga.”
Kunskapskrav
”Eleven kan använda personliga pronomen i tal och skrift och kan beskriva sig själv och andra med hjälp av dessa pronomen. Eleven kan även förstå och skapa meningar där pronomen används korrekt.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är ett personligt pronomen?
- A. Apple
- B. Table
- C. He
- D. Car
- Vilket pronomen skulle du använda istället för “Sara”?
- A. They
- B. She
- C. He
- D. It
- Vilket pronomen används när man pratar om sig själv?
- A. You
- B. I
- C. He
- D. She
- Vilket pronomen kan användas för en grupp av personer?
- A. He
- B. We
- C. She
- D. It
- Vad innebär pronomenet “they”?
- A. En person av maskulint kön
- B. Flera personer
- C. En person av feminint kön
- D. En sak
- Vilket av följande är ett exempel på ett subjektivt pronomen?
- A. Me
- B. Him
- C. She
- D. Her
- Vilket pronomen skulle ersätta “John”?
- A. It
- B. He
- C. She
- D. We
- Vad betyder pronomenet “it”?
- A. En person
- B. En sak eller ett djur
- C. En grupp av människor
- D. En lösning
- Används “you” för att hänvisa till…
- A. Enbart en person
- B. En eller flera personer
- C. Endast en grupp
- D. Inget av ovanstående
- Vilket pronomen skulle användas för att beskriva en kvinna?
- A. They
- B. She
- C. We
- D. He
- Vilket pronomen skulle användas istället för “the dog”?
- A. It
- B. He
- C. She
- D. We
- Vilket pronomen används när man talar till någon?
- A. He
- B. You
- C. They
- D. We
- Vad betyder pronomenet “we”?
- A. En person
- B. Vi
- C. Du
- D. De
- Vilket pronomen är korrekt för en katt?
- A. He
- B. She
- C. It
- D. They
- Vilket pronomen är felaktigt i denna mening: “They are happy”?
- A. They
- B. Are
- C. Happy
- D. Ingen – alla är korrekta
Resonerande frågor
- Hur påverkar användningen av personliga pronomen förståelsen i en text?
Syftet är att ge eleven möjlighet att utveckla tankar kring kommunikation och språkstruktur. - Kan ni ge exempel på situationer där pronomen används på ett förvirrande sätt?
Denna fråga uppmanar eleverna att kritiskt tänka och reflektera över språket i kontext. - Varför tror ni att det är viktigt att kunna använda pronomen korrekt?
Här kan eleverna resonera kring språkets betydelse och förmågan att kommunicera effektivt. - Hur kan ni använda personliga pronomen i era egna berättelser och varför?
Denna fråga öppnar för att se personliga kopplingar och uttryckt kreativitet hos elever. - Vilka utmaningar kan ni stöta på när ni använder pronomen i andra språk, om ni lär er dem?
Syftet är att utmana eleverna att tänka på språk och kultur i en bredare kontext. - Hur skulle ni förklara skillnaden mellan subjektiva och objektiva pronomen för en yngre elev?
Denna frågeställning kräver att eleverna visar sin förståelse och förmåga att förklara. - Kan ni diskutera hur pronomen kan påverka en berättelses perspektiv?
Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring berättande och punkt av syn. - Hur kan ni genom att använda pronomen göra era meningar mer varierade?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på stil och variation i sitt språkbruk.
Bedömning
Provet betygsätts med poängsystemet nedan:
Faktafrågor ger upp till 15 poäng och resonerande frågor ger upp till 3 poäng per fråga.
För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För att nå betyg C krävs totalt minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För att nå betyg A krävs totalt minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).