Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Fysik
Tema: Ljud och Vibrationer
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om ljud och vibrationer, samt deras förmåga att beskriva hur dessa fenomen fungerar och påverkar vår omgivning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kunskap om hur ljud uppstår och sprider sig i olika material. Det omfattar att förstå grundläggande begrepp relaterade till ljud, vibrationer och hur dessa fenomen påverkar vår omgivning.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna göra enkla iakttagelser av ljud och vibrationer samt beskriva den process genom vilken ljud uppstår och sprider sig.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ljud?
A) Ljud är ljusvågor.
B) **Ljud är vibrationer som sprider sig genom luft eller andra material.**
C) Ljud är tysta ljud.
D) Ljud är en typ av doft.
2. Hur uppstår ljud?
A) Ljud uppstår när ett objekt är stilla.
B) **Ljud uppstår när ett objekt vibrerar och skapar tryckvågor i omgivningen.**
C) Ljud skapas med hjälp av elektricitet.
D) Ljud är alltid hög ljudvolym.
3. Vilka material kan ljud sprida sig genom?
A) **Ljud kan sprida sig genom luft, vatten och fasta material.**
B) Ljud kan endast sprida sig genom luft.
C) Ljud kan inte sprida sig genom material.
D) Ljud sprids bäst genom gaser.
4. Ge ett exempel på ett ljudinstrument.
A) **En gitarr är ett exempel på ett ljudinstrument.**
B) En pensel är ett exempel på ett ljudinstrument.
C) En mobiltelefon är ett exempel på ett ljudinstrument.
D) En dator är ett exempel på ett ljudinstrument.
5. Vad är en vibration?
A) **En vibration är en snabb rörelse tillbaka och fram som skapar ljud.**
B) En vibration är en konstant rörelse i en riktning.
C) En vibration är ljudet av stillhet.
D) En vibration är när något rör sig långsamt.
6. Vad kallas den våg som ljud skapar?
A) En ljusvåg.
B) **En tryckvåg.**
C) En jordbävningsvåg.
D) En vattenvåg.
7. Vilket av följande påverkar ljudets volym?
A) Typen av mejl som skickas.
B) **Materialets egenskaper.**
C) Tiden på dagen.
D) Färg på objektet.
8. Vilken typ av ljud sprids snabbast?
A) **Ljud genom fasta material.**
B) Ljud genom luft.
C) Ljud genom vatten.
D) Ljud genom rymden.
9. Vad händer med ljudet om det passerar genom ett mjukt material?
A) Det blir högre.
B) **Det dämpas.**
C) Det försvinner helt.
D) Det stannar upp.
10. Vad kallas en uppsättning av vibrationer som vi upplever som ljud?
A) Vattenvåg.
B) **Ljudvåg.**
C) Ljusvåg.
D) Energivåg.
11. Hur uppfattar vi pitch av ett ljud?
A) Genom ljudets volym.
B) **Genom ljudets frekvens.**
C) Genom ljudets längd.
D) Genom ljudets källa.
12. Vad påverkar akustiken i ett rum?
A) **Materialval på väggarna.**
B) Antalet fönster.
C) Färgen på taket.
D) Rummets storlek.
13. Vilken enhet mäts ljudnivå i?
A) Watt.
B) **Decibel.**
C) Hertz.
D) Newton.
14. Vad är en ljudkälla?
A) En plats där ljud skapas.
B) **Ett objekt som skapar ljud genom vibrationer.**
C) En typ av eko.
D) En typ av musik.
15. Vilken typ av ljud skapas av en stränginstrument?
A) **Tonande ljud.**
B) Dämpade ljud.
C) Tysta ljud.
D) Odefinierade ljud.
Resonerande frågor
1. Beskriv processen hur ljudupplevelsen genom olika material kan skilja sig åt.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara skillnader i ljudöverföring.
2. Resonera kring hur ljud kan påverka vår hälsa och välbefinnande.
Elever ges möjlighet att koppla ljud kunskap med verkliga situationer.
3. Förklara hur flera ljud på en gång kan skapa klang och hur det påverkar musik.
Frågan uppmanar eleverna att koppla teori till praktiska exempel.
4. Diskutera hur ljudföroreningar kan påverka människor och djur.
Ge utrymme för elever att reflektera över samhällsaspekter när det gäller ljud.
5. Beskriv hur man kan använda kunskap om ljud och vibrationer för att skapa nya uppfinningar.
Elever uppmanas att använda sin kreativitet och förmåga att ansluta kunskapen till innovation.
6. Resonera om hur kulturer kan påverka vår uppfattning om musik och ljud.
Syftet är att få eleverna att tänka på ljud i ett antropologiskt perspektiv.
7. Diskutera vilka säkerhetsåtgärder som är viktiga när man utför ljudexperiment.
Elever ska tänka på säkerhet och risker kopplade till sina experiment.
8. Ge exempel på hur ljud används i teknik idag och hur det kan förändras i framtiden.
Elever ges möjlighet att reflektera över teknisk utveckling och dess effekter.
Bedömning
Faktafrågorna ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje korrekt och välutvecklad resonans ger 1 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).