“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Regler och lagar: Varför behöver vi dem?

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av regler och lagars betydelse i samhället, samt deras förmåga att ge exempel och resonera kring dess funktioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Eleverna kommer att lära sig om hur regler skapar trygghet, och hur lagar upprätthåller ordning och rättvisa.”

Kunskapskrav

”Eleven kan ge exempel på olika typer av regler och lagar samt beskriva varför dessa behövs både i skolan och i samhället.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en regel?

  • A) En lag som gäller för alla
  • B) En riktlinje som säger hur man ska bete sig
  • C) En bestämmelse som är lokal
  • D) En bestämmelse som inte behöver följas

2. Ge exempel på en regel i skolan.

  • A) Respektera varandra
  • B) Stanna hemma
  • C) Spela spel
  • D) Äta godis under lektioner

3. Vad är en lag?

  • A) En riktlinje som gäller för en skola
  • B) En bestämmelse som skapats av staten och som gäller för alla
  • C) En informell överenskommelse
  • D) En rekommendation

4. Varför finns det regler och lagar?

  • A) För att skapa oreda
  • B) För att skapa trygghet och ordning
  • C) För att straffa människor
  • D) För att göra livet svårare

5. Nämn en konsekvens av att bryta en lag.

  • A) Man får bli belönad
  • B) Man kan få ett straff, till exempel böter
  • C) Ingenting händer
  • D) Man får guldmedalj

6. Vilka typer av regler kan finnas i skolan?

  • A) Regler om klädsel
  • B) Regler om hur man beter sig i klassrummet
  • C) Regler om vad man får äta
  • D) Ingen av ovanstående

7. Vad riktar sig lagar ofta emot?

  • A) Enskilda individer
  • B) Samhället som helhet
  • C) Bara barn
  • D) Endast företag

8. Vad kan vara en negativ konsekvens av att följa en regel?

  • A) Det kan göra att man missar något roligt
  • B) Man får dåligt betyg
  • C) Man får fler kompisar
  • D) Det finns inga negativa konsekvenser

9. Var kan man finna lagar?

  • A) I skolans matrikel
  • B) I lagboken
  • C) I skrivböcker
  • D) I vänskapsavtal

10. Vad kan hända om man inte följer en regel i hemmet?

  • A) Man blir belönad
  • B) Man kan få skäll eller andra konsekvenser
  • C) Inga konsekvenser alls
  • D) Man får en extra klapp på axeln

11. Hur är regler kopplade till trygghet?

  • A) De har ingen koppling
  • B) De hjälper oss att veta vad som är okej och inte okej
  • C) Regeln gäller bara för skolan
  • D) Endast vuxna behöver bry sig om regler

12. Vilka kan skapa regler?

  • A) Bara vuxna
  • B) Alla medborgare
  • C) Endast politiker
  • D) Ingen kan skapa regler

13. Vad är en av de viktigaste funktionerna av lagar?

  • A) Att upprätthålla ordning och rättvisa
  • B) Att göra livet svårt för människor
  • C) Att skapa regler på egen hand
  • D) Att enbart skydda barn

14. Vad kan vi Sveriges grundlagar garantera?

  • A) Rättigheter för medborgarna
  • B) Att alla ska få samma lön
  • C) Att man aldrig får straff
  • D) Att lagar inte behöver följas

15. Vilken av dessa är en allmän lag?

  • A) Regler i en klassrum
  • B) Lagar för hur man beter sig i sin egen familj
  • C) Trafiklagar
  • D) Regler för en klubb

Resonerande frågor

1. Varför tror du att det är viktigt att ha regler både i skolan och i samhället?

Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över den sociala betydelsen av regler.

2. Hur skulle du beskriva skillnaden mellan en regel och en lag för någon som aldrig hört talas om det tidigare?

Frågan ger eleverna möjlighet att förklara och tydliggöra sina förståelser.

3. Kan du ge exempel på när det kan vara okej att bryta mot en regel? Varför?

Eleverna får visa sin förmåga att tänka kritiskt och resonera om moraliska dilemman.

4. Vad tror du skulle hända om vi inte följde lagar? Kan du sjunga fram några exempel?

Eleverna kan diskutera negativa konsekvenser av brist på lagar.

5. Hur kan regler och lagar skapa trygghet för individer och grupper i samhället?

Syftet är att få eleverna att förstå den positiva aspekten av lagar och regler.

6. Tror du att alla regler är bra? Varför eller varför inte?

Frågan uppmuntrar det kritiska tänkandet kring värderingar av regler.

7. Hur upplever du att regler i hemmet skiljer sig från regler i skolan?

Syftet är att få eleverna att jämföra olika kontexter.

8. Vilken betydelse har våra skolregler för stämningen och tryggheten i klassen?

Denna fråga låter eleverna reflektera över reglernas relevans för gruppdynamik.

Bedömning

Faktafrågorna ger max 15 poäng (1 poäng per fråga), medan resonerande frågor ger max 3 poäng var (24 poäng totalt).

För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`