Prov: Drottning Margareta
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Drottning Margareta, Kalmarunionens grundare
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om drottning Margareta och hennes betydelse för Sveriges och Nordens historia, samt deras förståelse av Kalmarunionens skapande och påverkan.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om betydelsefulla personer och händelser i Sveriges historia. I årskurs 3 ska fokus ligga på drottning Margareta och hennes betydelse för Sveriges och Nordens historia genom skapandet av Kalmarunionen.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna känna igen drottning Margareta och kortfattat berätta om hennes liv, gärningar och betydelse för unionen mellan de nordiska länderna.
Prov
Faktafrågor
- Vem var drottning Margareta?
- A) En konstnär
- B) En kunglig ledare
- C) En handelsman
- D) En drottning
- När levde drottning Margareta?
- A) 1200-talet
- B) 1300-talet och 1400-talet
- C) 1500-talet
- D) 1600-talet
- Vad var Kalmarunionen?
- A) En sammanslutning av handelsmän
- B) En kulturell organisation
- C) En union mellan Sverige, Danmark och Norge
- D) Ett militärt förbund
- Vilken roll hade drottning Margareta i Kalmarunionen?
- A) Hon var en av motståndarna
- B) Hon var ledare och grundare
- C) Hon var rådgivare
- D) Hon var en vanlig medborgare
- Vilken utmaning stod Margareta inför under sin tid som drottning?
- A) Brist på utbildning
- B) Konflikter mellan de nordiska länderna
- C) Det var för mycket fred
- D) Ingen intresset för unionen
- Vad var syftet med Kalmarunionen?
- A) Att förena länderna under en gemensam drottning
- B) Att motverka handel
- C) Att skapa krig mellan länderna
- D) Att bryta kontakten mellan länderna
- Vad kännetecknar drottning Margaretas ledarskap?
- A) Styrka och diplomatisk förmåga
- B) Svaghet i beslut
- C) Ointresse för politik
- D) Avsaknad av planer
- Vilka länder ingick i Kalmarunionen?
- A) Sverige, Finland och Island
- B) Sverige, Norge och Island
- C) Sverige, Danmark och Norge
- D) Sverige, Tyskland och Norra Irland
- Nämn en källa som handlar om drottning Margareta.
- A) En sjörapport
- B) En historiebok
- C) En roman
- D) En kokbok
- Vem var Margaretas motståndare i unionen?
- A) Olika adelsmän och kungar
- B) Folket i Sverige
- C) Diplomater från andra länder
- D) Ingen, hon hade ingen motståndare
Resonerande frågor
- Diskutera vilka egenskaper en drottning bör ha för att framgångsrikt kunna leda ett union.
Syftet är att bedöma elevens förmåga att resonera kring ledarskap. - Hur tror du Margareta skulle reagera på dagens samhälle och dess frågor?
Syftet är att få eleverna att reflektera över historisk betydelse. - Vilken inverkan hade Kalmarunionen på dagens nordiska länder?
Elever visar här att de kan koppla historiska händelser till nutid. - Om du fick ställa en fråga till drottning Margareta, vad skulle det vara?
Detta ger elever möjlighet att visa sin kreativitet och engagemang. - Kan du ge exempel på andra historiska kvinnor som påverkat sin samtid?
Syftet är att elever ska kunna dra paralleller till andra betydande historiska figurer. - Hur skiljer sig Margaretas tid från vår egen tid?
Elever ska reflektera över skillnader och likheter i historiska kontexter. - Vilka negativa aspekter skulle kunna finnas i att bilda en union?
Här uppmanas elever att tänka kritiskt och analysera komplexiteten i unioner. - Vad skulle ha hänt i Norden om Kalmarunionen aldrig hade skapats?
Denna fråga utmanar elever att tänka på alternativa historiska scenarier.
Bedömning
Provet bedöms helt med poäng. Faktadelarna ger maximalt 10 poäng. Resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng. Totalt finns 18 poäng att uppnå.
För betyg E krävs minst 8 poäng, varav 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs minst 12 poäng, varav 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng, varav 5 poäng från resonerande frågor.