Prov Konstruktionsdokument

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Geografi

Tema: Sverigekartan

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges geografiska indelning, väsentliga städer och platser samt deras förmåga att använda och tolka kartor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i geografi ska ge eleverna kunskap om Sveriges geografiska förhållanden, viktiga platser, landskap och hur dessa faktorer påverkar människors liv. Det handlar om att förstå kartans betydelse och kunna använda och tolka kartor för att navigera i sin närmiljö och nationellt.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på Sveriges geografiska indelning, viktiga städer och platser. Eleven kan också använda och tolka kartor för att hitta platser och förstå deras relationer i rummet.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en karta?

  • A. En bild av en person
  • B. En ritning av ett rum
  • C. En bild av ett område som visar platser och vägar
  • D. En bild av en byggnad

2. Vilken stad är Sveriges huvudstad?

  • A. Stockholm
  • B. Göteborg
  • C. Malmö
  • D. Uppsala

3. Nämn ett svenskt landskap.

  • A. Dalarna
  • B. Skåne
  • C. Gotland
  • D. Öland

4. Vad bör man tänka på när man använder en karta?

  • A. Färger och former
  • B. Skala och riktning
  • C. Text och bilder
  • D. Ljud och musik

5. Vad visar en legend på en karta?

  • A. Kartans färger
  • B. Vad symbolerna på kartan betyder
  • C. Kartans historia
  • D. Kartans svårighetsgrad

6. Vilket av följande är en stor stad i Sverige?

  • A. Göteborg
  • B. Mora
  • C. Leksand
  • D. Vaggeryd

7. Vilket landskap ligger norr om Svealand?

  • A. Öland
  • B. Norrland
  • C. Bohuslän
  • D. Småland

8. Vad används en skala på en karta till?

  • A. Att rita på kartan
  • B. Att visa avstånd
  • C. Att färglägga kartan
  • D. Att göra kartan mer intressant

9. Vilken av följande är inte en stad i Sverige?

  • A. Helsingborg
  • B. Oslo
  • C. Malmö
  • D. Umeå

10. Vad lärde du dig om Sverigekartan idag?

  • A. Inget
  • B. Jag lärde mig var olika städer ligger i Sverige
  • C. Jag lärde mig om djur
  • D. Jag lärde mig om mat

11. Nämn en viktig plats i Sverige.

  • A. Drottningholms slott
  • B. Håkan Hellström
  • C. Höganäs
  • D. Ica

12. Vad behöver du för att kunna använda en karta på bästa sätt?

  • A. En kompass
  • B. En förståelse för kartans delar
  • C. En telefon
  • D. En vän

13. Vad är ett landskap?

  • A. En geografisk del av Sverige
  • B. En stad
  • C. Ett berg
  • D. En sjö

14. Vilket av följande är viktigt för att tolka en karta?

  • A. Personens känslor
  • B. Legend och skala
  • C. Karta på mobilen
  • D. Vänners råd

15. Vad betyder det att navigera på en karta?

  • A. Att dekorera kartan
  • B. Att hitta rätt väg
  • C. Att skriva på kartan
  • D. Att måla kartan

Resonerande frågor

1. Hur skulle Sveriges geografi påverka människors liv i olika delar av landet?
Syftet är att låta eleverna tänka kritiskt kring geografi och dess påverkan på samhällen.

2. Kan du ge exempel på hur kartor kan vara till hjälp i din vardag?
Frågan stimulerar till personlig reflektion och kopplar teori till praktiska tillämpningar.

3. Diskutera fördelarna och nackdelarna med att använda både tryckta och digitala kartor.
Denna fråga uppmuntrar till djupare reflektion och analys av olika medier.

4. Varför tror du att det är viktigt att kunna läsa kartor idag?
Frågan syftar till att ge eleverna möjlighet att koppla kartläsning till aktuella samhällsutmaningar.

5. Hur kan vi använda våra kunskaper om Sverigekartan för att förstå världen bättre?
Här ges eleverna chansen att koppla lokala kunskaper till globala perspektiv.

6. Beskriv hur olika landskap ser ut och vad som skiljer dem åt.
Frågan öppnar för en djupare förståelse av Sveriges natur och kultur.

7. Vilka faktorer skulle du säga är avgörande för ett samhälles utveckling baserat på deras geografiska läge?
Denna fråga kräver kritiskt tänkande och koppling till samhällskunskap.

8. Hur skulle du beskriva en karta till någon som aldrig sett en?
Frågan betonar viktigheten av kommunikation och förståelse för kartors syfte.

Bedömning

Provet kommer att bedömas med totalt 30 poäng; faktafrågorna ger 1 poäng per fråga och resonerande frågor ger 3 poäng var. För att få betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).