Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Brist på resurser

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Brist på resurser: Hur påverkar det samhället?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för vad resurser är och hur brist på resurser kan påverka individer och samhällen. Provets frågor är utformade för att testa både faktakunskaper och förmåga att analysera och diskutera resursbristens konsekvenser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionen syftar till att förstå vad resurser är och hur brist på resurser kan påverka människor och samhällen. Eleverna kommer att diskutera exempel på resursbrist (som vatten, mat och energi) och hur dessa brister påverkar livsvillkor och samhällsstrukturer.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på olika typer av resurser och diskutera hur brist på resurser kan påverka människor och samhällen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en resurs?

A) Något som används för att tillfredsställa människors behov

B) En typ av sjukdom

C) En sorts byggmaterial

D) En plats där man odlar mat

Korrekt svar: A

2. Vad kan orsaka vattenbrist?

A) För mycket regn

B) Överutnyttjande av vattenresurser

C) Ökad befolkning

D) Högre temperaturer

Korrekt svar: B

3. Vilken typ av resurs är mat?

A) Naturresurs

B) Mänsklig resurs

C) Finansiell resurs

D) Teknologisk resurs

Korrekt svar: A

4. Hur kan resursbrist påverka hälsovårdssektorn?

A) Minska antalet sjukvårdsanställda

B) Öka utbudet av medicin

C) Göra det svårare att få medicinsk hjälp

D) Förbättra sjukvårdssystemet

Korrekt svar: C

5. Vilken brist kan orsaka hungersnöd?

A) Vattenbrist

B) Brist på livsmedel

C) Brist på energi

D) Brist på arbetskraft

Korrekt svar: B

6. Vad betyder energi brist för samhällsekonomin?

A) Det ökar jobben

B) Det kan leda till inflation

C) Det minskar levnadskostnader

D) Det gör el billigare

Korrekt svar: B

7. Vilken åtgärd kan bidra till att minska resursbrist?

A) Slösa mer

B) Återvinna

C) Öka konsumtionen

D) Förbruka fler resurser

Korrekt svar: B

8. Vilken av följande är en mänsklig resurs?

A) Träd

B) Arbete från människor

C) Vatten

D) Olja

Korrekt svar: B

9. Hur kan skolan påverkas av resursbrist?

A) Bättre undervisning

B) Mer tillgång till böcker

C) Färre lärare och mindre stöd

D) Ej påverkas alls

Korrekt svar: C

10. Vad är en strategi för att hantera resursbrist?

A) Öka konsumtionen

B) Planera och bevara resurser

C) Ignorera problemet

D) Skapa fler resurser på kort tid

Korrekt svar: B

11. Vad kan leda till konflikter i ett samhälle?

A) Tillgång på resurser

B) Resursbrist

C) Goda relationer

D) Ökad stabilitet

Korrekt svar: B

12. Hur påverkar brist på energi vår vardag?

A) Vi får mer energi

B) Normalt liv störs

C) Vi kan alltid få energi

D) Energipriserna går ner

Korrekt svar: B

13. Vilken typ av resurs är pengar?

A) Naturresurs

B) Kapitalresurs

C) Mänsklig resurs

D) Energiresurs

Korrekt svar: B

14. Vad kan vi göra för att spara vatten?

A) Lämna kranen öppen

B) Tvätta mindre

C) Samla regnvatten

D) Använda mer vatten

Korrekt svar: C

15. Vad innebär hållbarhet relaterat till resurser?

A) Använda så mycket som möjligt

B) Se till att resurserna räcker för framtida generationer

C) Inte tänka på resursanvändning

D) Öka konsumtionen av resurser

Korrekt svar: B

Resonerande frågor

1. Beskriv hur brist på vatten kan påverka en stad och dess invånare. Detta ger elever möjlighet att analysera konsekvenser av brist på resurser.

2. Diskutera varför det är viktigt att tänka på hur vi använder resurser i vår vardag. Denna fråga uppmanar till reflektion över individuella handlingar och deras påverkan.

3. Analysera hur resursbrist kan leda till sociala orättvisor. Eleverna får möjlighet att kritiskt granska sambandet mellan resurser och samhällsstruktur.

4. Ge exempel på hur skolor kan bidra till att skapa en medvetenhet om resursanvändning. Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och lösningstänkande.

5. Reflektera över lösningar som kan implementeras i samhället för att hantera brist på resurser. Ger möjlighet att diskutera praktiska åtgärder och initiativ.

6. Jämför brist på olika resurser som vatten, mat och energi och deras effekt på samhället. Detta ger en djupare förståelse av de olika dimensionerna av resursbrist.

7. Vad kan individer göra för att bidra till hållbar resursanvändning? Denna fråga syftar till att engagera elever i aktiva förändringar i deras liv.

8. Vilka långsiktiga effekter kan resursbrist ha på framtida generationer? Genom denna fråga utmanas elever att tänka på framtidsaspekter och ansvar.

Bedömning

Provet ger totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng vardera för korrekt svar och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att uppnå betyget E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp
×