Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne eller kurs: Svenska
Tema: Rim och ramsor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att identifiera och använda rim och ramsor, samt deras förmåga att skapa egna rim. Provets utformning syftar till att säkerställa att eleverna kan upptäcka mönster i språket och utveckla sin kreativitet genom rim och ramsor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till läroplanens centrala innehåll som lyfter fram:
“Arbeta med rim och ramsor och andra språkliga spel, samt att lyssna, läsa och skapa egna texter.”
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav omfattar följande:
- Eleven kan förstå och använda rim och ramsor i olika sammanhang.
- Eleven kan skapa egna rim och ramsor.
- Eleven kan beskriva och analysera språkliga inslag i texter.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas en traditionell vers som ofta används i barnlitteratur?
- A) Berättelse
- B) Ramsa
- C) Dikt
- D) Novell
- Vilket ord rimmar med “sol”?
- A) Fjol
- B) Mol
- C) Träd
- D) Hav
- Vilken av följande är en känd ramsa för barn?
- A) “Mors lilla Olle”
- B) “Bä, bä vita lamm”
- C) “Tre små grisar”
- D) “Gubben Noak”
- Vad kallas det när två ord avslutas med samma ljud?
- A) Lathet
- B) Rim
- C) Klokhet
- D) Proudhet
- Skriv ett rim för ordet “päron”.
- A) K finns : Läron
- B) Päron – fårn
- C) Alton – annatocket
- D) Lon – Kån
- Vad kallas en enkel och kort avhandling av en berättelse?
- A) Reflektion
- B) Ramsa
- C) Poesi
- D) Prosa
- Vad är värdet av att rimma i lediga texter?
- A) Det är lätt
- B) Det skapar rytm och ljudmönster
- C) Det är tråkigt
- D) Det hjälper knäppa ord