Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Sånger och ramsor för ordförståelse
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förståelse av grundläggande ordförråd och deras förmåga att använda dessa i olika sammanhang. Provets fokus ligger på att bedöma elevernas kunnande kring sånger och ramsor som verktyg för språkinlärning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens fokus ligger på att använda engelska barnsånger och ramsor för att förstärka elevernas förståelse av ord och fraser. Genom musik och rytm blir inlärningen både roligare och mer effektiv, och eleverna får en naturlig kontext för språkbruk.
Kunskapskrav
Eleven kan förstå och följa med i texter och sånger som innehåller grundläggande ordförråd. Eleven kan också förklara betydelsen av nya ord och använda dem i egna meningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken sång handlar om stjärnor?
A. Head, Shoulders, Knees and Toes
B. The Wheels on the Bus
C. **Twinkle Twinkle Little Star**
D. Itsy Bitsy Spider
2. Vad är en ramsa?
A. En typ av dikt utan rim
B. **En kort och ofta rytmisk text**
C. En lång berättelse
D. En sång med melodi
3. Vilket av följande ord betyder “skola”?
A. Home
B. **School**
C. Park
D. Store
4. Vad handlar “The Wheels on the Bus” om?
A. Bilar
B. **En buss och dess passagerare**
C. Djur i skogen
D. En skola
5. Vilket ord betyder “sjunga”?
A. Dance
B. **Sing**
C. Play
D. Jump
6. Vilken typ av musik är bäst för språkinlärning?
A. **Barnmusik**
B. Klassisk musik
C. Rockmusik
D. Country
7. Vilken sång säger “hjul på bussen”?
A. **The Wheels on the Bus**
B. London Bridge
C. Row, Row, Row Your Boat
D. Mary Had a Little Lamb
8. Vad betyder “stjärna”?
A. Moon
B. **Star**
C. Tree
D. Sun
9. Vad kännetecknar en ramsa?
A. Den är lång
B. **Den har ofta rim och rytm**
C. Den ska vara tyst
D. Den handlar bara om djur
10. Vilken av dessa är en välkänd barnsång?
A. **Twinkle Twinkle Little Star**
B. Old MacDonald Had a Farm
C. A Hummingbird’s Song
D. Happy Birthday
11. Vilket av följande ord är ENLIG med en sång?
A. **Chorus**
B. Verse
C. Stanza
D. Rhythm
12. Hur många verser har ofta barnsånger?
A. En
B. **Flera**
C. Inga
D. En del
13. Vad är syftet med att använda sånger i språkinlärning?
A. Att fördröja inlärning
B. **Att göra inlärningen roligare och mer minnesvärd**
C. Att undvika att prata
D. Att bara sjunga
14. Vilken sång sjunger vi vanligtvis om djur?
A. **Old MacDonald Had a Farm**
B. Mary Had a Little Lamb
C. The Wheels on the Bus
D. Row, Row, Row Your Boat
15. Vilket av följande kännetecknar barnsånger?
A. Långa texter
B. **Enkla ord och fraser**
C. Komplex grammatik
D. Ingen melodi
Resonerande frågor
1. Hur påverkar musiken ditt lärande av engelska ord?
Syftet är att utvärdera elevens insikt i musikens roll i språkinlärning.
2. Vad är dina tankar om att skapa egna ramsor?
Här kan eleverna demonstrera sin kreativitet och förståelse av språk.
3. Vilken sång har du lärt dig att gilla mest, och varför?
Eleven får reflektera över sina personliga preferenser och upplevelser.
4. Hur kan man använda sånger och ramsor i andra ämnen?
Detta ger möjlighet att diskutera integrationen av musik i olika lärandemiljöer.
5. Vilka nya ord lärde du dig idag, och hur skulle du använda dem?
Eleven får visa hur de kan applicera sina nya kunskaper i olika sammanhang.
6. Hur skulle du förklara betydelsen av en ramsa för någon som aldrig har hört en?
Syftet är att bedöma elevens förmåga att kommunicera språkets struktur.
7. Vad är skillnaden mellan en sång och en ramsa?
Här uppmanas eleven att analysera och jämföra de två formaten.
8. Vad känner du att du har lärt dig av den här lektionen?
Syftar till att få elever att reflektera över sina individuella lärandeupplevelser.
Bedömning
Provets poäng för faktafrågor sammanlagt: 15 poäng
Varje faktafråga ger 1 poäng. Det finns totalt 15 faktafrågor, vilket ger en maximal poängsumma på 15.
Resonerande frågor ger sammanlagt 8 poäng, med varje fråga värderad till 1 poäng, elva tillhörande 1-2 poäng beroende på djup och utförlighet.
Antal poäng som krävs för betyg:
E-nivå: 8 poäng (inklusive min 2 poäng från resonerande frågor)
C-nivå: 12 poäng (inklusive min 3 poäng från resonerande frågor)
A-nivå: 18 poäng (inklusive min 5 poäng från resonerande frågor)