Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Historia
Tema: Eugen av Sverige, konstnär och regent
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Eugen av Sverige, hans liv och gärningar samt hans betydelse för svensk konst och kultur.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om viktiga personer och deras inverkan på Sveriges kultur och samhälle. I årskurs 3 ska fokus ligga på Eugen av Sverige och hans betydelse för svensk konst.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna känna igen Eugen av Sverige och kortfattat berätta om hans liv, gärningar och bidrag till konst och kultur i Sverige.
Prov
Faktafrågor
1. Vem var Eugen av Sverige?
A) En kung
B) En poet
C) En historiker
D) En prins och konstnär
2. När levde Eugen av Sverige?
A) 1800-talet
B) 1500-talet
C) 1900-talet
D) Medeltiden
3. Vad gjorde Eugen av Sverige för svenskt konstliv?
A) Han var aldrig involverad i konst
B) Han stödde konstnärer och bidrog själv med sina egna verk
C) Han lärde sig inget om konst
D) Han stängde ner konstskolor
4. Nämn ett av Eugen av Sveriges kända konstverk:
A) Utsikt över Stockholm
B) Dunkers museum
C) Skulpturen av Karl XII
D) Konstverk av Anders Zorn
5. Vilken typ av konst var Eugen av Sverige främst känd för?
A) Musik
B) Målning
C) Skulptur
D) Teater
6. Vad var en av Eugen av Sveriges passioner?
A) Politik
B) Sport
C) Konst och måleri
D) Filosofi
7. Vilken påverkan hade Eugen av Sverige på den svenska kulturens identitet?
A) Han bidrog med innovativa konstverk och inspiration
B) Han hade ingen påverkan
C) Han fokuserade på litteratur
D) Han flyttade till utlandet
8. Var bodde Eugen av Sverige under sin aktiva tid?
A) I Stockholm
B) I sina slott
C) I Uppsala
D) I utlandet
9. Hur blev Eugen av Sverige en del av den svenska konstscenen?
A) Genom att stänga ner konstutställningar
B) Genom att samarbeta med andra konstnärer
C) Genom att skriva böcker
D) Genom att fly från Sverige
10. Vad representerar Eugen av Sveriges konstverk?
A) Modernism
B) Abstrakt konst
C) Svensk historia och kultur
D) Europas konflikter
11. Hur reflekteras tiden i Eugen av Sveriges verk?
A) Tiden påverkar alltid konst
B) Hans verk speglar den tidens sociala och politiska frågor
C) Tidsperioden är irrelevant
D) Hans verk är tidlösa och påverkas inte av tiden
12. Vilket arv lämnade Eugen av Sverige efter sig?
A) Ingen betydelse för framtida generationer
B) Inspiration till kommande konstnärer
C) Utbildade ingen i konst
D) Han fördömde konstnärer
13. Hur inspirerar Eugen av Sverige dagens konstnärer?
A) Genom sina innovativa tekniker och stil
B) Genom att vara helt okänd
C) Genom att sakna intresse för konst
D) Genom att inte delta i konstlivet
14. Hur såg Eugen av Sveriges relation till folket ut?
A) Han var älskad som konstnär
B) Folket kände inte till honom
C) Han var avskydd i Sverige
D) Ingen omtanke för folket
15. Vad är viktigt att veta om Eugen av Sveriges liv:
A) Han levde fattigt
B) Han kom från en kunglig familj
C) Han dog ung
D) Ingen skrev om honom
Resonerande frågor
1. Beskriv hur Eugen av Sveriges konstverk speglar hans samtid.
Syftet med frågan är att ge eleverna möjlighet att analysera och reflektera över sambandet mellan konst och historia.
2. Diskutera vilken påverkan Eugen av Sverige har haft på svensk konst idag.
Denna fråga ger eleverna chans att koppla historiska händelser till moderna fenomen.
3. Analysera ett av Eugen av Sveriges kända verk och beskriv dess innehåll och teknik.
Eleverna ges möjlighet att uttrycka sina egna tolkningar av konstverk och demonstrera djupare kunskap.
4. Hur kan Eugen av Sveriges liv och gärningar inspirera oss idag?
Denna fråga syftar till att ge eleverna möjlighet att göra personliga kopplingar till historia.
5. Reflektera över hur konsten under Eugen av Sveriges tid kan påverka vår förståelse av den tiden.
Elever ska kunna diskutera hur konst är en spegel av samhället.
6. Diskutera rollen av kungligheter i svensk konsthistorik, med fokus på Eugen av Sverige.
Denna fråga öppnar för bredare diskussioner om makt och kultur.
7. Hur påverkar utbildning och bakgrund en konstnärs arbete, med specifik hänvisning till Eugen?
Frågan uppmanar till reflektion kring hur en konstnär formas av sina erfarenheter.
8. Vad innebär det för samhället att ha kulturella förebilder som Eugen av Sverige?
Eleverna ges möjlighet att reflektera över vikten av positiva förebilder inom kultur.
Bedömning
Provet bedöms med max 25 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 2 poäng. För att nå E krävs totalt 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).