Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Slöjd
Tema: Material och hantverkstekniker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom slöjd, med särskilt fokus på materialen, verktygen och hantverksteknikerna som undervisats under lektionerna. Provets utformning ger möjlighet för eleverna att visa sin förståelse och tillämpning av dessa områden.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I undervisningen för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker, såsom metall, textil och trä. De ska utforska materialens egenskaper och användningsområden, samt hur verktyg och redskap används på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Undervisningen omfattar också enstaka former av hantverkstekniker och hur man följer enkla skisser och arbetsbeskrivningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna använda och ange verktyg och andra redskap på ett säkert och ändamålsenligt sätt. Dessutom ska de kunna beskriva och följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar, samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande material är inte vanligt inom slöjd?
A) Metall
B) Plast
C) Trä
D) Textil
2. Vilket verktyg används för att klippa?
A) Lim
B) Sax
C) Skruvmejsel
D) Såg
3. Vad är en viktig säkerhetsåtgärd vid handhavande av verktyg?
A) Använda all utrustning på samma gång
B) Följ alltid instruktionerna
C) Arbeta snabbt
D) Blanda verktyg fritt
4. Vilket material är lämpligt för snickering?
A) Stål
B) Papper
C) Trä
D) Glas
5. Vilken hantverksteknik används för att sammanfoga material?
A) Klippning
B) Limning
C) Måla
D) Slipa
6. Vad beskriver materialets egenskaper?
A) Hur man använder verktyg
B) Vilken färg de har
C) Hur de reagerar vid användning
D) Hur länge man ska använda dem
7. Vilket verktyg är bäst för att skära i trä?
A) Kniv
B) Spik
C) Såg
D) Hammare
8. Vad gör vi först innan vi börjar arbeta?
A) Skriver en rapport
B) Kontrollerar vår säkerhetsutrustning
C) Målar våra verktyg
D) Samlar material
9. Vad används en måttsticka till?
A) Klippa
B) Mäta
C) Limma
D) Riva
10. Vilket verktyg behövs för att sy?
A) Nål
B) Pensel
C) Hammare
D) Skruvmejsel
11. Hur kan du beskriva ett bra arbetsresultat?
A) Det följer planen
B) Det är stort
C) Det är färgglatt
D) Det var enkelt
12. Vilken hantverksteknik används för att sy ihop material?
A) Klippning
B) Limning
C) Söm
D) Skulptur
13. Vad ska du göra om ett verktyg går sönder?
A) Rapportera det till läraren
B) Fortsätta använda det
C) Laga det själv
D) Slänga det i soporna
14. Vad är en skiss?
A) En enkel ritning
B) En färgpalett
C) En lista på material
D) Ett verktyg
15. Varför är det viktigt att reflektera över sitt arbete?
A) För att imponera på andra
B) För att förbättra sina framtida projekt
C) För att kunna skryta
D) För att avsluta arbetet snabbt
Resonerande frågor
1. Reflektera över hur olika material påverkar ditt val av hantverksteknik.
Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt över hur materialvalet påverkar arbetets genomförande.
2. Hur kan säkerhet och ansvarstagande påverka resultatet av ett slöjdprojekt?
Denna fråga syftar till att få eleverna att förstå vikten av säkerhet i slöjdarbete.
3. Beskriv en utmaning du stött på i ditt slöjdarbete och hur du löste den.
Frågan uppmanar till självreflektion och problemlösning.
4. Diskutera hur du skulle förändra din arbetsprocess för att förbättra resultatet.
Syftet är att låta eleverna tänka på förbättringar och framtida projekt.
5. Vilka egenskaper hos materialet anser du är viktigast att tänka på när man gör ett val?
Denna fråga bjuder in eleverna att reflektera över materialens funktionella och estetiska egenskaper.
6. Hur kan man använda skisser för att underlätta arbetet i slöjd?
Frågan handlar om att få eleverna att förstå skissens roll i planeringen.
7. På vilket sätt kan du utvärdera ditt arbete efter avslutat projekt?
Denna fråga syftar till att stimulera elevernas tankeprocesser kring utvärdering och reflektion.
8. Hur kan samarbete i grupparbeten förbättra kvalitén i slöjdprojekt?
Syftet är att få eleverna att resonera kring teamwork och kamratinlärning.
Bedömning
Faktafrågor: Max 15 poäng (1 poäng per fråga).
Resonerande frågor: Max 8 poäng (1 poäng per fråga).
För betyg:
- E-nivå: 8 poäng totalt, varav minst 0 poäng från resonerande frågor.
- C-nivå: 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.
- A-nivå: 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.