Prov. Åk. 3. Modersmål – Ordklass

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Modersmål
Tema: Ordklass

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Sv: Ord och begrepp för att förstå och beskriva språket och litteraturens uppbyggnad.”

Kunskapskrav
  • Eleven kan med viss säkerhet använda och förstå ord och begrepp som hör till den grammatisk terminologin.
  • Eleven kan sätta ord i olika ordklasser med viss noggrannhet.
  • Eleven kan ge exempel på och förklara de olika ordklasserna.
Prov
Faktafrågor
  1. Vilken av följande är en substantiv?
    • a) Löpning
    • b) Hund
    • c) Snabb
  2. Vilken av följande är en verb?
    • a) När
    • b) Lek
    • c) Gå
  3. Vilken av följande ordklass beskriver egenskaper?
    • a) Substantiv
    • b) Verb
    • c) Adjektiv
  4. Vad är en pronomen?
    • a) En beskrivning
    • b) Ett ord som ersätter substantiv
    • c) Ett ord som beskriver handlingar
  5. Vilken av följande är en adverbial?
    • a) Snabbt
    • b) Trevligt
    • c) Fina
  6. Vad är substantivets funktion i en mening?
    • a) Att namnge saker
    • b) Att beskriva känslor
    • c) Att uttrycka tid
  7. Vilken av följande är inte en preposition?
    • a) Under
    • b) Snabb
    • c) Framför
  8. Vilket av följande ord är ett adjektiv?
    • a) Bil
    • b) Springa
    • c) Grön
  9. Vad gör ett verb i en mening?
    • a) Beskriver ett objekt
    • b) Visar handling eller tillstånd
    • c) Ger mer information om ett substantiv
  10. Vilken ordklass används för att beskriva en plats?
    • a) Verb
    • b) Preposition
    • c) Pronomen
  11. Vilken av följande förklarar konjunktioner?
    • a) Ord som binder ihop satser
    • b) Ord som beskriver känslor
    • c) Ord som indikerar tid
  12. Vilket ord är ett exempel på ett pronomen?
    • a) Jag
    • b) Snabb
    • c) Dansa
  13. Vilket av följande ord är ett exempel på ett interjektion?
    • a) Christmas
    • b) Hej
    • c) Gröna
  14. Vilka av följande är typer av substantiv?
    • a) Digital och fysisk
    • b) Egennamn och kollektivt
    • c) Aktiv och passiv
  15. Vad kännetecknar adverb?
    • a) De beskriver substantiv
    • b) De beskriver verb eller andra adverb
    • c) De är alltid plural
Resonerande frågor
  1. Beskriv skillnaden mellan substantiv och verb.
    Syftet är att eleverna visar sin förståelse för grundläggande språkliga begrepp.
  2. Ge exempel på hur adjektiv kan förändra betydelsen av ett substantiv i en mening.
    Utvärdera elevernas förmåga att analysera språkets nyanser.
  3. Förklara vikten av att använda rätt ordklass i en text.
    Detta ger eleverna möjlighet att resonera kring språkets funktion och struktur.
  4. Diskutera hur olika språk kan ha olika klassificeringar av ord och hur det kan påverka språkinlärning.
    Syftet är att uppmuntra elever till att tänka kritiskt kring språk och dess variationer.
  5. Analysera meningarna nedan och identifiera vilka ordklasser som används.
    Syftet är att bedöma elevens förmåga att applicera sin kunskap på konkreta exempel.
Bedömning

Faktafrågorna ger en total av 15 poäng och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera.

  • För betyg E krävs totalt 8 poäng.
  • För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
  • För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

×