Prov. Åk. 3. Samhällskunskap – Värdegrund och gemenskap

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 2-4

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Värdegrund och gemenskap

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och reflexion kring värdegrund, gemenskap och kamratskap, samt hur dessa teman relaterar till deras egna erfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla normer och värden som syftar till att eleverna utvecklar en känsla för samhörighet, ansvar och respekt för sig själva och andra. Viktiga aspekter är hur man agerar i sociala sammanhang, och hur kamratskap och gemenskap kan främjas i skolan och i samhället.

Kunskapskrav

Eleven ska kunna delta i och bidra till samtal och diskussioner om normer och värden samt kunna diskutera och reflektera över kamratskap, och vad det innebär att vara en god vän.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är värdegrund?

  • A) En uppsättning regler för skolan
  • B) En uppsättning grundläggande värden som vi ska följa i våra relationer
  • C) Ett sätt att göra läxor
  • D) En lista över böcker vi ska läsa

2. Vilket av följande värden är viktigt för kamratskap?

  • A) Respekt
  • B) Konkurrens
  • C) Tystnad
  • D) Avståndstagande

3. Hur kan vi visa omtanke i klassrummet?

  • A) Genom att ignorera varandra
  • B) Genom att hjälpa varandra
  • C) Genom att tävla mot varandra
  • D) Genom att prata högt

4. Vad betyder kamratskap för dig?

  • A) Att alltid vinna
  • B) Att stödja varandra
  • C) Att vara tyst
  • D) Att vara ensam

5. Vilket av följande exempel är ett tecken på inkludering?

  • A) Att bortse från en klasskamrat
  • B) Att bjuda in någon att delta
  • C) Att dela klassrum med olika grupper
  • D) Att alltid sitta med samma personer

6. Varför är det viktigt att diskutera värden i skolan?

  • A) För att ha roligare
  • B) För att förstå och respektera varandra
  • C) För att undvika konflikter
  • D) För att få bättre betyg

7. Hur kan vi stärka vår gemenskap i klassrummet?

  • A) Genom att ha gemensamma aktiviteter
  • B) Genom att sätta upp regler
  • C) Genom att dela med oss av vår ensamhet
  • D) Genom att klaga på varandra

8. Vad gör en god vän?

  • A) Ignorerar sina vänner
  • B) Lyssnar och stöder
  • C) Håller hemligheter
  • D) Tävlar om vänner

9. Vad kan vi lära oss av att diskutera kamratskap?

  • A) Hur vi kan förbättra vårt grupparbete
  • B) Vilka som är ledare
  • C) Hur man vinner argument
  • D) Vilka som är populära

10. Hur kan kamratskap påverka vår lärande miljö?

  • A) Gör det enklare att lura varandra
  • B) Skapar en tryggare och mer samarbetsvillig miljö
  • C) Gör skolan mer stressande
  • D) Har ingen påverkan

11. När kände du dig senast inkluderad i en grupp?

  • A) När jag fick en gåva
  • B) När jag blev tillfrågad att delta
  • C) När jag var ensam
  • D) När jag blev utesluten

12. Hur kan vi agera för att skapa en mer inkluderande klass?

  • A) Diskutera mer i stora grupper
  • B) Uppmuntra alla att delta
  • C) Ignorera de tysta
  • D) Ha separata aktiviteter

13. Vad gör vi när vi visar ansvar?

  • A) Tar hand om vår klassmiljö
  • B) Skyller på andra
  • C) Gör bara det som är roligt
  • D) Lämnar uppgifter ogjorda

14. Varför är respekt viktigt i en grupp?

  • A) För att få sitt eget sätt
  • B) För att alla ska känna sig värdefulla
  • C) För att undvika prat
  • D) För att vara tyst

15. Hur kan vi visa att vi är bra vänner?

  • A) Genom att tappa kontakten
  • B) Genom att alltid vara där för varandra
  • C) Genom att vara ovän med andra
  • D) Genom att aldrig prata med varandra

Resonerande frågor

1. Beskriv ett tillfälle när du hjälpte en vän. Hur kände du dig? Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över sina egna handlingar och känslor.

2. Hur kan värdegrunden påverka våra relationer i skolan? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka över det bredare perspektivet av värdegrundens betydelse.

3. Vad tycker du är viktigast i en vänskap, och varför? Här kan eleverna uttrycka sina egna värderingar och resonera kring dem.

4. Diskutera varför kamratskap är viktigt för din utveckling. Denna fråga framhäver vikten av sociala relationer i deras personliga tillväxt.

5. Hur skulle du agera om någon blev utesluten i en grupp? Frågan uppmanar eleverna att reflektera över sina reaktioner och ansvar i svåra situationer.

6. Kan du ge ett exempel på när gruppen fungerade bra tillsammans? Genom denna fråga kan eleverna uppvisa sin förståelse för samarbete.

7. Hur kan vi arbeta med värdegrunden under året? Denna fråga uppmanar eleverna att bidra till klassens framtida arbete för en bättre gemenskap.

8. Varför tror du att det är viktigt att diskutera våra känslor i förhållande till värdegrunden? Denna fråga ger insikt i vikten av emotionell intelligens och självreflektion.

Bedömning

Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger totalt 8 poäng. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp