Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. SO – Världsreligionerna

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: So
Tema: Världsreligionerna

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

“Religionernas betydelse för människors identitet och livsstil” samt “några grundläggande tankar och begrepp inom svenska folkreligioner samt världsreligionerna, såsom judendom, kristendom, islam, hinduism och buddhism.”

Kunskapskrav

Provet kommer att koppla till följande kunskapskrav:
– Eleverna ska kunna ge exempel på vad olika världsreligioner handlar om.
– Eleverna ska kunna beskriva och förklara centrala idéer och tankar inom världsreligionerna.
– Eleverna ska kunna diskutera och värdera betydelsen av religioner för människor och samhällen.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken religion grundades av Siddhartha Gautama?
a) Kristendom
b) Judendom
c) Buddhism
d) Islam

2. Vad kallas den heliga boken inom kristendomen?
a) Koranen
b) Bibeln
c) Tanakh
d) Veda

3. Vilket av följande är en central symbol inom judendomen?
a) Davidsstjärnan
b) Korset
c) Om-symbolen
d) Halvmånen

4. Vilken hinduisk gud står för skapelse?
a) Vishnu
b) Brahma
c) Shiva
d) Ganesha

5. Vad innebär begreppet “moské”?
a) En judisk helig plats
b) En muslimsk helig plats
c) En buddhistisk tempel
d) En kristen kyrka

6. Vad är karma?
a) En plats i himlen
b) En lag om orsak och verkan
c) En typ av bön
d) En helig text

7. Vilket av följande är en ritual inom judendomen?
a) Ramadan
b) Dop
c) Bar Mitzvah
d) Nirvana

8. Vilken världsreligion är mest utbredd globalt?
a) Kristendom
b) Islam
c) Hinduism
d) Buddhism

9. Vad kallas den heliga månaden i islam?
a) Yom Kippur
b) Lent
c) Ramadan
d) Diwali

10. Vilken av följande är en viktig tro inom buddhismen?
a) Återfödelse
b) Treenigheten
c) Monoteism
d) Messias

Resonerande frågor

1. Vad innebär det att tro på flera gudar, och hur påverkar detta människors liv och traditioner?
– Syftet är att ge elever möjlighet att diskutera polyteismens betydelse och dess påverkan på kulturer.

2. Hur påverkar religioners värderingar och traditioner samhällsstrukturer och relationer mellan människor?
– Genom denna fråga kan eleverna utforska religionens inverkan på samhällets utformning.

3. Jämför och kontrastera hur de fem stora världsreligionerna uppfattar livet efter döden.
– Eleverna ges möjlighet att resonera kring olika eskatologiska uppfattningar och deras betydelse.

4. Diskutera hur religiösa högtider kan bidra till gemenskap och identitet bland troende.
– Frågan syftar till att undersöka hur traditioner förenar individer och grupper.

5. Vilka utmaningar möter religiösa grupper i dagens samhälle?
– Denna fråga uppmanar till reflektion över samtida frågor kring religionsutövning och tolerans.

Bedömning

Provet bedöms med poäng enligt följande:
– Faktapfrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt kan maximalt 10 poäng erhållas.
– Resonerande frågor: Varje fråga kan ge 2 poäng.

För att bedöma betyg:
– E: Minst 8 poäng (varav minst 0 poäng från resonerande frågor)
– C: Minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor)
– A: Minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor)


Modern Tillbaka-knapp
×