Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Religionskunskap
Tema: Ursprungsreligioner och deras traditioner
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att demonstrera sin förståelse för ursprungsreligioner, deras tro och traditioner samt vikten av dessa för ursprungsfolk i dagens samhälle.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska få en förståelse för ursprungsreligioner, inklusive deras tro, ritualer och hur de relaterar till naturen och samhället. Fokuset ligger på att utforska hur dessa traditioner fortfarande är viktiga för ursprungsfolk idag.
Kunskapskrav
Eleven kan redogöra för kännetecknen hos en eller flera ursprungsreligioner och ge exempel på traditioner och vördnad för naturen som är centrala för dessa religioner.
Prov
Faktafrågor
- Vad är ursprungsreligioner?
- A) Religioner som uppstod i Europa
- B) Religioner kopplade till ursprungsfolk som har bott länge på en plats
- C) Religioner som är moderna
- D) Religioner som inte involverar naturen
- Nämn ett exempel på ett ursprungsfolk.
- A) Svenskar
- B) Samer
- C) Egyptier
- D) Romer
- Vad innebär vördnad för naturen?
- A) Att använda naturresurser fritt
- B) Att respektera och skydda naturen och hennes resurser
- C) Att ignorera naturen
- D) Att förstöra naturen för utveckling
- Vad är en helig plats?
- A) En plats dit människor reser för semester
- B) En plats som anses mycket betydelsefull inom en religion
- C) En typ av monument
- D) En plats för lek
- Nämn en ritual som är viktig för många ursprungsfolk.
- A) Ceremonier för att fira livets cykler
- B) Storslagna festivaler i städer
- C) Vardaglig bön
- D) Ingen ritual alls
- Vilka är exempel på nordamerikanska ursprungsfolk?
- A) Indianer
- B) Greker
- C) Araber
- D) Romare
- Vilken funktion har traditionerna i ursprungsreligioner?
- A) Att skapa konflikter
- B) Att förena människor och ge en känsla av identitet
- C) Att ge ekonomisk vinning
- D) Att förbjuda kontakt med omvärlden
- Vad fokuserar ursprungsreligioner ofta på?
- A) Materialism
- B) Relationer till naturen och andar
- C) Urbanisering
- D) Endast förfäder
- Vilken av följande påståenden är korrekt?
- A) Säkerhet och skydd av traditioner är oviktiga
- B) Traditioner hos ursprungsfolk är ofta tidsbegränsade
- C) Traditioner är centrala för identitet och kultur
- D) Traditioner har ingen betydelse idag
- Hur länge har ursprungsfolk bott på sina platser?
- A) I generationer
- B) I ett par år
- C) Inte alls
- D) Bara sedan 1900-talet
Resonerande frågor
- Beskriv hur en helig plats kan påverka en människas liv.
- Diskutera vad vördnad för naturen kan innebära i praktiken.
- Varför tror du att traditioner är viktiga för ursprungsfolk?
- Hur kan ursprungsfolkens traditioner påverka dagens samhälle?
- I vilken utsträckning bör dagens samhälle inkludera kunskap om ursprungsreligioner?
- Ge exempel på hur traditioner kan förändras över tid.
- Vad kan vi lära av ursprungsreligioners syn på naturen?
- Hur kan vi arbeta för att bevara traditioner hos ursprungsfolk?
Genom att resonera kring heliga platser kan eleverna visa förståelse för hur dessa platser bidrar till identitet och tro.
Eleverna får möjlighet att utveckla tankar kring miljö och hållbarhet utifrån religionens perspektiv.
Genom att reflektera kring detta kan eleverna visa djupare insikter om kulturens roll i individens liv.
Här kan eleverna resonera om påverkan av kulturer och hur dessa kan samverka.
Genom att diskutera detta kan eleverna visa sitt kritiska tänkande om utbildning och kultur.
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kring dynamiken i traditioner och deras anpassning.
Elever bör reflektera kring värderingar och hur dessa kan appliceras idag.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på bevarande och aktivt arbete för kulturella värderingar.
Bedömning
Faktafrågorna är värda 1 poäng vardera, totalt 10 poäng. De resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera, totalt 16 poäng. För godkända resultat krävs minst totalt 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).