En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Slöjd – Skapa med återvunnet material

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Slöjd

Tema: Skapa med återvunnet material

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av kunskaper kring skapande med återvunnet material, samt deras förmåga att reflektera över sina skapandeprocesser.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I undervisningen för årskurs 1-3 ska eleverna lära sig om olika material, inklusive återvunnet material, och hur dessa kan användas på kreativa sätt. Eleverna ska utforska olika hantverkstekniker och utveckla sina färdigheter i att skapa med händerna. De ska också lära sig om vikten av återvinning och att tänka hållbart i skapandet.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna använda, ange och välja material på ett säkert och ändamålsenligt sätt. De ska kunna följa enkla skisser och arbetsbeskrivningar samt reflektera över sina arbetsprocesser och resultat, för att förstå vikten av återvinning och skapa nytt av gammalt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande är exempel på återvunnet material?

A) Ny plast

B) **Gamla tidningar**

C) Färska blommor

D) Bananer

2. Vad kan man göra med återvunnet material?

A) **Skapa nya föremål**

B) Slänga det i soporna

C) Inte använda det

D) Låta det ligga

3. Vilken teknik lärde vi oss under lektionen?

A) Måla med akvarell

B) **Limma**

C) Sätta ihop med tejp

D) Sy med nål

4. Vilka två exempel på återvunnet material pratade vi om?

A) Bilar och hus

B) **Plastflaskor och kartonger**

C) Grönt papper och rött papper

D) Nytt trä och järn

5. Varför är det viktigt att återvinna?

A) För att ha mer skräp

B) **För att skydda miljön**

C) För att få mer pengar

D) För att ha mer plats i rummet

6. Vad ska eleverna ta med sig hemifrån för att skapa något?

A) Nytt material

B) **Återvunnet material**

C) Inget material

D) Dyrt material

7. Vad är en av fördelarna med att använda återvunnet material?

A) Det kostar mycket

B) **Det är bra för miljön**

C) Det är lätt att få tag på

D) Det är alltid nytt

8. Vad betyder det att vara kreativ med återvunnet material?

A) Att bara använda de dyraste materialen

B) **Att se möjligheter i saker som andra kastar**

C) Att alltid följa instruktioner noga

D) Att be om hjälp hela tiden

9. Vilket verktyg kan användas med återvunnet material?

A) **Sax**

B) Spikpistol

C) Slippapper

D) Skruvdragare

10. Hur kan vi planera våra skapelser?

A) Genom att slänga allt

B) **Genom att göra skisser**

C) Genom att låta det hända av sig själv

D) Genom att använda andra människors idéer

11. Vad kan eleverna göra efter att de har skapat sina alster?

A) Dölja dem

B) **Visa upp dem för klassen**

C) Låta dem vara kvar hemma

D) Kasta dem bort

12. Hur kan vi använda skisser i skapandeprocessen?

A) **För att planera våra idéer**

B) För att klippa dem i bitar

C) För att inte tänka alls

D) För att skriva namn på våra verktyg

13. Vad kan man känna när man arbetar med återvunnet material?

A) **Spänning**

B) Trötthet

C) Inget alls

D) Sorg

14. Vad menas med hållbart skapande?

A) **Att tänka på miljön när vi skapar**

B) Att skapa så mycket som möjligt

C) Att bara använda nya saker

D) Att arbeta snabbt

15. Hur känns det att skapa något nytt av gamla saker?

A) **Det är kul och utmanande**

B) Det är trist

C) Det är för enkelt

D) Det är bara slöseri

Resonerande frågor

1. Beskriv en skapelse du skulle vilja göra av återvunnet material och varför. (Syfte: Att uppmuntra kreativt tänkande och personlig reflektion.)

2. På vilket sätt påverkar miljön ditt val av material när du skapar? (Syfte: Att få elever att reflektera över miljöpåverkan.)

3. Hur kan du kombinera olika typer av återvunnet material för att skapa något nytt? (Syfte: Att stödja elevers innovation och problemlösning.)

4. Reflektera över hur du kan använda det du lärt dig i framtida projekt. (Syfte: Att uppmuntra till kontinuerlig lärande och tillämpning av kunskaper.)

5. Vad tycker du är den största fördelen med att arbeta med återvunnet material? (Syfte: Att få elever att framföra sina åsikter och argumentera för dem.)

6. Hur kan skapande med återvunnet material bidra till att förändra våra konsumtionsvanor? (Syfte: Att undersöka samband mellan skapande och hållbar utveckling.)

7. I vilken utsträckning bör vi prioritera återvinning i skapandeprocessen? (Syfte: Att främja diskussion om hållbarhet och prioriteringar.)

8. Vilka utmaningar kan uppstå när man arbetar med återvunnet material och hur kan dessa övervinnas? (Syfte: Att stimulera kritiskt tänkande och problemlösning.)

Bedömning

Provets maxpoäng är 35. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).