Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Religionskunskap
Tema: Mångfald och respekt för olika religioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för mångfald och respekt för olika religioner samt deras förmåga att ge exempel på centrala aspekter av dessa religioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få insikt i vikten av mångfald och respekt för olika religioner i ett multikulturellt samhälle. Fokus ligger på att förstå och uppskatta skillnader och likheter mellan olika trostraditioner.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika religioner och deras centrala aspekter, samt beskriva vikten av respekt och förståelse för andra troende.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande religioner är kända för att följa 5 pelare?
A) Judendom
B) Buddhism
C) Hinduism
D) Islam
2. Vilken helig text är centralt inom kristendomen?
A) Bibeln
B) Koranen
C) Toran
D) Veda
3. Vad kallas tron på många gudar?
A) Monoteism
B) Polyteism
C) Atheism
D) Agnosticism
4. Vilken religion firar Diwali, ljusets festival?
A) Judendom
B) Hinduism
C) Buddhism
D) Kristendom
5. Vad beskriver begreppet sekularisering?
A) Ökad religion i samhället
B) Minskad inflytande av religion inom politiken
C) Enbart tro på en Gud
D) Ferie firande av tro
6. Vilken av följande är en central aspekt av buddhismen?
A) Åttafaldiga vägen
B) De tio budorden
C) De fem pelarna
D) Treenigheten
7. Vad betyder ordet “tolerans” i relation till religion?
A) Att tvångstånd är nödvändigt
B) Att respektera andra människors åsikter
C) Att inte acceptera skillnader
D) Att föra krig mot oliktänkande
8. Vilken av följande traditionerar firar Ramadan?
A) Judendom
B) Kristendom
C) Islam
D) Hinduism
9. Vilken religion har en helig plats som kallas för Kaba?
A) Buddhism
B) Islam
C) Kristendom
D) Judendom
10. Vilken är en gemensam värdering mellan flera religioner?
A) Girighet
B) Medmänsklighet
C) Hat
D) Egoism
11. Vad kallas den heliga veckan inom kristendomen, ofta föregående påsk?
A) Stilla veckan
B) Advent
C) Ramadan
D) Yom Kippur
12. Vilken av följande religioner utövas ursprungligen av att lägga tid på meditation och att följa läran om Buddha?
A) Buddhism
B) Hinduism
C) Kristendom
D) Islam
13. Vad innebär miljön “alla troende har rätt att dela sitt perspektiv”?
A) Religion ska hållas hemlig
B) Troende kan inte diskutera sin tro
C) Respekt och dialog mellan troende
D) Att en religion är bättre än andra
14. Vad är en avgörande skillnad mellan monoteistiska och polyteistiska religioner?
A) Antalet gudar
B) Heliga böcker
C) Traditioner
D) Språk
15. Vilken religion betonar vikten av karma?
A) Kristendom
B) Hinduism
C) Islam
D) Judendom
Resonerande frågor
1. Beskriv hur religiös tolerans kan bidra till en fredligare värld. Denna fråga ger elever möjlighet att reflektera över samverkan mellan tro och samhälle.
2. Diskutera vikten av att förstå skillnader mellan religioner. Denna fråga uppmanar elever att tänka kritiskt kring sina egna uppfattningar.
3. Hur kan vi visa respekt för personer med olika tro i vardagen? Genom denna fråga kan elever ge exempel på beteenden som främjar samförstånd.
4. Reflektera över hur din egen tro påverkar din syn på andra. Här får elever utrymme att utforska sina egna värderingar och upplevelser.
5. Vilken roll spelar utbildning i att främja religiös förståelse? Denna fråga uppmanar elever att tänka kring utbildningens betydelse i samhället.
6. På vilket sätt kan kulturella traditioner påverka vår syn på andra religioner? Denna fråga öppnar för diskussion om kulturens påverkan på tro.
7. Diskussion om positiva exempel på interreligiös dialog. Här får elever möjlighet att presentera och diskutera viktiga frågor enlighet med samarbete mellan religioner.
8. Hur kan vi som samhälle arbeta mot fördomar kopplade till religion? Denna fråga syftar till att hitta lösningar på kärnproblem kring diskriminering.
Bedömning
Bedömningen av provet kan göras med en total poäng på 30 där faktafrågor ger 1 poäng per korrekt svar och resonerande frågor ger 3 poäng per korrekt svar.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng ska komma från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng ska komma från resonerande frågor).