En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Religionskunskap – Judendomens grundläggande aspekter

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Religionskunskap

Tema: Judendomens grundläggande aspekter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om judendomens centrala drag, inklusive heliga skrifter, högtider och traditioner samt deras påverkan på kultur och historia.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om judendomens grunder, inklusive dess heliga texter, högtider och centrala traditioner. Grundläggande förståelse för judendomens betydelse och påverkan på kultur och historia.

Kunskapskrav

Eleven kan redogöra för några av judendomens centrala drag, exempelvis heliga skrifter, traditioner och högtider.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas judendomens heliga bok?

A) Tanakh

B) Toran

C) Talmud

D) Megillah

2. Vilken judisk högtid är känd som försoningsdagen?

A) Pesach

B) Yom Kippur

C) Rosh Hashana

D) Sukkot

3. Vilket folk är centralt inom judendomen?

A) Araber

B) Judiska folket

C) Greker

D) Romare

4. Vad är en synagoga?

A) En judisk gudstjänstlokal

B) En judisk skola

C) En plats för pilgrimsfärd

D) En judisk mattradition

5. Vilken artikel används under den judiska böneservicen?

A) Kippa

B) Tallith

C) Seder

D) Tefillin

6. Vad symboliserar ljusen under Chanukka?

A) Miraklet med oljan

B) Herrens närvaro

C) Historiska händelser

D) De fyra exilen

7. Vilken händelse firas under Pesach?

A) Utskärelse från Egypten

B) Påskens återuppståndelse

C) Höstskörden

D) Försoningsdagen

8. Vad är Shabbat?

A) En judisk fest

B) Vilodag

C) En helig skrift

D) En traditionell maträtt

9. Vad betyder ordet “monoteism”?

A) Tro på en enda gud

B) Tro på flera gudar

C) Tro på ingen gud

D) Tro på naturen

10. Vilken är det första av de tio budorden?

A) Du skall icke stjäla

B) Du skall icke begå äktenskapsbrott

C) Du skall icke ha andra gudar än jag

D) Du skall ära din fader och din moder

11. Vilken judisk högtid markerar det nya året?

A) Sukkot

B) Rosh Hashana

C) Hanukka

D) Yom Kippur

12. Vad är Måltiden med osyrat bröd?

A) En festlig måltid på Chanukka

B) En tradition under Pesach

C) En vanlig måltid på Shabbat

D) En ceremoni vid födelse

13. Vad handlar lögner eller falska gudar om i judendomen?

A) Respekt och helighet

B) Familjeliv

C) Moral och etik

D) Traditioner

14. Vad kännetecknar kosher-kost?

A) Enligt berättelser

B) Mat som följer judiska dietary lagar

C) Mat från marknaden

D) Traditionell matlagning

15. Vad kallas den judiska kontraktet mellan Gud och det judiska folket?

A) Talmud

B) Tevrat

C) Berith

D) Tashlich

Resonerande frågor

1. Diskutera hur judendomens historia har påverkat dess traditioner. Detta ger eleverna att reflektera över den historiska kontexten och dess betydelse idag.

2. Hur påverkar judiska högtider det sociala livet inom judiska samfund? Eleverna får möjlighet att undersöka samspelet mellan traditioner och samhälle.

3. Vilken roll spelar Torah i det judiska livet? Frågan stimulerar tilldjupning i betydelsen av heliga skrifter och dess praktiska tillämpningar.

4. Reflektera över betydelsen av Shabbat för judiska familjer. Denna fråga uppmuntrar diskussion om viktiga kulturella värderingar.

5. Jämför judiska och andra religiösa helgdagar. Eleverna får möjlighet att analysera och dra paralleller mellan olika traditioner.

6. Hur har judendomen influerat andra religioner? Denna fråga bjuder in till ett brett perspektiv på religiös påverkan.

7. Diskutera vikten av att bevara judiska traditioner i moderna samhällen. Eleverna får reflektera över traditioners relevans idag.

8. Vilken betydelse har det judiska folket haft under historien? Eleverna kan koppla traditioner och vikten av kulturell identitet över tid.

Bedömning

Faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera. För betyg E krävs minst åtta poäng, för C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


×