En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Engelska – Prepositioner i praktiken

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Engelska

Tema: Prepositioner i praktiken

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda vanliga prepositioner i både tal och skrift. Provets innehåll speglar den kunskap och de färdigheter som eleverna har förvärvat under lektionerna, särskilt i relation till praktiska övningar och kreativt skrivande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens fokus ligger på att lära eleverna vanliga prepositioner och deras användning. Genom praktiska övningar får eleverna förståelse för hur prepositioner beskriver positioner och relationer mellan olika objekt i både tal och skrift.

Kunskapskrav

Eleven kan använda vanliga prepositioner i tal och skrift. De kan förstå och skapa meningar där prepositioner används för att beskriva var föremål befinner sig.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken preposition används för att beskriva något som är på en yta?
A) under
B) **on**
C) i
D) bakom

2. Hur beskriver vi något som är i en låda?
A) **in**
B) på
C) bredvid
D) bakom

3. Vilken preposition använder vi för att beskriva platsen vid sidan av något?
A) **next to**
B) på
C) under
D) i

4. Om något är i nederkanten av en bok, vilken preposition skulle vi använda?
A) **at the bottom of**
B) bakom
C) på
D) i

5. Vilken av följande prepositioner är korrekt för att beskriva något som är högre än något annat?
A) under
B) **above**
C) bredvid
D) inom

6. Vilken preposition ska användas för att beskriva att något är närmare än något annat?
A) långt ifrån
B) **close to**
C) på
D) under

7. Vad kallas prepositionen för att beskriva att något är rakt emot?
A) bredvid
B) **opposite**
C) på
D) bakom

8. Vilken preposition beskriver något som är bortom en viss punkt?
A) på
B) över
C) **beyond**
D) i

9. Vilken preposition används för att beskriva något som är inne i något?
A) **in**
B) på
C) över
D) under

10. Om en katt ligger under ett bord, vilken preposition används?
A) **under**
B) på
C) inom
D) över

11. Vad betyder prepositionen “between”?
A) bakom
B) **mellan**
C) över
D) på

12. Vad innebär det att något är “behind”?
A) framför
B) **bakom**
C) bredvid
D) i

13. Vilken preposition används för att beskriva att något finns på en hylla?
A) **on**
B) i
C) under
D) bredvid

14. Vilken preposition används för att beskriva något som är framför något annat?
A) **in front of**
B) bakom
C) över
D) vid sidan av

15. Om du säger “the dog is under the bed”, vilket ord beskriver hundens position?
A) på
B) **under**
C) bredvid
D) i

Resonerande frågor

1. Förklara hur prepositioner hjälper oss att skapa tydlighet i våra beskrivningar. Denna fråga uppmuntrar eleverna att reflektera över betydelsen av prepositioner i kommunikation.

2. Diskutera tre olika prepositioner som ni använder i era dagliga liv och hur de påverkar förståelsen av plats. Här visas elevens förmåga att koppla språket till vardagliga kontexter.

3. Vad kan hända om vi använder fel preposition? Ge exempel. Eleverna får möjlighet att analysera konsekvenserna av språkliga val.

4. Reflektera över de prepositioner som ni lärde er under lektionerna. Vilka var mest utmanande? Genom att fokusera på lärandets utmaningar kan eleverna identifiera svagheter.

5. Hur kan vi använda prepositioner kreativt i vår berättande skrivning? Eleverna ges utrymme att tänka på hur språket kan berika deras berättelser.

6. Vad skiljer prepositioner som “above” och “over”? Diskutera skillnaderna i användning av dessa ord. Detta uppmuntrar till djupare språklig medvetenhet och precision.

7. Hur förändras betydelsen av meningar när prepositionerna byts ut? Ge exempel. Denna fråga utmanar elevernas förståelse för nyans och betydelse i språket.

8. Beskriv en situation där prepositioner spelar en viktig roll, till exempel vid vägvisning. Genom att relatera till verkliga situationer kan eleverna se språket i praktisk användning.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 möjliga poäng. Faktadelarna ger 1 poäng per rätt svar, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng, vilket ger maximalt 24 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×