Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Adjektiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och användning av adjektiv i både skrivande och muntlig kommunikation.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- “I arbetet med att skriva egna texter använder eleverna adjektiv som beskrivningar.”
- “Eleverna ska ges möjlighet att pröva på att beskriva och återberätta.”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3]
Betygskriterier
- “Eleven kan använda adjektiv för att förstärka och beskriva substantiv i sina texter.”
- “Eleven kan ge exempel på adjektiv och använda dem i meningar.”
[Lgr 22, Svenska, Åk. 3 – Betyg E]
Prov
Faktafrågor
- Vad är ett adjektiv?
- A) Ett ord som beskriver en handling
- B) Ett ord som beskriver egenskaper hos substantiv
- C) Ett ord som används för att räkna
- D) Ett ord som anger tid
- Vilket av följande är ett exempel på ett adjektiv?
- A) Katt
- B) Springer
- C) Snabb
- D) Igår
- Vilken mening innehåller ett adjektiv?
- A) Den snabba hunden sprang bort.
- B) Jag gillar att läsa.
- C) Vi åkte till stranden.
- D) Han spelar fotboll.
- Vilken funktion har adjektiv i en text?
- A) Att beskriva substantiv
- B) Att göra beskrivningar mer levande
- C) Att berätta en historia
- D) Att ge fakta
- Vilket adjektiv beskriver färg?
- A) Lång
- B) Stark
- C) Rask
- D) Blå
- Vad kallas adjektiv som har en positiv innebörd?
- A) Positiva adjektiv
- B) Negativa adjektiv
- C) Neutrala adjektiv
- D) Sammanfattande adjektiv
- Vad kallas adjektiv som har en negativ innebörd?
- A) Positiva adjektiv
- B) Negativa adjektiv
- C) Beskrivande adjektiv
- D) Neutrala adjektiv
- På vilket sätt kan adjektiv påverka en text?
- A) Genom att påverka ritningarna
- B) Genom att göra texten mer levande och intressant
- C) Genom att förkorta texten
- D) Genom att göra den mer tråkig
- Varför är adjektiv viktiga att använda?
- A) De hjälper oss att skriva längre texter
- B) De gör våra beskrivningar tydligare och mer beskrivande
- C) De är enkla att använda
- D) De gör att vi kan sätta punkt i meningar
- Hur används adjektiv i en mening?
- A) Som verb
- B) Som beskriver substantiv
- C) Som adverb
- D) Som prepositioner
Resonerande frågor
- Hur kan valet av adjektiv påverka hur vi uppfattar en person? Förklara hur adjektiv kan skapa intryck.
- Ge exempel på vardagliga situationer där adjektiv spelar en viktig roll. Hur påverkar de vår kommunikation?
- Vilken betydelse har adjektiv i skrift och tal? Diskutera skillnaderna i hur de används.
- Hur skulle ni beskriva ert favoritobjekt med hjälp av adjektiv? Ge exempel.
- Hur kan adjektiv användas för att skapa känslor inom läsaren? Ge exempel.
- Vad lärde du dig om adjektiv genom att utföra “Adjektivporträtt”?
- Kan ni beskriva hur adjektiv gör texter mer levande? Ange konkreta exempel.
- Vilka adjektiv skulle ni använda för att beskriva er klass? Varför?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över adjektivs inverkan på beskrivningar.
Genom denna fråga kan eleverna koppla sina erfarenheter till adjektivens funktion i språket.
Här kan eleverna diskutera adjektivens användning i olika sammanhang.
Denna fråga låter eleverna utforska adjektivens beskrivande potential.
En möjlighet för eleverna att reflektera över den känslomässiga effekten av adjektiv.
Eleverna kan relatera sin aktivitet till adjektivens betydelse.
Eleverna kan direkt koppla adjektivens betydelse till vignettens tonalitet.
Denna fråga uppmanar till reflektion och samarbete baserat på gemensamma erfarenheter.
Bedömning
Provets bedömning sker på följande sätt:
- Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (max 10 poäng).
- Resonerande frågor: 2 poäng per korrekt och välutvecklat svar (max 16 poäng).
Totalt maximalt antal poäng: 26 poäng.
För att uppnå betyg E krävs totalt 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För C krävs 12 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
För A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).