“`html
Prov: Vattnets Former
Årskurs: 3
Ämne: Fysik
Tema: Vattnets Former
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av vattnets olika former och deras kemiska och fysikaliska egenskaper, samt att ge dem möjlighet att visa sina kunskaper genom både faktafrågor och resonerande frågor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Kursplanen för fysik i årskurs 3 omfattar vattnets olika former och dess kemiska och fysikaliska egenskaper. Denna lektion syftar till att undersöka hur vatten kan förekomma som fast, flytande och gas samt att observera förändringar mellan dessa former.
Kunskapskrav
Eleven kan iaktta och beskriva några ämnens olika former och kan ge exempel på vattnets olika tillstånd.
Prov
Faktafrågor
1. Vilka tre former av vatten finns det?
A) Fast, flytande, gas
B) Flytande, ånga, jord
C) Gas, is, ånga
D) Fast, flytande, gas
2. Vad händer med vatten när det fryser?
A) Det blir till is
B) Det blir till ånga
C) Det försvinner
D) Det förändras inte
3. Vad kallas processen när is smälter?
A) Sublimering
B) Smältning
C) Frysningsprocess
D) Ångbildning
4. Vad är ånga?
A) Vatten som fryser
B) Vatten som har blivit flytande
C) Vatten som har blivit gas
D) Vatten i fast form
5. Vilken av följande är en användning av vatten i vardagen?
A) Som bränsle
B) Som dryck
C) Som matlagningsredskap
D) Som elektricitet
6. Vad händer med vatten som värms upp?
A) Det blir till ånga
B) Det blir kallare
C) Det fryser
D) Det förblir oförändrat
7. Vid vilken temperatur fryser vatten?
A) 0 grader Celsius
B) 50 grader Celsius
C) 100 grader Celsius
D) 0 grader Celsius
8. Vad sker under kokningsprocessen?
A) Vatten blir kallt
B) Vatten blir gas
C) Vatten blir fast
D) Vatten försvinner helt
9. Vad behövs för att frysa vatten?
A) Kylning
B) Värme
C) Tryck
D) Ljus
10. Vilken tillståndsform har vatten vid 100 grader Celsius?
A) Fast
B) Gas
C) Flytande
D) Solid
11. Vad produceras när is smälter?
A) Luft
B) Dagg
C) Vatten
D) Snö
12. Vad händer med vattenånga när den kyls ner?
A) Det försvinner
B) Det värms upp igen
C) Det blir fast
D) Det kondenserar till vätska
13. Vilken process beskriver övergången från vätska till gas?
A) Avdunstning
B) Smältning
C) Frysningsprocess
D) Kondensation
14. Vilken av följande är en egenskap hos vatten?
A) Vatten brinner
B) Vatten är odörfritt
C) Vatten är alltid kallt
D) Vatten kan inte frysa
15. Hur kan vi observera vattnets förändringar?
A) Genom att höra ljud
B) Genom att se och dokumentera
C) Genom att pola skugga
D) Genom att känna väder
Resonerande frågor
1. Beskriv hur vattnets olika former påverkas av temperaturförändringar. (Eleverna ska kunna förklara sambandet mellan temperatur och vattnets tillstånd.)
2. Diskutera varför vatten är viktigt för livets olika processer på jorden. (Eleverna uppmanas att ge exempel på hur vatten används i naturen.)
3. Förklara varför is flyter på vatten. (Eleverna ska använda kunskap om densitet och ge förklaringar.)
4. Resonera kring hur vatten används i hemmet. Ge minst tre exempel med förklaringar. (Eleverna ges möjlighet att visa förståelse för vattnets användning i vardagen.)
5. Beskriv skillnaden mellan avdunstning och kokning av vatten. (Eleverna ska klargöra dessa två olika processer.)
6. Vad skulle hända om det inte fanns vatten på jorden? Diskutera konsekvenserna. (Eleverna ska kunna relatera vattnets betydelse till liv och ekosystem.)
7. Vilka faktorer kan påverka smältningen av is? Ge exempel och förklara. (Eleverna ska resonera kring olika influenser på smältning.)
8. Hur kan olika kulturer utnyttja vattnets olika former? Ge exempel. (Eleverna uppmanas att koppla praktiska exempel med kulturella skillnader.)
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger max 1 poäng per rätt svar. De resonerande frågorna ger 2 poäng vardera. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`