En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Matematik – Geometri och Former



Prov: Geometri och Former

Prov: Geometri och Former

Årskurs: 3

Ämne: Matematik

Tema: Geometri och Former

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att identifiera, benämna och beskriva olika geometriska former samt deras egenskaper. Provets fokus ligger också på att utvärdera elevernas förmåga att använda geometri i praktiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I denna prov ska eleverna arbeta med att identifiera, benämna och beskriva olika geometriska former och deras egenskaper; samt kunna använda dessa i enkla problemlösningar.

Kunskapskrav

Eleven kan identifiera och beskriva geometriska former och deras egenskaper, samt kunna använda dessa i enkla problemlösningar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken figur har tre sidor?

  • A) Fyrkant
  • B) Rektangel
  • C) **Triangel**
  • D) Cirkel

2. Hur många hörn har en kvadrat?

  • A) **Fyra**
  • B) Tre
  • C) Fem
  • D) Sex

3. Vilken figur har en rund sida?

  • A) Triangel
  • B) Rektangel
  • C) **Cirkel**
  • D) Fyrkant

4. Vad kallas avståndet runt en figur?

  • A) Area
  • B) Omkrets
  • C) **Omkrets**
  • D) Diameter

5. Vilken av följande former har inga sidor?

  • A) Triangel
  • B) Rektangel
  • C) **Cirkel**
  • D) Fyrkant

6. Hur många sidor har en rektangel?

  • A) Tre
  • B) **Fyra**
  • C) Sex
  • D) Åtta

7. Vad är en polygon?

  • A) **En figur med minst tre sidor**
  • B) En form utan hörn
  • C) En cirkel
  • D) En fyrkant

8. Vilken form är ett exempel på en polygon?

  • A) **Triangel**
  • B) Cirkel
  • C) Oval
  • D) Kula

9. Vilken av följande påståenden är sant om en kvadrat?

  • A) Den har olika långa sidor
  • B) **Alla sidor är lika långa**
  • C) Den har tre hörn
  • D) Den är alltid större än en rektangel

10. Vad kallar man arean av en kvadrat?

  • A) Sidan gånger fyra
  • B) **Sidan gånger sidan**
  • C) Sidan delat med två
  • D) Sidan plus sidan

11. Vad är namnet på en figur med fyra lika långa sidor som också har fyra räta vinklar?

  • A) Rektangel
  • B) Romb
  • C) **Kvadrat**
  • D) Parallellogram

12. Hur många sidor har en hexagon?

  • A) **Sex**
  • B) Fem
  • C) Sju
  • D) Åtta

13. Vilken form har alltid ett centrum?

  • A) Triangel
  • B) **Cirkel**
  • C) Rektangel
  • D) Oval

14. Vad är en rektangel?

  • A) En form med tre sidor
  • B) **En form med fyra sidor och två par parallella sidor**
  • C) En form med alla sidor lika långa
  • D) En form utan hörn

15. Hur räknar man ut omkretsen av en figur?

  • A) Lägg till alla sidor
  • B) **Lägg ihop alla sidor**
  • C) Multiplicera sidorna
  • D) Dividera sidorna

Resonerande frågor

1. Beskriv en situation i din vardag där du ser en geometrisk form och förklara dess egenskaper. (Syftet är att se hur väl eleverna kan koppla teori till verklighet.)

2. Jämför och kontrastera en triangel och en rektangel. Vilka skillnader och likheter finns det mellan dem? (Frågan ger möjlighet att visa djupare förståelse för geometriska former.)

3. Förklara hur du skulle använda geometrisk kunskap för att planera ett rum. Vilka former skulle du tänka på? (Denna fråga bedömer elevens förmåga att tillämpa kunskap praktiskt.)

4. Tänk på en form du tycker mycket om. Varför gillar du just den formen? Beskriv dess egenskaper. (Denna fråga syftar till att knyta an till elevens intressen och personliga kopplingar.)

5. Hur kan du använda geometriska begrepp i konst? Ge exempel på hur former kan kombineras i en konstnärlig skapelse. (Denna fråga utmanar eleverna att tänka kreativt och analytiskt.)

6. Vilken betydelse har förståelsen för geometri i ett praktiskt yrke? Ge exempel. (Syftar till att undersöka elevens insikt kring geometriens roll i samhället.)

7. Diskutera varför det är viktigt att lära sig om area och omkrets. Hur kan dessa kunskaper vara användbara? (Eleverna ges möjlighet att reflektera och resonera kring ämnets relevans.)

8. Om du skulle skapa din egen geometriska form, hur skulle den se ut? Beskriv dess egenskaper och geometriska relationer. (Frågan uppmanar till kreativitet samtidigt som den testar elevernas förståelse för former.)

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng för varje rätt svar. De resonerande frågorna bedöms med max 3 poäng var beroende på djup och förståelse i resonemanget.

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs totalt 12 poäng (därav minst 3 poäng från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs totalt 18 poäng (därav minst 5 poäng från de resonerande frågorna).