Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Brist på resurser: Hur påverkar det samhället?

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Brist på resurser: Hur påverkar det samhället?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av olika typer av resurser, konsekvenserna av resursbrist samt deras förmåga att formulera egna tankar kring hur man kan hantera dessa brister i samhället.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll syftar till att förstå vad resurser är och hur brist på resurser kan påverka människor och samhällen. Eleverna kommer att diskutera exempel på resursbrist (som vatten, mat och energi) och hur dessa brister påverkar livsvillkor och samhällsstrukturer.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på olika typer av resurser och diskutera hur brist på resurser kan påverka människor och samhällen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en resurs?

A) Något som används för att tillfredsställa människors behov

B) En person som arbetar i samhället

C) En typ av djur

D) En slags mat

2. Vilken av följande är ett exempel på resursbrist?

A) Vattenbrist

B) God ekonomi

C) Mångfald av arter

D) Överskott av mat

3. Hur kan resursbrist påverka samhället?

A) Det kan leda till fler jobb

B) Det kan leda till sjukdomar och konflikter

C) Det förbättrar utbildningssystemet

D) Det ökar invånartalet

4. Vilket av följande är inte en strategi för att hantera resursbrist?

A) Att slösa med vatten

B) Återvinning

C) Spara energi

D) Odla mat

5. Vilken av följande typer av resurser är en naturresurs?

A) Skolor

B) Vatten

C) Människor

D) Pengar

6. Ett exempel på en mänsklig resurs är:

A) Arbetskraft

B) Olja

C) Skog

D) Guld

7. Vad kan individer göra för att minska resursbrist?

A) Återvinna och spara på resurser

B) Använda mer energi

C) Slutföra mer avfall

D) Köpa mer konsumtionsvaror

8. Vilken typ av brist påverkar tillgången på mat?

A) Hungersnöd

B) Vattenbrist

C) Energi

D) Skolbrist

9. Vilken av följande situation kan orsaka vattenbrist?

A) Överskott av vatten

B) Torka

C) Effektiv vattendistribution

D) Bevarandeåtgärder

10. Hur kan energikris påverka skolor?

A) Ökar antalet elever

B) Kan leda till stängningar eller nedskärningar

C) Förbättrar utbildningen

D) Minskar kostnaderna

11. Vad innebär det att bevara resurser?

A) Att förstöra resurser för framtiden

B) Att använda mer på kort sikt

C) Att skydda och använda resurser hållbart

D) Att öka konsumtionen

12. Vad är en energikälla?

A) En typ av djur

B) Något som ger energi, som vattenkraft eller solens strålar

C) En skola

D) En mänsklig resurs

13. Vilken typ av resurs är pengar?

A) Kapitalresurs

B) Naturresurs

C) Mänsklig resurs

D) Förnyelsebar resurs

14. Vad innebär det att spara energi?

A) Att använda mer energi än nödvändigt

B) Att minska energiförbrukningen

C) Att inte använda energi överhuvudtaget

D) Att producera mer energi

15. Vilken av följande faktorer kan bidra till hungersnöd?

A) Överskott av mat

B) Torka

C) Effektiv matproduktion

D) Ökad handel

Resonerande frågor

1. Diskutera på vilket sätt resursbrist kan påverka olika samhällsgrupper. (Eleverna ska visa förståelse för skillnader i påverkan beroende på exempelvis inkomst eller bostadsort.)

2. Vilka åtgärder anser du är viktigast för att hantera resursbrist i ditt samhälle? Motivera ditt svar. (Eleverna uppvisar förmåga att analysera och prioritera åtgärder.)

3. Reflektera över hur din personliga livsstil kan påverka resursanvändningen i samhället. (Eleverna ges möjlighet att knyta sina egna handlingar till ett större sammanhang.)

4. Diskutera effekterna av klimatförändringar på resursbrister. (Eleverna ska visa på samband mellan globala och lokala problem.)

5. På vilket sätt kan teknologi bidra till att lösa resursbrist? Ge exempel. (Eleverna får möjlighet att diskutera innovativa lösningar.)

6. Hur kan utbildning om resurser och hållbarhet påverka framtida generationer? (Eleverna kan resonera kring långsiktiga effekter av medvetenhet.)

7. Vad anser du att regeringar bör göra för att minska resursbrist? (Eleverna ges möjlighet att framföra åsikter om politik och ansvar.)

8. Hur kan internationellt samarbete bidra till att hantera globala resursbrister? (Eleverna kan diskutera vikten av att arbeta över gränser för ett gemensamt mål.)

Bedömning

Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng, där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng, där varje välgrundad och utförlig svar ger 1 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng totalt.

För betygsnivå C krävs minst 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betygsnivå A krävs minst 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp
×