Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Kommuner och regioner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för kommunens och regionens uppgifter, organisation samt deras betydelse för medborgarna. Provets fokus ligger på att eleverna ska kunna beskriva och förklara hur dessa samhällsaktörer påverkar deras liv och rättigheter.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska behandla kommunen och regionens uppgifter, organisation och betydelse för medborgarna. Det handlar om hur olika samhällsaktörer samverkar och de rättigheter och skyldigheter som finns för invånarna i en kommun.
Kunskapskrav
Eleven visar grundläggande kunskaper om hur en kommun styrs och fungerar, samt beskriver på ett enkelt sätt kommunens och regionens ansvar och verksamheter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en kommun?
A. En större enhet som hanterar sjukvård
B. En administrativ enhet som sköter lokala frågor
C. En grupp av personer som arbetar med politik
D. En förening av medborgare som vill påverka beslut
2. Vad är en region?
A. En liten administrativ enhet
B. En större enhet som hanterar sjukvård och transporter
C. En kommunal byggnad
D. Ett politiskt parti
3. Vilken av följande är en uppgift som kommunen ansvarar för?
A. Att driva skolor
B. Att fördela statliga medel
C. Att kontrollera säkerheten i regionen
D. Att bygga motorvägar
4. Hur kan invånarna påverka kommunen?
A. Genom att delta i demonstrationer
B. Genom att rösta i lokalval
C. Genom att skriva insändare
D. Genom att arbeta för kommunen
5. Vad är en viktig skillnad mellan kommun och region?
A. Kommunen har fler medborgare
B. Kommunen fokuserar på lokala frågor, medan regionen hanterar större frågor
C. Kommunen är mindre i storlek
D. Regionen har mer pengar
6. Vad gör kommunens styrelse?
A. De beslutar om kommunens uppgifter
B. De utbildar invånarna
C. De styr och leder kommunen
D. De kontrollerar skolorna
7. Vilket av följande är en uppgift för regionen?
A. Att bygga skolor
B. Att planera sjukvården
C. Att organisera kommunens skridskoåkning
D. Att städa gatorna
8. Vad innebär det att en kommun är en administrativ enhet?
A. Den sköter lokala förvaltningsfrågor
B. Den arbetar med internationella frågor
C. Den har ansvar för säkerhetstjänst
D. Den är en del av en statlig myndighet
9. Hur samarbetar olika kommuner med varandra?
A. De tävlar om invånarantal
B. Genom att samarbeta i olika projekt
C. Genom att folk flyttar mellan kommunerna
D. De har inga kontakter med varandra
10. Vad måste en invånare göra för att påverka kommunens beslut?
A. Organisera en demonstration
B. Rösta i lokalval
C. Prata med politiker
D. Skriva en bok om kommunen
11. Vad kan en kommun göra för att förbättra livskvaliteten för invånarna?
A. Bygga fler vägar
B. Skapa fler lekplatser och fritidsaktiviteter
C. Införa fler skatter
D. Reducera antalet arbetstillfällen
12. Vad är en oppostion i kommunen?
A. De som styr kommunen
B. En grupp som representerar alla medborgare
C. De som inte är med i styret och kritiserar besluten
D. En kommunal förening
13. Vilket är ett exempel på ett beslut som en kommun kan fatta?
A. Att bygga en ny skola
B. Att anordna en festival
C. Att köpa in ny teknik
D. Att anställa fler lärare
14. Vad innebär det att vara medborgare i en kommun?
A. Att ha rätt att påverka alla beslut
B. Att alltid hålla med kommunen
C. Att ha rättigheter och skyldigheter inom kommunen
D. Att bo i kommunen
15. Hur bidrar kommunen till invånarnas välmående?
A. Genom att ge ut pengar
B. Genom att anordna nöjen
C. Genom att erbjuda utbildning och vård
D. Genom att förbättra vägtrafiken
Resonerande frågor
1. Diskutera hur kommunen kan förbättra skolorna för att öka elevens lärande.
Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring skolans påverkan och resursanvändning.
2. Reflektera över hur invånare kan engagera sig i kommunala beslut och varför det är viktigt.
Frågan öppnar upp för diskussion kring medborgarens roll och ansvar i demokratiska processer.
3. Vilka är de största utmaningarna kommunen står inför idag?
Frågan uppmuntrar eleverna att analysera samhällsfrågor och förstå komplexiteten i kommunal verksamhet.
4. Jämför kommunens och regionens ansvar. Vad skulle hända om det inte fanns någon uppdelning?
Genom denna fråga får eleverna möjlighet att resonera kring betydelsen av klart definierade ansvarsområden.
5. Diskutera vikten av att ha en fungerande kommunal service för att upprätthålla medborgarnas välfärd.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att relatera kommunens funktioner till medborgarnas vardag.
6. Hur kan kommunen kommunicera bättre med sina medborgare för att få deras åsikter och förslag?
Frågan ger plats för kreativitet och problemlösning kring kommunikation.
7. På vilket sätt påverkar regionens beslut kommunens utveckling?
Denna fråga uppmanar till reflektion över samverkan mellan nivåerna i den offentliga förvaltningen.
8. Hur skulle du beskriva vikten av att vara aktiv i kommunala frågor för unga medborgare?
Genom att besvara denna fråga kan eleverna framhäva sin egen roll som framtida medborgare.
Bedömning
Provets faktafrågor ger totalt 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng.
De resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. Varje resonerande fråga bedöms med 1 poäng för grundläggande analys och 2 poäng för djupare insikter och kritiskt tänkande.
För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).