Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Kemi
Tema: Vardagskemi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring kemi i vardagen, samt deras förmåga att identifiera och beskriva kemiska fenomen och processer som sker i deras omgivning.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla kunskaper om ämnens och materials egenskaper och förändringar, samt om hur kemiska processer är kopplade till vardagen.”

Kunskapskrav

– Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på kemiska processer i vardagen.
– Eleverna ska kunna använda kunskaper om materia, ämnen, och kemiska reaktioner i praktiska situationer.

Prov
Faktafrågor

1. Vad kallas den process där en vätska blir till gas?
– a) Kondensering
– b) **Avdunstning**
– c) Fryskonservering

2. Vilket av följande exempel är en kemisk reaktion?
– a) Is smälter
– b) **Eldsvåda**
– c) Vatten kokar

3. Vad händer med sockret när det löser sig i vatten?
– a) Det försvinner helt
– b) **Det löses upp**
– c) Det blir kallt

4. Vilken av följande är en syra?
– a) Salt
– b) **Citronsyra**
– c) Socker

5. Vad skapas när vi blandar ättika och natron?
– a) **Koldioxid**
– b) Vatten
– c) Syra

6. Vad gör ett tvättmedel?
– a) Gör kläderna smutsiga
– b) **Tar bort smuts**
– c) Förstör kläderna

7. Vilket ämne används vanligen för att göra glass?
– a) **Socker**
– b) Grus
– c) Olja

8. Vad kallas den process när vatten fryser?
– a) Kondensering
– b) **Frysning**
– c) Kokning

9. Vilken egenskap har allt material?
– a) Det är alltid fast
– b) **Det har en densitet**
– c) Det kan inte förändras

10. Vilket av följande är ett element?
– a) **Kiseldioxid**
– b) Vatten
– c) Syre

11. Vad händer med mat som förvaras för länge?
– a) **Den möglar**
– b) Den blir kall
– c) Den smakar bättre

12. Vilket ämne behövs för att förbränna något?
– a) Koldioxid
– b) **Syrgas**
– c) Vatten

13. Vad kallas det när en gas blir till vätska?
– a) **Kondensering**
– b) Sublimering
– c) Avdunstning

14. Vad är en molekyl?
– a) En ensam atom
– b) **Två eller flera atomer som sitter ihop**
– c) Uppenbarelsen av gas

15. Vilken av följande är en fysisk förändring?
– a) **Vatten blir is**
– b) Eld brinner
– c) Socker reagerar med vatten

Resonerande frågor

1. Beskriv ett exempel på en kemisk reaktion som du har sett hemma. Vad hände?
– Syftet är att låta eleverna reflektera över sina egna erfarenheter och observera kemiska förändringar i vardagen.

2. Varför är det viktigt att förstå kemiska processer i vår vardag?
– Här får eleverna möjlighet att diskutera vikten av kemi och dess påverkan på deras liv.

3. Ge ett exempel på hur kemi används i matlagning. Hur förändras maten?
– Frågan uppmuntrar eleverne att tänka på kemiska processer som sker under matlagning.

4. Om ett ämne förändras, vilka egenskaper kan då förändras och varför?
– Denna fråga låter eleverna tänka på materia och ämnens olika egenskaper.

5. Diskutera hur kemikaliers egenskaper kan påverka vår hälsa. Ge exempel.
– Frågan öppnar för att prata om säkerhet och risker vid användning av kemikalier.

6. Hur skulle du förklara skillnaden mellan en fysisk och en kemisk förändring?
– Eleverna får möjlighet att resonera kring skillnaderna och ge exempel.

7. Fundera över hur vi kan minska kemikalier i vår miljö. Vilka alternativ finns?
– Här uppmanas eleverna att tänka på hållbarhet och miljömedvetenhet.

8. Beskriv hur en kemisk reaktion kan påverka omgivningen. Ge ett konkret exempel.
– Frågan ger möjlighet att koppla teori till verkliga händelser och reaktioner.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt, genomtänkt svar ger 2 poäng, så maximalt 16 poäng.

Poängkrav:
– E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
– C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)