Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Geografi 1 – Kartgeografi

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Geografi 1
Tema: Kartgeografi

Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas kunskaper och färdigheter inom kartgeografi, vilket är en central del av geografi 1. Eleverna ska kunna analysera och använda geografisk information för att förstå rumsliga mönster och processer.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets centrala innehåll knyter an till följande från läroplanen: “Geografiska källor och rumslig information. Hur data samlas in, till exempel genom kartor, satellit- och flygbilder, fältstudier och laborationer. Hur geografisk information värderas, bearbetas och presenteras. Hur man framställer kartor.”

Kunskapskrav

Provets innehåll kopplas till följande kunskapskrav:

  1. Eleven redogör utförligt för grunderna i kartografi samt identifierar, besvarar och presenterar geografiska frågor.
  2. Eleven kan använda geografiska källor, metoder och tekniker vid arbetet med geografisk analys.
  3. Eleven samlar in och bearbetar data samt värderar dem för presentation.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande används för att visualisera rumslig information?
    • a) Karta
    • b) Text
    • c) Bild
    • d) Diagram
  2. Vad kallas den metod som används för att samla in geografisk data genom att observera platser?
    • a) Fältstudie
    • b) Intervju
    • c) Experiment
    • d) Enkät
  3. Vilken typ av karta visar befolkningstäthet?
    • a) Tematisk karta
    • b) Topografisk karta
    • c) Politisk karta
    • d) Tematisk karta
  4. Vad är en GIS?
    • a) Geografiskt informationssystem
    • b) Geologisk informationssystem
    • c) Global informationssystem
    • d) Geografiskt informationssystem
  5. Vilket av följande är ett exempel på en satellitbild?
    • a) Karta över ett bostadsområde
    • b) Platsbeskrivning
    • c) Färgbild av jorden från rymden
    • d) Historisk karta
  6. Vad är huvudsakligen representerat på en topografisk karta?
    • a) Terrängformer och höjd
    • b) Befolkning
    • c) Klimat
    • d) Politisk indelning
  7. Vilket av följande verktyg används för att skapa kartor digitalt?
    • a) Kalkylblad
    • b) GIS-programvara
    • c) Textbehandlare
    • d) Bildredigerare
  8. Vad innebär “kartprojektion”?
    • a) Att skapa en karta i 3D
    • b) Överföring av jordens yta till en platt yta
    • c) Mätning av avstånd på kartan
    • d) Användning av färger i kartor
  9. Vilken typ av karta visar olika fysiska egenskaper som floder och berg?
    • a) Politisk karta
    • b) Topografisk karta
    • c) Tematisk karta
    • d) Världskarta
  10. Vad är syftet med att använda en satellit för geografiska studier?
    • a) Att få högupplösta bilder av jorden
    • b) Att göra fältstudier enklare
    • c) Att analysera vädermönster
    • d) Att skapa riktlinjer för bebyggelse
Resonerande frågor
  1. Diskutera betydelsen av att förstå olika karttyper i geografisk analys. Här ges eleverna möjlighet att visa djup kunskap om praktiska tillämpningar.
  2. Hur kan geografiska informationssystem (GIS) påverka beslutsfattande inom stadsplanering? Denna fråga uppmuntrar eleverna att koppla teori till praktiska scenario och visa insikt i aktuella frågor.
  3. Reflektera över hur globalisering påverkar lokal kartografi. Eleverna får här möjlighet att resonera kring globala och lokala samband.
  4. Analysera hur kartografi kan bidra till förståelsen av miljöutmaningar. Syftet är att låta eleverna visa analytisk förmåga kopplad till hållbar utveckling.
  5. Beskriv hur geografiska källor kan användas för att undersöka befolkningsmönster. Eleverna ges möjlighet att visa kreativitet och kritiskt tänkande.
Bedömning

För provet bedöms varje faktafråga med 1 poäng och varje resonerande fråga med 3 poäng. Totalt 25 poäng möjliga. Bedömningen sker enligt följande:

  • E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor).
  • C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

Modern Tillbaka-knapp
×