Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Engelska
Tema: Enkla meningar om väder och årstider
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att använda engelska ord och fraser kopplade till väder och årstider samt deras förmåga att konstruera enkla meningar för att beskriva dessa. Provets mål är att mäta både deras ordförråd och kommunikativa skicklighet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till väder och årstider. Eleverna kommer att lära sig att beskriva väderförhållanden och de fyra årstiderna med hjälp av enkla meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika vädertyper och årstider på engelska samt konstruera enkla meningar för att beskriva dem. De ska också kunna använda dessa fraser i kommunikation.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket väder beskriver frasen “It is raining”?
A. Soligt
B. Blåsigt
C. Regnigt
D. Snöigt
2. Vilken av följande är en årstid?
A. Soligt
B. Vinter
C. Regnigt
D. Kallt
3. Hur beskriver man ett soligt väder på engelska?
A. It is cloudy
B. It is sunny
C. It is windy
D. It is cold
4. Vilken fras används för att beskriva hösten?
A. It is hot
B. It is snowy
C. It is rainy
D. It is autumn
5. Vad ska man klä sig i under vintern?
A. Shorts
B. T-shirt
C. Jacka
D. Sandaler
6. Vilken av följande uttrycker väderförhållanden?
A. It is beautiful
B. It is cold
C. It is sunny
D. It is dark
7. Vad beskriver frasen “It is very cold”?
A. Vinter
B. Sommar
C. Höst
D. Vår
8. Vilken fras skulle man använda för att beskriva blåsigt väder?
A. It is rainy
B. It is snowy
C. It is windy
D. It is sunny
9. Vad är den svenska översättningen av “spring”?
A. Höst
B. Vår
C. Sommar
D. Vinter
10. Hur uttrycker man “Det snöar” på engelska?
A. It is snowing
B. It is sunny
C. It is raining
D. It is cold
11. Vad är den engelska termen för “årstid”?
A. Weather
B. Season
C. Time
D. Climate
12. Vilket väder skulle en person beskriva som “It is hot”?
A. Sommar
B. Vinter
C. Höst
D. Regnigt
13. Vilken fras är korrekt för att beskriva vår?
A. It is autumn
B. It is winter
C. It is spring
D. It is sunny
14. Vad betyder “It is cloudy”?
A. Det är klart
B. Det är molnigt
C. Det är regnigt
D. Det är varmt
15. Vilket av följande är inte en årstid?
A. Vår
B. Sommar
C. Molnigt
D. Höst
Resonerande frågor
1. Beskriv vad ditt favoritväder är. Varför gillar du det?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka sina personliga preferenser och använda mångsidigt ordförråd.
2. Hur påverkar vädret dina aktiviteter under dagen?
Denna fråga tillåter eleverna att reflektera över sambandet mellan väder och dagliga rutiner.
3. Berätta om en aktivitet du älskar att göra på vintern.
Frågan uppmuntrar eleverna att beskriva aktiviteter kopplade till årstider med exempel och detaljer.
4. Kan du ge exempel på hur väder påverkar vår framtida planering?
Eleverna ges möjlighet att resonera kring hur vädret kan påverka beslut och evenemang.
5. Vad gör du när det är regnigt? Varför?
Denna fråga öppnar för personlig berättelse och reflektion kring väder.
6. Hur förändras vår livsstil beroende på årstid?
Eleverna får möjlighet att analysera och förklara hur säsongerna påverkar livsstil och rutiner.
7. Beskriv en storslagen utomhusaktivitet du har gjort på en solig dag.
Denna fråga ger dem möjlighet att uttrycka positiva erfarenheter kopplade till väder.
8. Vilken betydelse har årstiderna för naturen?
Frågan uppmuntrar till reflektion kring naturens cykler och deras påverkan i våra liv.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För betyget E krävs minst totalt 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).