Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Svenska

Tema: Barnlitteratur och författare

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om barnlitteratur, dess uppbyggnad och kända författare, samt att ge dem möjlighet att reflektera över och jämföra sina egna erfarenheter med texterna.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Provets centrala innehåll består av:

  • Skönlitteratur för barn från olika tider och delar av världen, inklusive sånger, muntligt berättande, bilderböcker, kapitelböcker, lyrik och sagor.
  • Berättande texters budskap och uppbyggnad, samt hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt personbeskrivningar.
  • Kännedom om några betydelsefulla barnboksförfattare och illustratörer.

Kunskapskrav

Provets koppling till kunskapskrav inkluderar:

  • Eleven ska kunna återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i texterna och jämföra med egna erfarenheter.

Prov

Faktafrågor

  1. Vilken av följande författare är mest känd för sina böcker för barn?
    • A) Selma Lagerlöf
    • B) **Astrid Lindgren**
    • C) Harry Potter
    • D) H.C. Andersen
  2. Vad kallas en typ av barnlitteratur som ofta har bilder i vacker form?
    • A) Roman
    • B) **Bilderbok**
    • C) Dikt
    • D) Novell
  3. Vilken del av berättelsen beskriver händelserna i en berättelse?
    • A) Avslutning
    • B) **Händelseförlopp**
    • C) Inledning
    • D) Personbeskrivning
  4. Vilken av följande är en viktig del av en berättelse?
    • A) **Inledning**
    • B) Kortfattning
    • C) Sammanfattning
    • D) Bokrecension
  5. Vilket av följande verk är skrivet av Astrid Lindgren?
    • A) **Pippi Långstrump**
    • B) Nils Holgerssons underbara resa
    • C) Unga klassiker
    • D) Ronja Rövardotter
  6. Vad är en saga ofta känd för?
    • A) **Fantastiska element**
    • B) Fakta
    • C) Korta historier
    • D) Biografier
  7. Vilken känsla kan en berättelse förmedla?
    • A) **Glädje**
    • B) Medelvärde
    • C) Geometri
    • D) Obligation
  8. Vilken av följande texter kan klassas som barnlitteratur?
    • A) **Bilderbok**
    • B) Fackbok
    • C) Textbok
    • D) Loggbok
  9. Vad är en karaktär i en berättelse?
    • A) **En person eller varelse**
    • B) En plats
    • C) En känsla
    • D) En handling
  10. Vem är en känd barnboksillustratör i Sverige?
    • A) **Ilon Wikland**
    • B) Emil i Lönneberga
    • C) J.K. Rowling
    • D) Audrey Niffenegger
  11. Vad är temat i många barnböcker?
    • A) **Vänskap**
    • B) Ekonomi
    • C) Politik
    • D) Astronomi
  12. Hur kan man beskriva en berättelses budskap?
    • A) **Det centrala budskapet i berättelsen**
    • B) Antalet karaktärer
    • C) En del av texten utan betydelse
    • D) En utförlig sammanfattning
  13. Vad kallas den avslutande delen av en berättelse?
    • A) **Avslutning**
    • B) Inledning
    • C) Presentation
    • D) Sammanställning
  14. Vilken känsla kan en saga ibland förmedla?
    • A) Känsla för matematik
    • B) **Sorg**
    • C) Immunitet
    • D) Kommunikation
  15. Vad kallas det när en pojke har ett änglaväsen som hjälper honom?
    • A) **Mirakel**
    • B) Dikt
    • C) Komedi
    • D) Drama

Resonerande frågor

  1. Beskriv vad som gör en berättelse till en klassiker.

    Syftet är att ge elever möjlighet att resonera kring tidlösheten i vissa berättelser.

  2. Hur kan barnlitteratur påverka en ung läsares känslor och tankar?

    Denna fråga uppmanar elever att analysera litteraturens påverkan på individens utveckling.

  3. Vilka teman ser du ofta i barnböcker och varför tror du att dessa teman är betydelsefulla?

    Elever ges chans att reflektera över de grundläggande livserfarenheter som böcker framhäver.

  4. Diskutera hur illustrationerna i barnlitteratur kan förstärka berättelsen.

    Detta syftar till att bjuda in till analys av bildens betydelse för textens budskap.

  5. Vilken barnbok skulle du rekommendera till en vän och varför?

    Syftet är att elever ska kunna argumentera för sina val och rekommendationer.

  6. Hur ser du på skillnaden mellan böcker för barn och böcker för vuxna?

    Ger möjlighet att resonera om målgrupp och innehållsanpassning i litteraturen.

  7. Reflektera över hur du som läsare kan relatera till karaktärerna i en barnbok.

    Uppmuntrar elever att göra personliga kopplingar till litteraturen.

  8. Varför tror du att berättelser med moraliska budskap är viktiga för barn?

    Denna fråga innebär en djupare diskussion om etik och moral i litteraturen.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera, och de resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. Totalt kan provet ge 30 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).