Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Kemi

Tema: Materialens kretslopp

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet materialens kretslopp, inklusive hur olika material bryts ner och återvinns i naturen. Eleverna ska visa sin förmåga att ge exempel på material och diskutera deras påverkan på miljön.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll innefattar: “Materialens kretslopp, inklusive hur olika material bryts ner och återskapas i naturen. Återvinning och hur material påverkar miljön.”

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskraven innefattar: “Eleven kan ge exempel på olika material och beskriva hur de kan återanvändas eller brytas ner. Eleven kan också diskutera varför det är viktigt att tänka på materialens livscykel.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär materialens kretslopp?

A. Att material alltid är nya och oanvända

B. Att material går i cykler genom att användas, brytas ner och återvinnas

C. Att material alltid är i samma tillstånd

D. Att material försvinner efter användning

2. Vilket av följande material tar längts tid att brytas ner?

A. Papper

B. Matrester

C. Plast

D. Kartong

3. Hur påverkar återvinning miljön?

A. Det ökar avfallsmängden

B. Det minskar avfall och sparar resurser

C. Det gör miljön smutsigare

D. Det har inget att göra med miljön

4. Vilket material bryts ner naturligt och blir till kompost?

A. Glas

B. Metall

C. Papper

D. Plast

5. Vad kan man skapa av återvinningsmaterial?

A. Konstverk eller nya produkter

B. Endast sopor

C. Ingenting

D. Datorer

6. Vad händer med metall när det återvinns?

A. Det blir avfall

B. Det smälts ner och formas om

C. Det försvinner helt

D. Det bryts ner som plast

7. Vilken typ av material kan återvinnas flest gånger?

A. Papper

B. Plast

C. Metall

D. Gummi

8. Vilken av följande påståenden är sann?

A. Återvinning minskar behovet av nya råmaterial

B. Återvinning ökar avfall

C. Återvinning är inte viktigt

D. Återvinning fungerar inte effektivt

9. Varför är det viktigt att tänka på materialens livscykel?

A. För att minimera miljöpåverkan

B. För att öka produktionen

C. För att få mer avfall

D. För att använda fler engångsprodukter

10. Vad är ett exempel på ett material som är enkelt att återvinna?

A. Glas

B. Papper

C. Plast

D. Metaller

11. Vilken process hjälper till att återvinna plast?

A. Smältning

B. Kemisk nedbrytning

C. Frysning

D. Bränning

12. Vad kan hända om vi slänger material som kan återvinnas i skräpkorgen?

A. Inget händer

B. Det ökar avfall och påverkar miljön negativt

C. Det blir bättre

D. Det återvinns ändå

13. Vilket av följande är inte en typ av återvinningsmaterial?

A. Kartong

B. Gummi

C. Papper

D. Metall

14. Vad är en fördel med att återvinna?

A. Det sparar energi och resurser

B. Det kräver mer energi

C. Det orsakar mer avfall

D. Det är dyrare

15. Vad är kärnan i materialens kretslopp?

A. Att material alltid är nya

B. Att material används och återvinns

C. Att material försvinner

D. Att material inte kan återanvändas

Resonerande frågor

1. Diskutera varför det är viktigt att återvinna olika typer av material.

Syftet är att låta eleverna reflektera över betydelsen av återvinning i samhället.

2. Hur kan vår konsumtion påverka materialens kretslopp?

Eleverna får möjlighet att resonera kring sina egna val och hur de påverkar miljön.

3. Varför är det viktigt att tänka på livscykeln för naturresurser?

Frågan syftar till att utmana eleverna att tänka på globala konsekvenser av resursförbrukning.

4. Ge exempel på hur man kan återvinna i sin vardag.

Detta erbjuder eleverna möjlighet att koppla teori till praktiska handlingar i sin egen livsstil.

5. Vad tror du kommer att hända i framtiden om vi inte återvinner?

Eleverna ges utrymme att spekulera kring framtiden och förstå vikten av ansvar.

6. Diskutera hur skolor kan hjälpa till att främja återvinning bland elever.

Frågan uppmuntrar till kreativa idéer för att förbättra miljöarbete i skolor.

7. Hur kan vi utbilda andra om vikten av materialens kretslopp?

Eleverna uppmanas att tänka på informationsspridning och medvetenhet.

8. Reflektera över dina personliga insatser för att minska avfall. Hur kan du förbättra dig?

Frågan ger eleverna en chans att utvärdera sina egna aktiviteter och sätta upp mål.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng per korrekt svar och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng per korrekt och välutvecklat resonemang. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).