En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 3. Svenska – Alfabetisk ordning

Provkonstruktion

Årskurs: 3
Ämne: Svenska
Tema: Alfabetisk ordning inträdesbiljett

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll: “Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att läsa och förstå texter samt att skriva egna texter”.

Kunskapskrav

Provet kommer att ta fasta på följande kunskapskrav:
– “Eleven kan läsa och förstå enkla texter”.
– “Eleven kan skriva korta texter med begriplighet”.
– “Eleven kan delta i samtal och diskussioner”.

Prov
Faktafrågor

1. Vilket ord kommer först i alfabetisk ordning?
a) Äpple
b) Banana
c) Citron
d) Druva

2. Vilket av följande ord kommer sist i alfabetisk ordning?
a) Apelsin
b) Mango
c) Kiwi
d) Ananas

3. Vilket ord kommer i mitten när dessa ord sätts i alfabetisk ordning: Hund, Katt, Mus, Fisk?
a) Katt
b) Mus
c) Hund
d) Fisk

4. What is the first letter in the Swedish alphabet?
a) C
b) A
c) K
d) Å

5. Välj det ord som kommer först i alfabetisk ordning:
a) Björk
b) Ek
c) Lönn
d) Tall

6. Utav följande ord, vilket är det sista i alfabetisk ordning?
a) Dator
b) Zebra
c) Hus
d) Kul

7. Vilket av följande ord tar plats nummer 4 i en alfabetisk lista:
a) Sked
b) Gaffel
c) Kniv
d) Tallrik

8. Vilket ord börjar med bokstaven ‘H’?
a) Hund
b) Katt
c) Fågel
d) Fisk

9. Vilket uppsättning ord är i fel ordning?
a) Äpple, Apelsin, Banan
b) Citron, Fikon, Granatäpple
c) Klementin, Melon, Druva
d) Kiwi, Mango, Päron

10. Vid alfabetisk ordning, vilket av dessa ord kommer efter “Hund”?
a) Katt
b) Fågel
c) Råtta
d) Djur

Resonerande frågor

1. Förklara varför alfabetisk ordning är viktig när man sorterar böcker i ett bibliotek.
Denna fråga bedömer elevens förmåga att förstå praktisk tillämpning av konceptet.

2. Diskutera hur du skulle förklara alfabetisk ordning för en yngre elev.
Genom denna fråga får eleven visa sin kommunikationsförmåga och didaktiska tankar.

3. Beskriv hur alfabetisk ordning kan hjälpa dig i ditt vardagsliv.
Affektionen av praktisk kunskap i vardagen visar att eleven kan generalisera.

4. Tänk på ett exempel där alfabetisk ordning kan leda till förvirring. Beskriv situationen.
Denna fråga bedömer kritiskt tänkande och förmåga att identifiera problematik i ordning.

5. Resonerar kring hur vi kan använda digitala verktyg för att enklare organisera information i alfabetisk ordning.
Syftar till att lyfta fram teknologiska lösningar och reflektionsförmåga.

Bedömning

Provets bedömning kan göras med följande poängsystem:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar (totalt 10 poäng)
Resonerande frågor: 2 poäng per korrekt och välutvecklat svar (totalt 10 poäng)

Poängkrav:
E: Minst 8 poäng
C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)


×