Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för konceptet hållbar utveckling och deras förmåga att tillämpa sina kunskaper i praktiska situationer som påverkar miljön och resurser.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna förståelse för vad hållbar utveckling innebär, hur våra val påverkar miljön samt vikten av att bevara resurser och skydda naturen. Temat berör social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet, och syftar till att ge eleverna verktyg för att fatta kloka beslut i sina liv.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och ge exempel på hållbar utveckling och hur olika aktiviteter påverkar miljön. Eleven deltar aktivt i diskussioner om hur man kan leva på ett mer hållbart sätt i vardagen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder hållbar utveckling?
A) Att leva i nuet.
B) Att tänka på framtiden och skydda miljön.
C) Att leva på ett sätt som skyddar miljön för framtiden.
D) Att använda resurser utan begränsning.
2. Vilken av följande är en förnybar resurs?
A) Olja.
B) Kol.
C) Solenergi.
D) Naturgas.
3. Hur kan vi minska plastanvändningen i vårt dagliga liv?
A) Genom att använda engångsartiklar.
B) Genom att köpa mer plast.
C) Genom att återvinna plast.
D) Genom att använda fler återanvändbara alternativ.
4. Vilken av följande åtgärder är ett bra exempel på att leva hållbart?
A) Att åka bil ensam varje dag.
B) Att slösa med vatten.
C) Att återvinna och spara vatten.
D) Att använda engångsmuggar.
5. Vilken typ av resurser är icke-förnybara?
A) Olja och kol.
B) Träd och vatten.
C) Vind och sol.
D) Jord och luft.
6. Vad är en av de tre pelarna av hållbar utveckling?
A) Teknologisk hållbarhet.
B) Ekologisk hållbarhet.
C) Ekonomisk konsumtion.
D) Politisk stabilitet.
7. Vilket av följande alternativ bidrar inte till hållbar utveckling?
A) Återvinning.
B) Ökad plastproduktion.
C) Energieffektivisering.
D) Skogsplantering.
8. Hur bidrar växter till hållbar utveckling?
A) Genom att producera avfall.
B) Genom att konsumera syre.
C) Genom att producera syre.
D) Genom att absorbera koldioxid.
9. Vilken handling är viktig för att förbättra resursanvändningen?
A) Återvinning.
B) Förstöra avfall.
C) Slösa energi.
D) Köpa mera plast.
10. Vad kan du göra för att vara mer hållbar hemma?
A) Lämna lamporna på hela dagen.
B) Använda engångsartiklar.
C) Spara vatten.
D) Köpa fler plastprodukter.
11. Vilka resurser påverkar miljön mest negativt?
A) Förnybara resurser.
B) Icke-förnybara resurser.
C) Naturliga resurser.
D) Gröna resurser.
12. Vilket av följande exempel är ett sätt att skydda miljön?
A) Förorena vattnet.
B) Använda mer energi.
C) Bli medlem i en miljöorganisation.
D) Kasta skräp på gatan.
13. Vad innebär social hållbarhet?
A) Att förstöra kultur.
B) Att främja jämlikhet och rättvisa.
C) Att öka fattigdom.
D) Att ignorera mänskliga rättigheter.
14. Vad är en åtgärd som kan främja ekonomisk hållbarhet?
A) Öka skulder.
B) Investera i grön energi.
C) Minska löner.
D) Utarma resurser.
15. Vad är en skillnad mellan förnybara och icke-förnybara resurser?
A) Förnybara resurser kan återanvändas, medan icke-förnybara inte kan det.
B) Förnybara resurser minskar, medan icke-förnybara ökar.
C) Det finns fler förnybara resurser än icke-förnybara.
D) Förnybara resurser kräver mer energi.
Resonerande frågor
1. Beskriv hur vi kan applicera begreppet hållbar utveckling i vårt dagliga liv.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att knyta an teorin till praktiska exempel i deras eget liv.
2. Reflektera över vikten av att bevara naturresurser. Varför är det viktigt för samhället och framtida generationer?
Denna fråga hjälper eleverna att tänka djupt kring konsekvenserna av resursanvändning och deras ansvar för framtiden.
3. Diskutera skillnaden mellan social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet. Ge exempel på hur dessa aspekter hänger ihop.
Frågan erbjuder eleverna en möjlighet att visa förståelse för komplexiteten i hållbarhetsbegreppet och dess olika aspekter.
4. Vilka strategier kan du föreslå för att öka medvetenheten om hållbarhet bland ungdomar?
Syftet är att motivera eleverna att tänka kreativa lösningar på hur man kan sprida kunskap om hållbarhet.
5. Hur kan företag bidra till hållbar utveckling? Diskutera potentiella åtgärder som företag kan vidta.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att förstå affärers roll i hållbar utveckling på ett bredare plan.
6. Reflektera över hur personlig konsumtion påverkar miljön. Ge exempel på dina egna konsumtionsval.
Syftet är att ge eleverna verktyg för självreflektion och att koppla sin egen livsstil till hållbarhet.
7. Vilka hinder tror du finns för att människor ska leva mer hållbart? Hur kan dessa övervinnas?
Denna fråga uppmuntrar till kritiskt tänkande kring utmaningar inom hållbarhetsarbetet.
8. Resonera kring vikten av utbildning i frågor om hållbar utveckling. Hur kan utbildning förändra beteenden?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över hur kunskap och medvetenhet kan leda till förändrade vanor och attityder.
Bedömning
Provet kan bedömas med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).