Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Historia – Kristina, den svenska drottningen

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Historia

Tema: Kristina, den svenska drottningen

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska få visa sina kunskaper om drottning Kristina, hennes liv och betydelse i svensk historia. Provets frågor kommer att testa både faktakunskaper och förmågan att resonera kring hennes påverkan och arv.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Genom undervisningen i historia ska eleverna utveckla kunskaper om viktiga historiska personer och händelser. I årskurs 3 ska fokus ligga på drottning Kristina och hennes betydelse för Sveriges kultur och politik under 1600-talet.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna känna igen Kristina och kortfattat berätta om hennes liv, handlingar och kulturella påverkan.

Prov

Faktafrågor

1. Vem var Kristina?

A. En konstnär

B. En kung

C. En drottning

D. En filosof

Rätt svar: C

2. När regerade Kristina?

A. 1600-1625

B. 1632-1654

C. 1660-1685

D. 1625-1632

Rätt svar: B

3. Vad gjorde Kristina känd utanför Sverige?

A. Hennes administrativa förmåga

B. Hennes beslut att abdikera

C. Hennes straffarbete

D. Hennes krigföring

Rätt svar: B

4. Vilken typ av intellektuell verksamhet var Kristina intresserad av?

A. Only sport

B. Konst och litteratur

C. Jordbruk

D. Ingen av ovanstående

Rätt svar: B

5. Vad gjorde Kristina för konsten i Sverige?

A. Hon förbjöd all konst

B. Hon stödde många konstnärer

C. Hon bodde i Rom

D. Hon samlade på stolar

Rätt svar: B

6. Vilket arv har Kristina lämnat efter sig?

A. Hon har inget arv

B. Hennes böcker

C. Inspiration för många

D. Hennes rike

Rätt svar: C

7. Vem var Kristinas far?

A. Karl IX

B. Gustav II Adolf

C. Karl X Gustav

D. Erik XIV

Rätt svar: B

8. Vilken händelse inträffade 1654?

A. Kristina abdikerade

B. Kristina gifte sig

C. Kristina föddes

D. Kristina flyttade till Paris

Rätt svar: A

9. Vad odlade Kristina i sina trädgårdar?

A. Bara blommor

B. Ingen kände till detta

C. Odlade frukt och grönsaker

D. Konstverk

Rätt svar: C

10. Vilket låg bakom Kristinas beslut att abdikera?

A. Hennes intresse för sport

B. Hennes intresse för filosofi

C. Hennes vilja att bestämma själv

D. Hennes bristande intresse för politik

Rätt svar: B

11. Var reste Kristina efter sin abdikering?

A. Till Rom

B. Till Paris

C. Till Berlin

D. Till London

Rätt svar: A

12. Vad gjorde Kristina för att främja den svenska kulturen?

A. Inga åtgärder

B. Stöttade konst och litteratur

C. Stängde ner universitet

D. Flyttade till Italien

Rätt svar: B

13. Vilka kvinnor inspirerades av Kristina?

A. Ingen

B. Enbart konstnärer

C. Många, bland annat kvinnor inom konst

D. Endast kungar

Rätt svar: C

14. Vad anses vara en av Kristinas största prestationer?

A. Hennes diplomatiska arbete

B. Hennes litterära verk

C. Hennes stöd till konstnärer

D. Hennes stränga regerande stil

Rätt svar: C

15. Vilket år föddes Kristina?

A. 1620

B. 1626

C. 1632

D. 1623

Rätt svar: B

Resonerande frågor

1. Hur tror du Kristinas abdikering påverkade Sverige som nation?

Syftet med denna fråga är att få eleverna att tänka på de långsiktiga konsekvenser av hennes beslut.

2. Vilken roll spelade konst och litteratur i Kristinas liv, och hur kan vi förstå den betydelsen idag?

Denna fråga uppmanar eleverna att knyta an till samtida kulturella frågor.

3. Diskutera varför det är viktigt att lära sig om historiska personer som Kristina.

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över historiska lärdomar.

4. Hur kan Kristinas liv inspirera kvinnor idag?

Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kring moderna frågor om jämställdhet och rollmodeller.

5. Vilka paralleller kan dras mellan Kristinas tid och dagens samhälle?

Eleverna ges möjlighet att analysera historia och nutid.

6. Hur kan vi utvärdera källor om Kristina för att förstå hennes liv bättre?

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt om historiska källor.

7. Vilken inverkan har Kristina haft på dagens kultur i Sverige?

Syftet är att eleverna ska tänka på hur historia formar vår nutid.

8. På vilket sätt tror du Kristinas intellekt och nyfikenhet på världen påverkat henne som ledare?

Denna fråga syftar till att fördjupa elevernas förståelse för ledarskapets komplexitet.

Bedömning

Provet betygsätts med totalt 30 poäng, där faktafrågorna ger 1 poäng vardera (15 poäng totalt) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (24 poäng totalt). För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp