En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Historia – Gustav Vasa, Sveriges frihetskung

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Historia

Tema: Gustav Vasa, Sveriges frihetskung

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Gustav Vasas liv, gärningar och betydelse för Sveriges historia. Genom provet får eleverna möjlighet att visa sin förståelse för centrala händelser och personer i svensk historia.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om betydelsefulla personer och händelser i svensk historia. I årskurs 3 ska fokus ligga på Gustav Vasas roll i Sveriges historia och hur han bidrog till landets självständighet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna känna igen Gustav Vasa och kortfattat berätta om hans liv, gärningar och betydelse för Sverige.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Gustav Vasa?

A. En dansk kung

B. En svensk adelsman

C. En svensk kung

D. En norsk krigare

2. När blev Gustav Vasa kung?

A. 1500

B. 1520

C. 1523

D. 1550

3. Vad gjorde Gustav Vasa för att befria Sverige?

A. Han krävde fred

B. Han ledde ett uppror mot danskarna

C. Han skrev ett brev till kungen

D. Han lobbade för en allians

4. Vilken religion införde Gustav Vasa i Sverige?

A. Katolicismen

B. Protestantismen

C. Ortodoxin

D. Islam

5. Vad var en av Gustav Vasas viktigaste prestationer under sin regeringstid?

A. Att förlora kriget mot Danmark

B. Att stärka kungamakten

C. Att införa nya lagar

D. Att bli en mäktig statschef

6. Vem var Kristian II?

A. Den danske kungen som Gustav Vasa stred emot

B. En svensk adelsman

C. En norsk kung

D. Ingen av ovanstående

7. Vilken konsekvens fick Gustav Vasas regeringstid för Sverige?

A. Det blev en del av Danmark

B. Det blev en provins

C. Det blev mer självständigt

D. Ingenting förändrades

8. Vad är en viktig källa till kunskapen om Gustav Vasa?

A. Brev och lagar

B. Historiska källor och dokument

C. Moderna böcker

D. filmer

9. Hur påverkade Gustav Vasa dagens Sverige?

A. Genom sina reformer och skapandet av nationell identitet

B. Genom krig och konflikter

C. Genom att förlora i strider

D. Genom att abdikera

10. Varför är Gustav Vasa en viktig historisk person?

A. Han var en god kung

B. Han var en nyckelfigur för självständighet och nationell identitet

C. Han byggde många slott

D. Han var en bra diplomat

11. Vilket år ledde Gustav Vasa sitt uppror mot danskarna?

A. 1521

B. 1523

C. 1520

D. 1530

12. Vad var ett arv som Gustav Vasa lämnar efter sig?

A. En gammal släktgård

B. En stark kungamakt och nationell identitet

C. Några krigsmedaljer

D. Ingen betydelse

13. Vilken typ av styre införde Gustav Vasa?

A. Monarki

B. Republik

C. Diktatur

D. Oligarki

14. Vilket av följande gjorde Gustav Vasa för att stärka ekonomin?

A. Införde skatter och lagar

B. Reducerade skatter

C. Lånade av andra länder

D. Ingenting

15. Vad diskuterades under lektionen om Gustav Vasas arv?

A. Hans släkt

B. Hur han påverkar dagens ledare

C. Hans intressen

D. Inga diskussioner fördes

Resonerande frågor

1. Hur påverkar Gustav Vasas gärningar vår syn på ledarskap idag? Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av ledarskap och dess inverkan på samhälle.

2. Vilka likartade situationer kan vi se i dagens samhälle där ledare gör betydande förändringar? Genom att jämföra dåtid med nutid visar eleverna förmåga att tänka kritiskt.

3. Hur skulle Sverige se ut idag om Gustav Vasa aldrig hade blivit kung? Denna fråga uppmanar eleverna att spekulera och analysera historiska konsekvenser.

4. Vilka värderingar och egenskaper anser du att Gustav Vasa hade och hur kan dessa tillämpas idag? Eleverna får möjlighet att reflektera och uttrycka personliga åsikter om ledarskap.

5. Diskutera Gustav Vasas betydelse i ett större sammanhang av svensk historia. Detta ger eleverna chans att koppla hans gärningar till andra viktiga händelser.

6. Hur kan vi använda historiska källor för att förstå Gustav Vasas liv bättre? Eleverna uppmanas att reflektera över historiens metoder och källkritik.

7. Vilka andra historiska personer kan jämföras med Gustav Vasa och varför? Genom denna fråga anpassar eleverna sina analyser och gör kopplingar inom historien.

8. På vilket sätt anser du att Gustav Vasas arv påverkar svensk kultur idag? Eleverna utforskar varaktiga effekter av historiska figurer på dagens samhälle.

Bedömning

För faktafrågorna kan eleverna totalt erhålla 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. För de resonerande frågorna kan eleverna totalt erhålla 8 poäng, där varje svar ger 1 poäng. För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).