Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Geografi – Världsdelarna

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Geografi
Tema: Världsdelarna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om världsdelarna och deras geografiska läge samt att uppmuntra dem att reflektera kring skillnader och likheter mellan olika delar av världen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll
“Namn och läge på världsdelarna och världshaven samt på länder och platser som är betydelsefulla för eleven.” [Lgr 22, Geografi]

Betygskriterier
“Eleven visar grundläggande kunskaper om geografiska förhållanden, mönster och processer. Eleven för enkla resonemang om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen. Eleven visar även grundläggande kunskaper om namn och lägen på platser och regioner i Sverige, Europa och världen.” [Lgr 22, Geografi – Betyg E]

Prov

Faktafrågor

1. Vilken världsdel ligger mellan Europa och Asien?
A) Nordamerika
B) Australia
C) **Asien**
D) Antarktis

2. Vad heter världsdel nummer två?
A) **Afrika**
B) Sydamerika
C) Europa
D) Australien

3. Vilket hav ligger öster om Afrika?
A) Stilla havet
B) **Indiska oceanen**
C) Atlanten
D) Norra ishavet

4. I vilken världsdel ligger Brasilien?
A) Nordamerika
B) **Sydamerika**
C) Europa
D) Afrika

5. Vilket djur är unikt för Australien?
A) Elefant
B) **Koala**
C) Panda
D) Räv

6. Vilken världsdel har flest länder?
A) **Afrika**
B) Asien
C) Europa
D) Australien

7. Vilken av följande är en ocean?
A) **Stilla havet**
B) Medelhavet
C) Atlanten
D) Indian Ocean

8. Vilken världsdel kännetecknas av tundra?
A) Australien
B) **Antarktis**
C) Sydamerika
D) Asien

9. Vilket land ligger i Europa?
A) **Sverige**
B) Brasilien
C) Kina
D) Egypten

10. Vilket av följande länder ligger i Asien?
A) **Kina**
B) Argentina
C) Kanada
D) Nigeria

11. Vilken världsdel skulle man kalla för “den gamla världen”?
A) **Europa**
B) Australien
C) Nordamerika
D) Asien

12. Vilken världsdel är känd för sina savanner?
A) **Afrika**
B) Europa
C) Nordamerika
D) Antarktis

13. I vilken världsdel finns Himalaya?
A) Sydamerika
B) **Asien**
C) Europa
D) Nordamerika

14. Vilken världsdel kännetecknas av en stor öken?
A) Sydamerika
B) **Afrika**
C) Europa
D) Antarktis

15. Vad är den viktigaste faktor som påverkar klimatet i en världsdel?
A) **Breddgrad**
B) Befolkningstäthet
C) Naturresurser
D) Kulturella skillnader

Resonerande frågor

1. Hur påverkar klimatet i en världsdel människors liv och levnadssätt?
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring samband mellan geografi och mänsklig aktivitet.

2. Vilka likheter och skillnader kan du se mellan världsdelarna i naturens resurser?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att göra jämförelser och visa djupare förståelse.

3. Varför är det viktigt att känna till var länder ligger i världen?
Genom att reflektera ger eleverna en insikt i betydelsen av geografisk kunskap.

4. Hur kan kultur och traditioner variera mellan olika världsdelar?
Att diskutera kultur ger eleverna en chans att koppla geografi med sociala aspekter.

5. Vad skulle hända om en världsdel förlorade sin biologiska mångfald?
Denna fråga uppmanar till övervägande av miljöfrågor och jordens ekosystem.

6. Hur kan länder i olika världsdelar samarbeta för att lösa globala problem?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på internationell samverkan.

7. Vilken världsdel tycker du är mest intressant och varför?
Eleverna ges möjlighet att uttrycka sina personliga åsikter och intressen.

8. Hur påverkas vardagen för människor i olika världsdelar av deras geografiska läge?
Denna fråga öppnar för resonemang kring livsstil och geografi.

Bedömning

För faktafrågorna ges en poäng per korrekt svar, vilket ger maximalt 15 poäng. De resonerande frågorna ger upp till 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng totalt.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp