Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Musik
Tema: Skriva egna låtar och texter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva och framföra egna låtar och texter, samt att uttrycka känslor och tankar genom musik.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I denna lektion fokuserar vi på att eleverna ska få möjlighet att skriva egna låtar och texter. De kommer att arbeta med att uttrycka sina känslor, tankar och upplevelser genom musikaliska texter och melodier.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna skriva en enkel text som har en struktur och uttrycker en känsla eller berättelse, samt kunna framföra sin låt.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken del av en låt kallas för refräng?
A) Vers
B) Bro
C) Refräng
D) Intro
2. Vad är rim?
A) En melodi
B) En lång text
C) Ljud som upprepas
D) En låtstruktur
3. Vilken av följande känslor kan uttryckas i en låt?
A) Sorg
B) Glädje
C) Ilska
D) Alla ovanstående
4. Vad är ett tema i en låt?
A) Huvudidé eller ämne
B) Melodin
C) Rytmen
D) Textens längd
5. Vilken del av låten hjälper till att binda ihop berättelsen?
A) Bro
B) Vers
C) Refräng
D) Intro
6. Vad kallas den del av låttexten som berättar en historia?
A) Vers
B) Refräng
C) Bro
D) Melodi
7. Vad är syftet med att framföra en låt för klassen?
A) Att få betyg
B) Att få kritik
C) Att dela med sig av sin skapelse
D) Att imponera på andra
8. Vilken aspekt är viktigast när man skriver låttexter?
A) Att använda svåra ord
B) Att uttrycka känslor
C) Att följa en strikt struktur
D) Att ha en lång text
9. Vad kan hjälpa till att skapa rytm i en låt?
A) Rim
B) Melodi
C) Tema
D) Instrumentering
10. Vilka instrument kan användas för att framföra en låt?
A) Endast piano
B) Alla instrument
C) Endast gitarr
D) Endast trummor
11. Vad är viktigt att tänka på när man sätter melodi till en låttext?
A) Rytm och tonhöjd
B) Längd på texten
C) Antalet verser
D) Åldern på låtskrivaren
12. Vad kan man göra för att förbättra sin låtskrivning?
A) Lyssna på andra låtar
B) Skriva varje dag
C) Ignorera feedback
D) Måla medan man skriver
13. Hur lång tid bör man spendera på att öva sin låt innan framförande?
A) Inga övningar behövs
B) Tidigt och ofta
C) Endast en vecka
D) Bara en gång
14. Vad brukar avsluta en låt?
A) Vers
B) Mellanspel
C) Refräng
D) Intro
15. Vad är viktigt om man vill att andra ska förstå ens låt?
A) Ha många melodier
B) Ha tydlig text
C) Använda svåra ord
D) Göra det snabbt
Resonerande frågor
1. Beskriv hur dina känslor påverkade skrivandet av din låt. Syftet är att förstå kopplingen mellan känslor och skapande.
2. Reflektera över vilken del av låtskrivningen du tyckte var mest utmanande och varför. Frågan uppmuntrar till en djupare insikt i den kreativa processen.
3. Hur kan musik och låtskrivande fungera som ett uttryck för personliga upplevelser? Detta ger möjlighet att visa en förståelse för musikens roll i självuttryck.
4. Jämför din låt med en känd låt och diskutera likheterna och skillnaderna. Här får eleverna möjlighet att analysera och dra samband mellan sitt och andras skapande.
5. Vad har du lärt dig om dig själv genom att skriva och framföra en låt? Frågan ger möjlighet till en personlig reflektion kring lärande och utveckling.
6. Vad tycker du gör en låt minnesvärd? Denna fråga öppnar för en djupare diskussion om musikens effekter och kopplingar till lyssnaren.
7. Hur kan samarbetet med andra i gruppen påverka låtskrivandet? Denna uppgift handlar om att reflektera kring sociala aspekter av kreativt arbete.
8. Diskutera vilket tema du valde för din låt och varför. Genom denna fråga uppmuntras eleverna att utforska betydelsen av textinnehållet.
Bedömning
Provet kommer att bedömas med följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 15 poäng).
Resonerande frågor: 2 poäng per fråga (totalt 16 poäng).
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).