En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Hem- och konsumentkunskap – Användning av livsmedel

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Hem- och konsumentkunskap

Tema: Användning av livsmedel

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i livsmedelssäkerhet, hygien och matlagningsmetoder. Provets fokus ligger på att säkerställa att eleverna förstår vikten av hygien samt kan tillaga enkla måltider.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i årskurs 1-6 ska behandla matlagning för olika sammanhang. Det innefattar enkla metoder för matlagning, däribland bakning, samt att planera, organisera och utvärdera arbetet. Eleverna ska också lära sig om hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.

Kunskapskrav

Eleven tillagar enkla måltider och hanterar andra praktiska uppgifter som förekommer i ett hem genom att använda i huvudsak fungerande tillvägagångssätt. Elevens insikter om betydelsen av att äta varierat och balanserat ska också beaktas.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande livsmedelsgrupper innehåller mest protein?

A) Grönsaker

B) Frukt

C) Kött

D) Spannmål

2. Vad är den första åtgärden vid matlagning för att förhindra bakterietillväxt?

A) Tvätta händerna

B) Använda kokt vatten

C) Kylning av mat

D) Styra bort hundar

3. Vilket av följande är viktigt att tänka på när man förvarar livsmedel?

A) Hålla kylskåpet kallt

B) Förvara dem i rumstemperatur

C) Täck över dem med plast

D) Låta dem stå framme

4. Vilket av följande är en hygienregel i köket?

A) Låta maten stå framme länge

B) Dela skärbräda med rått kött

C) Tvätta händerna innan matlagning

D) Använda smutsiga redskap

5. Vilken typ av bröd brukar användas till en klassisk smörgås?

A) Tortilla

B) Rågbröd

C) Focaccia

D) Limpa

6. Vad är en metod för att hålla köket rent?

A) Dammsuga golvet regelbundet

B) Låta disk stå kvar

C) Släppa ut skräp i köket

D) Använda samma kökshandduk länge

7. Vad beskriver en balanserad kost?

A) Endast frukost

B) Variation av livsmedel

C) Endast kött

D) Ingen frukt

8. Vad är riskerna med att äta underkokt kött?

A) Inget näringsinnehåll

B) För kryddigt

C) Bakterietillväxt

D) Köttet blir kallt

9. Vilken temperatur rekommenderas för att förvara mat i kylskåp?

A) Under 4°C

B) 10°C

C) Rumstemperatur

D) 0°C

10. Vad ska man alltid ha till hands i köket under matlagning?

A) Telefon

B) Extra diskhandskar

C) En timer

D) En ren köksduk

11. Vilken av följande är en viktig aspekt av matlagning?

A) Vara snabb

B) Följ recept

C) Slänga bort det som blir kvar

D) Förbereda allt på en gång

12. Vad är viktigt att tänka på när man lagar mat med barn?

A) Låta dem arbeta ensamma

B) Låta dem ta stora risker

C) Övervaka dem noga

D) Använda farliga redskap

13. Vilken grönsak är känd för att vara rik på vitamin C?

A) Morot

B) Potatis

C) Paprika

D) Lök

14. Vilken frukt är mest känd för sina antioxidativa egenskaper?

A) Blåbär

B) Äpple

C) Banan

D) Apelsin

15. Vilken åtgärd är viktig att göra efter att ha hanterat rått kött?

A) Rengöra köksbänken med vatten

B) Låta det vara ifred

C) Ta av sig förklädet

D) Tvätta händerna

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt med matlagning i skolor.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska reflektera över betydelsen av matlagning för hälsa och lärande.

2. Beskriv hur olika livsmedel kan kombineras för att skapa en hälsosam måltid.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse för näringslära och måltidsplanering.

3. Reflektera över vilken roll hygien spelar i köket.
Eleverna ska visa sin insikt om vikten av hygien för hälsa och livsmedelssäkerhet.

4. Diskutera skillnader mellan att laga mat hemma och i skolan.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring matlagningens kontext och resurser.

5. Hur kan man göra matlagning mer effektivt och roligt för barn?
Frågan utmanar eleverna att skapa innovativa idéer för att engagera yngre med matlagning.

6. Vilka faktorer bör man tänka på när man planerar en måltid för en stor grupp?
Eleverna ska tänka på både kostnad och näringsinnehåll vid måltidsplanering.

7. Hur kan man uppmuntra andra att äta mer grönsaker?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att dela sina idéer och strategier för att främja hälsosamma matvanor.

8. Beskriv vad du skulle ändra i din kost om du ville äta mer varierat.
Eleverna ges möjlighet att reflektera personligt över sina matvanor och göra förändringar.

Bedömning

Provet kan bedömas på följande sätt:

  • Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (15 poäng totalt).
  • Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (16 poäng totalt).

För att nå betyg:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)

“`