Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Det lokala samhället och dess funktioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för det lokala samhällets uppbyggnad och funktioner, samt att ge dem möjlighet att reflektera över betydelsen av olika aktörer och platser i deras närmiljö.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll syftar till att ge eleverna en förståelse för hur det lokala samhället är uppbyggt och vilka funktioner olika aktörer har, såsom kommun, skolor, företag och medborgare.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva hur det lokala samhället ser ut och ger exempel på olika funktioner eller platser som är viktiga för det.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett lokalt samhälle?
A) En stor stad
B) En plats där människor bor och lever
C) En by eller ett område i en stad
D) En historisk plats
2. Vilken aktör ansvarar för att sköta skolor i ett lokalt samhälle?
A) Företagarna
B) Medborgarna
C) Kommunen
D) Miljöorganisationer
3. Varför är det viktigt att känna till sitt lokala samhälle?
A) För att kunna resa
B) För att veta hur många som bor där
C) För att kunna samarbeta och ta ansvar för vår miljö
D) För att förstå historia
4. Vad gör en skola i det lokala samhället?
A) Skapar arbetstillfällen
B) Utbildar barn och unga
C) Båda alternativen
D) Ingen av dessa
5. Ge ett exempel på en plats som kan vara viktig i ett lokalt samhälle.
A) Ett företag
B) Ett bibliotek
C) En idrottshall
D) En parkering
6. Hur samarbetar olika aktörer i det lokala samhället?
A) De arbetar alltid mot varandra
B) De samarbetar för att skapa en fungerande miljö
C) De är helt oberoende av varandra
D) De byter jobb med varandra
7. Vilka platser bör en karta över det lokala samhället minst innehålla?
A) Parker och sjöar
B) Affärer och matställen
C) Skola, lekpark, bibliotek och affär
D) Endast lekparker
8. Vad är en viktig funktion i ett företag?
A) Att laga bilar
B) Att producera varor eller tjänster
C) Att städa byggnader
D) Att utbilda lärlingar
9. Nämn en viktig funktion en förening kan ha i samhället.
A) Att förstöra miljön
B) Att skapa konflikter
C) Att sammanföra människor för aktiviteter
D) Att stänga ner parker
10. Vad kan elever göra för att bidra till sitt lokala samhälle?
A) Ignorera problemen
B) Deltaga i frivilliga aktiviteter
C) Klaga över förhållandena
D) Stänga in sig hemma
11. Vilken typ av plats är en lekpark?
A) En förening
B) En arbetsplats
C) En plats för lek och aktivitet
D) En tom mark
12. Vilken funktion har kommunen i det lokala samhället?
A) Att ge service och fatta beslut om samhällsfrågor
B) Att driva företag
C) Att stänga ner skolor
D) Att ignorera medborgarnas behov
13. Vad kan man lära sig av att förstå sitt lokala samhälle?
A) Inget viktigt
B) Hur man lever och samarbetar med andra
C) Hur man alltid ska vara ensam
D) Hur man flyttar till en annan stad
14. Vilken typ av aktiviteter finns i lokala föreningar?
A) Inga aktiviteter
B) Idrott, kultur och samhällsengagemang
C) Värva unga för krig
D) Bara möten med vuxna
15. Hur kan man beskriva en viktig plats i sitt samhälle?
A) Något man passerar
B) En plats som betyder något för personens liv
C) En plats man aldrig besöker
D) En typ av affär
Resonerande frågor
1. Beskriv en plats i ditt närområde som du anser är viktigt och motivera varför du tycker det. (Syftet är att låta eleverna reflektera över sin miljö och vad olika platser betyder för dem.)
2. Hur tror du att skolans funktioner i samhället kan förändras i framtiden? (Denna fråga ger möjlighet till framtidsvisioner och kritiskt tänkande.)
3. Vad skulle hända om en viktig aktör i det lokala samhället plötsligt försvann? (Syftet är att uppmuntra till tankar om beroenden mellan aktörerna.)
4. På vilket sätt kan du som medborgare påverka beslut i ditt lokala samhälle? (Här ges möjlighet att elevens roll och ansvar i sitt samhälle diskuteras.)
5. Reflektera över hur kultur och fritid påverkar ditt lokala samhälle. (Den här frågan öppnar för diskussioner kring sociala och kulturella aspekter.)
6. Hur kan unga bidra till en positiv utveckling i sitt lokalsamhälle? (Eleverna kan ge exempel på åtgärder och samarbeten som är meningsfulla.)
7. Vilka aspekter av miljön tror du är mest viktiga i ditt lokala samhälle? Varför? (Frågan syftar till att få eleverna att tänka på hållbarhet och miljöfrågor.)
8. Diskutera hur olika kulturella evenemang kan sammanföra människor i ditt samhälle. (Denna fråga uppmuntrar till reflektion kring samhällsengagemang och kulturella aktiviteter.)
Bedömning
Provet bedöms utifrån antal poäng från både faktafrågor och de resonerande frågorna. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).