Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Sveriges Landskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges landskap, deras karaktär och betydelse, samt att främja deras förståelse för geografiska förhållanden och processer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i geografi för årskurs 1-3 ska ge eleverna kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer samt förståelse för hur människors verksamheter och naturens processer formar och förändrar landskap. Fokuset ska ligga på Sveriges landskap, deras namngivning och särdrag.
Kunskapskrav
- Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden och mönster.
- Eleven beskriver några av de utmärkande dragen för Sveriges landskap.
- Eleven använder geografiska begrepp i samtal och diskussioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande är ett av Sveriges landskap?
A. Skåne
B. Finland
C. Danmark
D. Gotland
2. Vilken växt är typisk för det svenska naturlandskapet?
A. Blåklocka
B. Ros
C. Tulpan
D. Kaktus
3. Vad är ett kulturlandskap?
A. En plats med mycket vilda djur
B. Ett landskap påverkat av mänsklig verksamhet
C. Ett helt orört naturområde
D. En stad med många byggnader
4. Vilken sjö är den största i Sverige?
A. Mälaren
B. Vänern
C. Storsjö
D. Hjälmaren
5. Vilket av följande djur är vanligt i svenska skogar?
A. Älg
B. Krokodil
C. Panda
D. Lejon
6. Vad kallas en geografisk plats som är känd för sina fjäll?
A. Öland
B. Lappland
C. Skåne
D. Södermanland
7. Vilken faktaruta är typisk för ett landskap?
A. Dokument med lagar
B. Beskrivning av djur och växtliv
C. En karta över ett land
D. En historia om staden
8. Vad är en viktig funktion av sjöar i Sverige?
A. Att skapa olja
B. Att tillhandahålla dricksvatten
C. Att producera elektricitet
D. Att vara hem för tiger
9. Hur påverkar sjöar och floder landets ekosystem?
A. De bidrar till biologisk mångfald
B. De skapar öknar
C. De minskar antalet växter
D. De är inte viktiga
10. Vad kallas den gamla geologiska perioden som format Sveriges fjäll?
A. Mesozoikum
B. Kenozoikum
C. Paleozoikum
D. Arkeikum
11. Vilket landskap ligger i södra Sverige?
A. Norrbotten
B. Västerbotten
C. Skåne
D. Jämtland
12. Vilken av följande sjöar ligger i Norrland?
A. Storsjö
B. Vänern
C. Hjälmaren
D. Mälaren
13. Vad är typiskt för klimatzonen i Sverige?
A. Kontinentalt klimat
B. Tempererat klimat
C. Tropiskt klimat
D. Arktiskt klimat
14. Hur mycket av Sveriges yta täcks av vatten?
A. 20%
B. 9%
C. 50%
D. 2%
15. Vilket av följande landskap är känd för sin skogsindustri?
A. Skåne
B. Norrbotten
C. Gotland
D. Öland
Resonerande frågor
1. Vilka egenskaper anser du är mest avgörande för att känneteckna olika landskap i Sverige? Beskriv och ge exempel. Syftet är att bedöma förmågan att resonera kring landskapens särdrag.
2. Hur tror du att klimatförändringar kan påverka Sveriges landskap? Utveckla din tanke och ge exempel. Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring miljöfrågor.
3. Vilken betydelse har sjöar och floder för det svenska folket? Beskriv deras värde i vardagen. Syftet är att låta eleverna reflektera över vattnets roll i samhället.
4. Vad tycker du är viktigt att tänka på när vi pratar om bevarande av våra landskap? Utveckla dina tankar. Syftet är att eleverna ska kunna uttrycka sina åsikter om hållbarhet.
5. På vilket sätt kan konst och kultur påverka vår syn på landskap? Ge exempel. Syftet är att bedöma elevens analytiska förmåga.
6. Hur skulle du beskriva sambandet mellan människans aktiviteter och landskapets förändringar? Ge exempel. Syftet är att låta eleverna förstå och diskutera påverkan av mänsklig aktivitet.
7. Vilken roll spelar utbildning i att skapa medvetenhet kring landskap och miljö? Utveckla tankarna. Syftet är att bedöma elevernas tankar kring utbildningens betydelse.
8. Om du skulle få välja ett svenskt landskap att skydda, vilket skulle det vara och varför? Syftet är att eleverna ska uttrycka sina personliga åsikter och reflektioner.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, och provet ger maximalt 15 poäng vid full poäng på dessa. De resonerande frågorna är värda 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng vid full poäng på dessa. För betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).