Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religionens roll i dagens samhälle
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper kring hur religioner påverkar samhället och individers liv idag samt deras förmåga att ge exempel och jämföra olika religioner.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få kännedom om hur religioner påverkar samhällen och individers liv idag. Fokus ligger på att utforska hur tro och traditioner fortfarande formas av och formar individuella och kollektiva identiteter.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur religion påverkar människors liv och åsikter i dagens samhälle, samt beskriva skillnader och likheter mellan olika religioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken roll spelar religion i lagstiftning i många länder?
A) Ingen roll
B) En sekundär roll
C) En ledande roll
D) **En viktig roll**
2. Vad innebär religionsfrihet?
A) Att man får tro vad man vill
B) Att man ska följa alla religioner
C) **Att man har rätt att välja tro eller att inte tro**
D) Att man bara får tillhöra en religion
3. Hur kan religion bidra till gemenskap?
A) Genom konflikt
B) Genom separation
C) **Genom kulturer och traditioner**
D) Genom lagar
4. Vad är en negativ följd av religionens inverkan?
A) **Konflikter**
B) Gemenskap
C) Stöd i kriser
D) Moral
5. Hur kan religion bidra till individens identitet?
A) Genom materiella tillgångar
B) Genom traditioner
C) **Genom tro och värderingar**
D) Genom utbildning
6. Vilken av följande faktorer kan påverka hur religion utövas?
A) Väder
B) **Kulturell bakgrund**
C) Matvanor
D) Ålder
7. Hur kan traditioner kopplas till religion?
A) **De är ofta baserade på religiösa händelser**
B) De har ingen koppling
C) De är alltid moderna
D) De är irrelevanta
8. Vilket påstående beskriver hur religion kan påverka värderingar?
A) **Genom moral och etiska beslut**
B) Genom titlar och prestige
C) Genom regler som inte kan brytas
D) Genom att ingen får tro
9. Vad handlar tro om?
A) Att följa lagar
B) **Att ha förtroende för något högre**
C) Att tänka logiskt
D) Att ifrågasätta allt
10. Vilket ord beskriver vanligtvis människor som dejtar inom sin religion?
A) Separation
B) **Endogami**
C) Monogami
D) Pluralism
11. Vad är en central funktion av religiösa högtider?
A) Att arbeta
B) **Att främja gemenskap**
C) Att isolera personer
D) Att öka konkurrens
12. Hur kan religion påverka vår uppfattning om moral?
A) **Genom att ge riktlinjer och värderingar**
B) Genom att vara orelaterad
C) Genom att vara strikt
D) Genom att vara gammalmodig
13. Vad innebär att ha en global religion?
A) **Att religionen utövas i många länder**
B) Att religionen är lokalt präglad
C) Att religionen inte kan spridas
D) Att religionen saknar betydelse
14. Vilket av följande är en vanlig religion?
A) **Kristendom**
B) Astronomi
C) Matlagning
D) Ekonomi
15. Vad kännetecknar en sekulär stat?
A) **Det finns ingen officiell religion**
B) Endast en religion är tillåten
C) Religion är det enda lagverket
D) Religiösa ledare beslutar om lagar
Resonerande frågor
1. Hur påverkar religion dagens samhälle när det kommer till moral och lagar?
Syftet är att låta eleven reflektera över sambanden mellan religion och samhälle, och ge exempel på konkreta situationer.
2. Diskutera hur religion kan både förena och splittra människor?
Eleven bör kunna ge både positiva och negativa exempel samt resonera kring mänskliga beteenden.
3. Vad har religion för roll när det gäller identitet för unge individer?
Frågan öppnar för personlig reflektion och insyn i hur religion kan påverka unga människors liv.
4. Hur kan traditioner inom en religion utvecklas eller förändras över tid?
Eleverna kan diskutera anpassning, modernisering och kulturell påverkan.
5. Vilken roll spelar yngre generationer i bevarandet och förändringen av religiösa traditioner?
Eleverna kan resonera i relation till nutida exempel och sociala medier.
6. Diskutera skillnader och likheter mellan två religioner du känner till.
Ger möjlighet för eleven att på djupet jämföra och kontrastera olika religioner.
7. Hur kan globalisering påverka traditionella religioner?
Frågan ger utrymme för att resonera kring påverkan av kulturell utbyte och global medvetenhet.
8. Reflektera över hur mångfald inom religioner kan berika samhället.
Eleven uppmanas att se på det positiva i religiös mångfald och dess påverkan på samhällslivet.
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng från faktafrågor.
Resonerande frågor: Varje korrekt och välutvecklat svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng från resonerande frågor.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.
För betyg C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
För betyg A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.